Gå till innehåll
måndag 07 oktober 2024
stefanfr

Fiskevård - Gädda vs Gös

Rekommendera Poster

Hej. Jag sportfiskar i en liten sjö, ca. 7x1,5km stor. I den finns de vanliga insjöfiskarna. Ett par av grannarna som fiskar är ute efter gös, och anser att gäddan är i vägen. När jag berättar att jag släpper tillbaka de gäddor jag får (jag fiskar 95-98% catch&release) så tycker de att jag istället ska avliva dom och låta dom bli kräftbete - men främst med undermeningen att gäddorna förstör för gösarna.

Nu är min fråga: skulle det på något sätt förbättra för gösarna om man försöker fiska bort gäddorna? Personligen ställer jag mig väldigt frågande till det. Särskilt borde man väl försöka låta de stora gäddorna vara kvar efter som jag tänker mig att en 5-kilos gädda gör mindre skada än 5 stycken 1-kilos gäddor. I realiteten förstår jag att ett par sportfiskare inte kommer påverka sjöns bestånd så mycket, men till saken hör att i år har man begränsat upptaget till 20 kilo per fiskekort, och att man bara får trolla med ett spö.

Jag tycker bättre om gäddan eftersom den är en roligare sportfisk. Men jag behöver bra argument för att kunna påverka andra att släppa tillbaka gäddorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör också oftast catch 'n release. Men det är mest för att jag inte har i syfte att fånga mat. Mest för nöjes skull. Håller också med att gäddan gör bättre motstånd, då gösarna bara hänger med som döda grenar.

Förstår att de är måna om gösen om de ska äta fisken, inte annars. Fiskar dina grannar endast för matens skull?

Sen vet jag inte säkert, men borde inte beståndet av vitfisk öka kraftigt om gäddorna försvann? Jag menar, gösen går ju inte in på grunda vatten och jagar där mycket småfisk håller till.



Senast ändrad av Sardaukar | 03 juni 2008 | 11:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

KUL att se att nån som fiskar C&R också verkar veta VARFÖR han gör det...

Gösen o gäddan trivs i allmänhet i olika vatten, bl.a. pga av olika förutsättningar vad gäller jaktsätt. gösen använder ju mer syn än gäddan, som känner vad som händer o sker. Är vattnet i sjön grumligt har gösen bättre förutsättningar att växa sig stark jfrt med gäddan (givetvis ska annat också stämma, såsom djup/temperaturer osv, men det var bara ett exempel) Ta gärna upp 1-kilosgäddorna vilket är till fördel för såväl gäddan som gösen i sjön, men låt de större vara kvar för precis som du säger gör 5-kilosgäddorna bättre nytta i livet än på myrstacken. 4 st 1-kilosfiskar roffar åt sig mycket mer än en 5-kilosdito. Färre smågäddor ger även 5:an större möjlighet att väsa till sig och en 10:a har ju även ofta ett stort värde inte bara för vattnet osv utan även ett ekonomiskt värde. Vet folk att det finns 10-kilosfiskar betalar de gärna en slant för fiskekortet. Att de stora gäddorna skulle vara ett hot för de stora gösarna tror jag inte för ett ögonblick på. Gösen vaktar sitt revir MYCKET brutalt, speciellt vid lektid. Har sett 7-kilosgäddor med tydliga och omisskännliga bitmärken från gösar... Och jag lovar, gösen behöver inte vara särskilt stor för att ge sig på gäddan om dom inkräktar. Då är absolut ett stort antal smågäddor ett mycket större hot mot de små unggösarna.

Hoppas du inte tar det som nån pekpinne ;) Förmedlar bara det jag lärt av både praktisk o teoretisk erfarenhet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sardaukar: Om det finns massor av vitfisk leder det oftast till tusenbrödrabestånd även av rovfisken ända tills rovfisken är så många och små att inte ens all vitfisk räcker till.. Svårt att förklara på ett enkelt sätt, men grovt generaliserat så är det som så att:

(alla antal nedan bara i exempelsyfte)

Säg att du har en enda 10kilosgädda i en liten sjö.

Denna gädda håller efter såväl vitfisk som -ännu viktigare: smågäddor och abborrar

Därunder har du kanske 5 gäddor upp till 5-7kg som i sin tur äter såväl vitfisk som mindre gäddor/abborrar.

Sen finns det kanske ett tusental gäddor i stl 1 kg till 3 kg. Dessa äter en massa småfisk

Tar du bort 10an med ett slag i skallen så kommer flera 1 kilosfiskar att överleva det naturliga urvalet md följd att konkurrensen om vitfisken hårdnar. Av 7kilosgäddorna kanske en har alla förutsättningar, genetiskt osv, för att nå 10 kg, men det dröjer...

Sen kommer nån och tar död på den samt en till 7a... Konkurrensen om småfisken hårdnar ÄNNU mer iom att ännu fler 1-kilosgäddor slipper bli gäddmat. Till slut står du i en sjö med ett stort antal 1-kilosgäddor som alla konkurrerar om samma småfisk... med resultat att ingen av dessa får tillräckligt med föda för att på åtskilliga år växa sig stora nog att kunna återställa balansen.

Detta drar även med sig abborre och gös som ju lever på den småfisk som all gädda nu slåss för livet om. Dessa blir också fler.. men mindre.

Slutsats (om ni vill dra någon sådan av dessa som sagt GROVA generaliseringar) är att man gärna kan ta hem och äta/mata katten/mata kräftorna med smågäddor, en fiskare eller 10 med ett spö gör ingen som helst skillnad i det fallet, medan man bör låta de stora simma kvar och göra nytta som fiskevårdare och sportfiskemagnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom på en till fråga, som är relaterad. När man släpper tillbaka fisk, framför allt då gädda, och den jobbat sig trött, så håller man den upprätt i vattnet till dess den simmar iväg av egen kraft. Varför gör man det? På vilket sätt tar fisken skada om man bara släpper den, och låter den sjunka? Jag vet att jag gör rätt, men vet inte varför. Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fisken behöver få balansen åter. Man måste se till att den kan syresätta sig efter en hård ansträngning. Risken när den sjunker mot bottnen är att den kanske inte får tillräckligt med syre dels för att det kan vara syrefattigare vid bottnen men också för att den på sidan inte får tillräckligt med syresatt vatten genom gälarna.

Det är därför jag vaggar den till kraft innan den få gå vidare,

Sen kan ju fåglar få tag i den om den flyter vilket ju också händer i bland och det är ju trist att se måsflocken kalasa på bytet när viljan var så rätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra skrivet KillerBoo du glömde även att dom stora gäddorna är bra att ha kvar pga att dom är roliga att fånga (genom att dom är så få måste dom gå tillbaka!) :D



Senast ändrad av McDz | 29 augusti 2008 | 16:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...