Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
kalleman

V8 OMC 5.7 tappar varvtal efter 10 min...

Rekommendera Poster

Hej alla i OMC forumet! Jag har en fin Croupier 24 DC med en OMC 5.7 i. Motorn har fått en rejäl renovering efter startproblem förra sommaren. Nya tändkablar, stift, renoverade toppar och nya ventillyftare, bytt till brytarlöst också. Mitt problem är att motorn tappar varvtal och kraft efter ca 10 min i marchfart från att den varit kall. Den börjar bluddra. Det osannolika är att om man använder trim tilten (märkte det när jag kom åt den av misstag) så kom krämen stötvis tillbaka. Det måste väl vara ett el fel? Tilten belastar ju elförbrukningen...och jag tänkte att generatorn lev för mycket eller för lite ström. Kanske ett relä? Termostat?

 

Mycket tacksam Skrattandeför ideér om detta - Kalle i Göteborg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du kollat svaret på ditt tidigare (och identiskt lika) inlägg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå, har du något tips på en bra omc mek? eller själv kunnig?

/Magnus

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande besvär med min VP V8... Visade sig vara en sprucken bränsleslang, motorn fick tjuvluft.

Låter som ett bränslebekymmer...

Lycka till

//Lyran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma problem det var sprucken bränsleslang ny slang och problemet försvann

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för mail och förslag!

 

Jag är skitbra på att göra film - men inge vidare på motorer tyvärr. I GBG området har jag varit på alla som varit officiella V8 fixare, och just OMC rynkar folk på näsan åt, även om det är en relativt enkel motor utan insprutning etc. Jag fått vända mig till bilmeckare med båtkunskaper...Jag har fått rek en kille på Turin Marin som heter Peter som skal vara en OMC gud. Men har har aldrig ens svarat på mina samtal eller meddelande...

Vi nystade upp kabelhärvan, och såg till våran fasa att man tillomed bytt färg på samma kablar via skarvar! Glapp, ärgiga säkringar (sitter två stora 50A glassäkringar till motor/tilt, beställt nya från Sthlm.

Så el/jord/bränsle är mina närmaste felkällor. Annars hade det ju inte blivit bättre när man tiltar drevet. Tändspolen är bytt också.

Jag fortsätter jobba! Trevlig helg och nationaldag, Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, undrar hur det går i detta ämne? Har precis samma fel själv just nu förutom att jag märker ingen skillnad när jag trimmar drevet, fler förslag på lösningar!

Ni som hade funnit bränsleledning, vilken ledningen var det som var otät?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skriver nytt efter nästa vända, skall byta säkringar, kolla bränsleslang och pump, byta och jorda om. Ev en ny tändspole - igen, eftersom det är konstigt att det uppstår efter 10 min, dvs när motorn blivit varm. Vi hörs!

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...