Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Salstad

Tips på båtköp

Rekommendera Poster

Hej !

Har idag en Örnvik 540DC som jag är mycket nöjd med. Allt är precis som jag tänkt angående detta båtköp.
Nu har jag börjat att fundera lite på att byta båt om några år pga familj och även bensinförbrukningen. Jag är väldigt förtjust i snipor men vill inte ha en som puttrar i 5 knop, skulle även i mina önskemål vilja slippa mast och liknande. Dessutom är jag lite beroende av motor val för jag är inte så duktig med verktygen så driftsäkerhet är värt lite extra pengar i det hela. Ett plus vore om det gick att traila själv och dra med personbil...

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Snipor går ungefär så fort dom är långa(i vattenlinjen). Naturlag för så kallade deplacementbåtar som förhindrar dom att gå fortare. Så vill du komma upp i 7 knop så måste längden vara kring 7-8 meter.

http://www.finnboat.fi/se/se_4_2_1.html

Kanske en Albin 25 vore nåt för dig? Tror dom är halvplanande. Finns en Albin 25 Fisherman som inte har sovplats i aktern, om man vill slippa den.

Senast ändrad av Yadis | 03 juni 2008 | 15:04

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja den var inte så dum, tycker den är lite i största laget. 18-22 fot är mer i våran storlek. Men den typen av båt är ju helt ok.

Såg en variant (Marex) som var ganska trevlig i utseende. Även Rana hade någon modell som tillhörde snipor.

/Andreas

Senast ändrad av Salstad | 03 juni 2008 | 15:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset ! Mycket trevlig båt denna Albin 21. har kollat runt lite idag och de verkar vara trevliga. Verkar bara vara rullningen som folk stör sig på, men det kanske man kan leva med.

Joda verkar även de vara ganska snarlika men dock lite större i formatet, vilket inte är ultimat för oss.

Roligt att börja spekulera så här i god tid och få titta i lugn och ro utan att jaga allt för mycket.

Är det något mer man skall ta hänsyns till tro ? Jag är ju trots allt ganska ny inom marinvärlden.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ju ofta gamla motorer i Albin-båtarna. Så ha det i åtanke är nog smart.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kolla ifall den är saltvatten körd och om den är det så låt en som kan det kolla på den.Så det inte blir som en jag känner fast det var en utombordare men när han lyfte av kopan. var en del av slangarna helt förstörda och den fungerade inte så det var bara att köpa nytt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kommer jag köpa ny båt är det med en dieselmotor det kommer bli. Vilka motorer är att föredra om man har möjligheten att välja ? Finns ju en uppsjö, många har ju kvar sin O22 som verkar vara orginal i Albin båtarna, men andra liknande modeller så sitter det oftast Yanmar dieslar.

/Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...