Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Canixys

idé till ett ledat beslag mellan landgång och brygga

Rekommendera Poster

Hej alla glada båtälskare ;)

Behöver lite feedback på en fråga, Jag ska bygga en flytbrygga i år. Och förra ägaren byggde en fast brygga för nåt år sedan. Han hade ingen båt men använde bryggan till bad.  Tycker att ledade beslag kostar alldeles för mycket för min plånbok. Så då har jag kommit på en egen idé, men är osäker på om det är en bra idé och det är där ni alla kommer in i bilden.

Från denna fasta bryggan så tänkte jag ha en 3 meter lång landgång till flytbryggan. Då kommer man till det som jag undrar lite över, om man tar säg..2 U-bultar på var sida på den fasta bryggan och likadant på landgången och så att dom hamnar om lott. Om man sen kör in ett 38mm maströr med godstjocklek på 1.5mm. Voila så har man ett relativt billig lösning på ledat beslag, men kommer det hålla för belastningen?

Här kommer länk till U-bult som jag tänkt mig till mitt hemmabygge:

http://www.marifix.se/pages/products.asp?node=40&group=44&product=334

Tack på förhand Mvh Canixys

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Nja...alltså....

...vad är det som håller fast flytbrtyggan så den inte simmar iväg eller vrider sig?

Jo dina två rör som utgör landgång. Skruvar du fast dem med U-öglan så kan de inte röra sig tillräckligt mycket. Är de lösa så glider landgången ur U-öglan.

Alltså: det går ej.

Bära vikten av en person om du lägger bräder över rören fungerar med det rör du skissade. Men det kommer att fjädra duktigt! Risk att de böjer sig och sedan knäcks vid stötbelastnng.

(Testa följande, be ett barn ställa sig väldigt försiktigt på en tom aluminium colaburk. Det går! Slå sedan till burken på sidan med en linjal och den knäcks. Rör fungerar så!)

Om flytbryggan hålls kvar av annnan anordning så du behöver bara landgång som inte håller fast bryggan funkar din ide.

Men du, det är mycket enklare i så fall att köpa 2 st 95x45 regel och sedan spika på/skruva med rostfritt skruv gångbräderna på tvären.  Vanlig billig sågat virke duger, du behöver inte ens tryckat virke, Det kommer att hålla i många år ändå.

Lycka till.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror du missuppfattade, men jag kan ha fel. Jag tror att konstruktionen består av fastbrygga, flytbrygga och där emellan en landgång av trä. Det som saknas är gångjärnet.

Canixys tänkte sen tillverka ett gångjärn av u-bultar som han satte omlott. Två på den fasta bryggan och två på gaveln på landgången. Med tex landgångens u-bultar innanför de som sitter på bryggan vilket medför att dom därmed hindrar att låta delarna glida isär.

Jag tror iden fungerar men skulle nog för att få det billigare kört med ett galvat rör med mer godstjocklek. Tror att det finns u-bultar i galvat material.

Det gäller bara att låsa röret men det kan du göra med ett par brickor som du tillverkar och sätter på rör ändarna samt ett par bultar utanför genom ett borrat hål i röret.

Prova men säkra landgången med ett par tampar.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tolkar det precis som oceanis.

Det håller absolut, men går att förenkla ändå mer ?

Öglebultar http://www.biltema.se/products/productimage.asp?iItemId=87267 2 (eller 3) i vardera fastbryggan och landgången.

Sen Bult-bricka |öglebultarma| bricka-låsmutter.

Voila, gångjärn som håller och kostar totalt kanske 250 -350 spänn om man köper allt i grövsta dimension och nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har läst vad ni skrivit och ni ska ha tack för era synpunkter.

Så här hade jag tänkt mig om man förenklar det hela

fast brygga --> gångjärn --> landgång --> gångjärn -->Flytbrygga

Men har funderat att lägga landgången på flytbryggan och fästa små hjul på landgången, så att den kan glida på flytbryggan vid höj- och  sänkning av vattennivån. 

Gunnar_  efter att jag läst din enkla konstruktion ett par gånger, för jag förstod inte riktigt hur du menade,men  så fick jag bilden i huvudet, och den är ju busenkel, tror du/ni att det räcker med 8-12 tum på bultarna eller ska man satsa på ännu kraftigare?

Mvh Canixys

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tror Gunnars ide blir billig och bra men är tveksam till att det fungerar riktigt i bultarna. Jag tror att bultarna kommer att tippa om du förstår vad jag menar. Öglan i den fasta delen sitter fix men landgången hänger ner i sin ögla och drar ner bulten vilket medför att den tippar och kommer att tröga.

Jag tror du kan köra med Gunnars ide men ta istället en lång gängad stång genom alla öglorna och sätt bricka mutter på ömse sida om varje ögleförband. Du får sätta en låsmutter vid varje mutter. Då kommer du att slippa att det trögar pga att bulten tippar.

Minst 12 mm stång och ögla men om du hittar kraftigare så ta det´ , Galvad gängad stång är nog t.o.m billigare än tre bultar.

Du måste ha hjul i ena sidan för annars kommer det att dra otroligt i öglorna och det är onödigt för då kommer dom att gå av till slut. Landgången kan om du vill bara glida på en rostfri plåt det är en ganska vanlig lösning på köpta bryggor.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade runt lite på nätet och öglebultar var inte så lätt att hitta. Rostfria finns men öglornas diameter blir 25mm för M10 och 30mm för M12. Isåfall är det bättre att köra ett rör igenom öglorna och sätta en stor tillverkad bricka med en saxpinne igenom röret i varje ända av röret.

Lite ideer till ditt bygge blev det iallafall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja nu har jag fått lite idéer att fundera på.  Ni ska ha tack för hjälpen. Kommer ni på något mer så skriv gärna, läser tråden då och då, och jag hör av mig igen om jag har något på hjärtat.

Mvh Canixys

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...