Gå till innehåll
lördag 28 december 2024
Jofan

Stulen?

Rekommendera Poster

hej!

Jag tyckte det va dax att försäkra båten nu, och jag hittade inte motornummret så då läste jag i en tråd var det skulle sitta.. Det sitter en fast nittad skylt som de ska va enligt den tråden, men all text är BORT SKRAPAD!Gråter så vad ska jag göra nu? Om det hjälper någon så är min motor en Yamaha 40, vet inte årtalet då jag också skulle ta reda på det genom nummret.. Väldigt tacksam för svarGlad

Mvh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Edit: Lite märkligt att du inte har sett det tidigare och haft en dialog med säljaren om det. Förklara gärna omständigheterna kring när du köpte båten....

Tar bort mitt råd tills jag ser det...

Senast ändrad av 7anne | 03 juni 2008 | 21:07

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag är en kille på 14 år, och de enda som jag har varit jätte intresserad av sen jag va jätte liten är båtar.. Och jag har sparat jätte länge, och förra hösten så hade jag äntligen råd med en. Så när vi var där och skulle hämta den så var jag så överlycklig och bara ville hem så jag kunde få köra min båt! Men vi skrev ett kontrakt och fyllde i motornummret, som enligt han stog på blocket.. Och varken jag eller min pappa är så jätte bra på motorer så vi trodde väl inte att han skrev ner något annat nummer. Så vad ska jag göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, Den behöver inte vara het för att nummret saknas. Har blivit erbjuden att köpa en fd, stulen motor av ett försäkringsbolag som hade återfunnits efter att ägaren hade fått ut på sin försäkring. Det fanns inte ett nummer på den. En del var tom, borthuggna med mejsel...

Men det låter ju inte riktigt bra när man som i ditt fall inte vet historiken och omständigheterna kring det försvunna nummret.

Jag hade uppget det nummer som du har på kvittot och sen stansat in det på motorn. Mer kan du ju inte göra... Du gör inget fel och du har ju kvittot som bekräftar det, se till att spara det..

Vad har du fått för nummer på kvittot?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Brukar inte motornummret vara instansat på svänghjulet också, eller det kanske bara är på vissa fabrikat?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en Johnson med liknande problem där jag hittade nummret på en bricka på motorblocket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var 301223 enligt han, men nu när jag vet hur det skulle kunna se ut så är det inte alls likt. Har tagit reda på den det skulle se ut med min motor: 40 (Q) M L.

( )= är inte säker, för jag vet alltså inte vilken årsmodell den är ifrån.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

försäkra kan du göra utan motor nummret min motor är så pass gammal att nummret är borta för länge sen, bara att rista in nått annat nummer men prata med försäkringbolaget o så bestämmer ni vad ni ska skriva,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

och du som har den lilla brickan kvar kan ju rista in i den, detta så att polisen vet att det är din motor, så kvittar egentligen om ditt person nummer står där eller motorns nummer,

tror man måste ha samma med båten, skriva nått på den som syns sen samma sak som inte syns, kom just på att jag har glömmt göra det på min, he he bäst o fixa det snabbt,

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stansa du in numret från kvittot så ska du se att det räcker med det och du har en identitet att ta fram om din motor blir stulen. ha en trevlig båtsommar....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...