Eken 5 Postad 3 Juni , 2008 Går det att transportera en snipa på en vanlig boggie trailer med tanke på skrovets utformning? Har hittat en trailer som klarar 7.8 meter och 3000kg.. Båten väger 1600kg och är 7 meter lång. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 3 Juni , 2008 http://www.blocket.se/vi/16184321.htm?ca=13_s En sådan trailer är det... Går det att transportera en plast snipa me en sådan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yadis 1 Postad 3 Juni , 2008 Ring dom i annonsen o fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 3 Juni , 2008 Har ringt och hört.. Gubben trodde det skulle gå. Nån som vet istället? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 3 Juni , 2008 Jag hade tidigare en 6 meters snipa som jag trailade på vanlig båttrailer. Problemet var oftast att bakre stödhjulen inte räckte upp till botten pga den höga kölen. Detta var aldrig något större problem då båten stod stabilt med främre stödhjulen och stävklykan. För att vara säker brukade jag dock sätta ett par extra spännband i aktern som gjorde att båten inte kunde gunga i sidled. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 3 Juni , 2008 En transport på ca 15 mil tror du går eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 3 Juni , 2008 mahaffa har rätt. Du kommer få problem baktill. Stödhjulen kommer troligtvis inte att räcka upp till skrovet, om de ändå gör det(förlängning) så måste de bort vid iläggning annars är de ivägen då båten rullas ner. Om det kommer funka för dig kan jag inte riktigt svara på... Sedan måste du se till att ha en riktig låsögla fram, som du kan vincha i, inte alla snipor som har det... annars blir det betydligt svårare att få upp båten på kärran. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 3 Juni , 2008 Det enklaste är om det finns en kran att lyfta på båten med. När jag skulle vincha upp båten ur vattnet fick jag lägga spännbanden runt kölen för att få kraft att dra upp den på trailern. När jag väl hade båten på plats så var det aldrig några problem även om det var lägre stäckor att köra. Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mahaffa 1 Postad 3 Juni , 2008 Tänk också på att de flesta båtkärror är byggda för motorbåtar med tyngdpunkten längst bak. Dvs de har hjulaxeln väldigt långt bak för att kompensera bakvikten. Om du lastar en snipa där vikten ofta ligger centrerad kan du behöva ta en kärra för kortare båtar alt. behöva flytta bak vinchbalken för att inte överlasta dragkroken. /Björn Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eken 5 Postad 3 Juni , 2008 Har köpt en snipa och tänkte hyra trailern för transport från västkusten till vänern Lidköping. De har kran att lyfta med på båda ställen så bekymret är om det går att transportera båten me en sån trailer? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser