Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025
hjonsson

Hjälp liten skrovskada

Rekommendera Poster

Efter ett missöde vid rampen i helgen så blev det en liten skada på båten. Den slog i rampen så gelcoaten skrapades bort längst ut mot akterspegeln även några små sprickor framför märket.

Hur lagar man detta. Vilka matrial etc. man bör använda. Det är inget stort så det borde gå att fixa själv eller?

Är det bråttom att fixa det så att det inte kommer in fukt eller så? Båten står på trailer.

Båten är en HR 465. Tacksam för lite goda råd..

Senast ändrad av hjonsson | 03 juni 2008 | 17:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta fixar du själv.

En båtfirma lärde mig att laga gelcoat skador.
Så här ska man göra enligt dom.

Rugga först upp ytan kring skadan med 400/500 slippapper.
Rengör ordentligt i ett ev. hål.
Maskera runt skadan med 2 lager maskeringstejp. (Gelcoaten sjunker när den torkar)
Blanda Gelcoaten med 2% härdare.
Lägg på Gelcoaten med spackelspade.
Efter det har torkat, slipa ner det grövsta med 400/500 slippapper.
Slipa sedan med 1200 våtslippapper, och sedan med 2000 våtslippapper med kloss och vatten.
Polera till sist upp ytan med Autosol. (Kromputs) Detta ger glans.
Kan poleras för hand med polerpapper, vaxdukar eller med maskin.
Använd inte snabbare polermaskin än 600 varv per minut. Kan bli ringar annars.
Avsluta med vaxning.

Jag har lagat ett flertal skador på detta vis och det går knappt att se att det är lagat.
För bäst resultat ska man köpa gelcoat på en båtfirma till just din båt för att få rätt färg.
Vit är vit tror man, men det finns mängder av olika vita nyanser.

Lycka till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan att vara besserwisser så vill jag göra några kommentarer till ovanstående för dig som är ny.

1. Skulle inte rugga upp KRING skadan utan i skadan, tror att Gesse menar det. Du behöver bara laga skadan och man behöver inte något speciellt överlapp. Om det finns fria strån från glasfibern så måste du slipa bortr dom och komma ner i icke delaminerad plast.

2. Du skall ha antingen Gelcoatspackel eller Topcoat. Om du använder ren Gelcoat så härdar den inte utan att du täcker den med tex tejp. Det beror lite på hur skadan ser ut. Om det är djupt använd Gelcoat spackel om det är mycket ytligt kan du använda Topcoat alternativt Gelcoat som du isåfall MÅSTE täcka.

Topcoat är Gelcoat som man blandat i 3-4% vaxlösning och det finns i små flaskor att köpa till din Gelcoat.

3. Tror att du klarar dig med 1200 papper på slutet men kör gärna med ett 800 papper innan.

4. Var försiktig när du slipar så att du bara slipar på själva lagningen. Gör som Gesse föreslår använd kloss om det är plana ytor.

5. Försök att ta reda på från leverantören vilket färgnummer din båt har. Om det är en nyare båt har den nog ett nummer i RAL serien annars kan det vara JOTUN serien. Min erfarenhet är att åtminstone i Stockholms området så vet man inte vad RAL är hos båtaffärerna. Om du inte hittar så har en firma i Skåne alla RAL färgerna.

www.glasfiberteknik.se

Det kommer att bli som nytt om du bara tar det metodiskt. Kolla gärna lite på nätet, tror att Glasfiberteknik har lite gör det själv tips

Per

Senast ändrad av oceanis | 03 juni 2008 | 23:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gelcoat behöver inte täckas för att härda. Både jag och den båtfirma som lärt mig laga gelcoat täcker inte och det härdar alldeles utmärkt ändå.

Edit. Oops. Såg nu att jag läst fel. Det var förstås gelcoatspackel som jag menade och Oceanis har rätt. Bortse detta sista inlägg. Skäms

Senast ändrad av Gesse | 03 juni 2008 | 19:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Har kollat med båtfirman som säljer hr här och de har gelcoatspackel i rätt nyans så jag ska prova med det. En liten undran bara det är några tunna sprickor från skadan som är ca 2cm långa. Funkar det att laga de också med gealcoatspackel. Måste man slipa ner dessa också eller räcker det med att täcka igen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är mer eller mindre omöjligt att täppa igen tunna sprickor. Jag brukar själv köra ut lite i sprickan 2-3 mm med en Dremel och ett slipstift, annars går det inte attm få in spackel i sprickan.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...