rikardz 0 Postad 3 Juni , 2008 Hej, Jag är total novis gällande båtar, men har köpt en Nimbus 26. Tittar jag ner i motorrummet kan man se att det finns lite vatten längst ner, är det okej? Det sitter en elektrisk pump som ser till att pumpa ur vattnet om det skulle bli mer, men man vill ju veta om allt är som det ska. Tacksam för synpunkter! Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 3 Juni , 2008 Vattnet du beskriver skall inte finnas där, men i många motorrum inklusive mitt eget finns en skvätt vatten lite från och till. Jag har felsökt länge på min båt och hittat fler små detaljer som bidrar till att det bildas vatten under motrorn. Ibland när man går i hård sjö eller om båten inte går helt torrt så kan man få in slagvatten som måste torkas ur förhand lite då och då. Om du ligger i saltvatten så försök smaka eller kontrollera om vattnet är salt. Inte det lättaste men om du snabbt man avgöra om det är sjövatten så vet du om du ska leta i skarvar och tätningar instället för det egna interna färskvattnet systemet. Jag har hittat ett litet läckage på en tryckslang i det interna systemet och en liten liten läcka ur på ett beslag vid en ispektionslucka. Även ankarspel kan vara små bovar vad gäller vatten. Jag är noga med min båt och jag gillar inte när det bildas vatten under motorn. Det skvimpar runt och kladdar ner slangar och blir allmänt irriternade. Lycka till :-) Senast ändrad av Sailfish | 03 juni 2008 | 13:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardz 0 Postad 3 Juni , 2008 Tusen tack för svaret! Jag hörde efter med säljaren som menar att det var bra att ha lite vatten där, att det skulle smörja proppeller-axeln eller något sådant, men det kanske bara var en dålig ursäkt. Han hadde nyligen bytt motor i båten, nu sitter där en MD 21B. Mvh Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 3 Juni , 2008 Stopp stopp har du rak axel på en nimbus 26....Typ en 70 talare???? Jag utgick ifrån att den var drevad. Det är lite skillnad om det är en rak axel. I så fall så är det en annan sak? Senast ändrad av Sailfish | 03 juni 2008 | 14:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardz 0 Postad 3 Juni , 2008 ...det vet i tusan om den är rakaxlad eller ej. Båten är från 1976, möjligtvis 1975. Uhh, det känns som man ska veta så mycket nu när man skaffat båt, blir verkligen till att lära sig nya saker känns det som! Hur vet jag om båten har rak axel eller ej och vad gäller i så fall angående vatten under motorn? / Rikard Senast ändrad av rikardz | 03 juni 2008 | 22:10 Senast ändrad av rikardz | 03 juni 2008 | 22:11 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 4 Juni , 2008 det är lungt, om motorn sitter i princip kloss an akterspegeln (längst bak på en båt) då är det drev och inte raka axlar. Du kan dessutom se propellern om du står på badbryggan Om motorn(erna) sitter en bit fram i båten med en klump bakom sig (backslag) då är det raka axlar som sitter monterade i båten. det här kan du se om du går till akterspegeln och tittar ner. ser du propellern då så är det en drevbåt. måste du dyka i vattnet för att se propellern så är det raka axlar! :(sorry gick lite snabbt där. Senast ändrad av smuggler28 | 04 juni 2008 | 02:26 Senast ändrad av smuggler28 | 06 juni 2008 | 02:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 4 Juni , 2008 måste du dyka i vattnet för att se propellern så är det en båt med raka axlar. Så skall det vara! Man kan enkelt säga att ett drev ser ut som nederdelen på en utombordare som är monterad på akterspegeln (bak) Fast det låter besvärligt att konvertera från drev till raka axlar. Hur löser man styrning etc? Men å andra sidan så smörja propelleraxel???? Det blir ju omöjligt om man har drev. Tror nog säljaren drog en vals.... Lägg upp lite bilder så hjälper vi dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 4 Juni , 2008 Ett drev är en halv utombordare som sitter fast på akterspegeln. Tätt monterad mot motorn som sitter precis innanför aktern. En rak axel så går det en axel i rak linje från (den lutande) motorn, ut genom botten på båten och till propellern. Propellern sitter en bit in under aktern. Motorn sitter i mitten av båten. Rak axel har ett tätningsproblem som inte drev har: hur man tätar mot en axel som snurrar fort. Finns olika varianter på tätningar. Det blir oftast inte 100% tätt utan läcker lite vatten. Jag TROR det är normalt med (lite) läckage typ några droppar och fuktigt runt axeltätningen Men är inte säker eftersom jag har drev själv. Men det ska nog inte ligga och skvalpa vatten under motorn. Drev skall vara 100% tätt, annars är det fel. Vad säger övriga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardz 0 Postad 4 Juni , 2008 Tack, Då förstår jag . Motorn sitter i mitten av båten, och axeln ser ut att gå ut genom skrovet, så med största sanniolikhet är det en rak axel. Då känns ju allt lite lugnare, dock är det inte frågan om lite läckage utan botten springan (kallas det länsen?) är fylld några centimeter med vatten. Enligt säljaren var detta normalt på denna båt, men man vill ju dubbelkolla sådant med någon som inte har ekonomiska intressen i att få båten såld. Jag ska ta några bilder när jag kommer ut till båten nästa gång. / Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 4 Juni , 2008 Jag instämmer med med de andras inlägg här :-) Att du har vatten där beror precis som föregående säger att tätningen mellan axel båten inte är 100% tätt, lite vatten där är vanligt förekommande men inte RÄTT. Att vattnet smörjer i lagret mellan axel och skrov stämmer men vattnet du ser under motorn fyller ingen funktion. Ta bort det med jämman mellanrum. Vatten under motrorn ger upphov till rost m.m. Precis som tidigare talare nämmt. Man behöver inte veta allt när man har båt, men hur din motor fungerar i grund samt hur din El på båten fungerar i grund MÅSTE du kunna. Annars lovar jag dig att galanta damer, barn med hundar och kompisar kommer att klaga högljutt när båten inte startar eller lägger av en regning sommarkväll. Alla vi som har båt blir mer eller mindre tvugna att lära sig hur allt fungerar och hänger ihop. Ju mer man kan desto lättare och billigare blir det när saker krånglar. Och krånglar det gör det. Det är inte frågan om OM det går söner utan NÄR det går sönder. Nu vill vi se bilder :-) Kul att du köpt bår i alla fall Senast ändrad av Sailfish | 04 juni 2008 | 13:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rikardz 0 Postad 4 Juni , 2008 Tack för input! Det blir till att ägna lite tid på motor och elektronik med andra ord, men då har man ju något att göra de ensama regniga dagarna! Blir riktigt kul att komma igång! Bilder kommer. PS. Fantastiskt forum här, snabba svar och engagerade medlemmar! / Rikard Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 4 Juni , 2008 Japp, forum över lag är en kannon grej. Ha i åtanke bara att jag är till exepmel ingen mekaniker jag är bara en vanlig båtkonsument. Att anvädna forumet för värdefulla tips är helt klart användbart men dubbelkolla alltid raka fakta mot ett proffs, (om det nu finns några) :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 6 Juni , 2008 För att förtydliga, Du har axeltätningen precis innan axeln går genom skrovet (på insidan) Troligtvis är det en större klump av mässing, om förra ägaren bytt motor tycker jag det verkar snålt att inte byta axeltätning då troligtvis hela axeln är ny. Kolla i min blogg (har själv en Albin 25) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser