Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
bjarre

Olika max varvtal Mercruiser 5,7l -96?

Rekommendera Poster

Hej!

Jag har ett lite konstigt problem med min motor. Ibland så varvar den max 4800 rpm (fart 49 mph) och i bland bara max 4400 rpm (fart 44 mph) vid fullgas. Någon som har några teorier vad det kan bero på? I övrigt så går motorn perfekt inga missljud el. dyl. Motorn är en Mercruiser 5,7 l, årsmodell 1996 med förgasare. I år har den varvat som max 4400 rpm men förra sommaren så var det antingen eller (4400 rpm el. 4800 rpm).

Detta kanske inte spelar så stor roll igentligen då jag sällan kör på fullgas men man vill ju vara säker på att allt är som det ska.

Jag har provat att byta tändstift och bränslefilter, soppapumpen är också bytt nyligen.

Några teorier?

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glappt/feljusterat länkage till gasen?

Sätt en kompis i motorluckan och kolla/tryck länkaget till bottenläget under gång.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Min förra motor VP 271C visade samma fenomen efter mycket felsökning visade sig att den fick för lite luft till förgasaren. Löstes med två nya lufthål till motorrummet. Så prova att köra med öppen motorlucka funkar det då så .... Börja borra nya lufthål.

Hälsningar

Erik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade ett likande problem med min Mercruiser 5,7 -90. Jag bytte tändstift och filter men ingen förändring. När jag sedan jag bytte alla tändkablar och fördelarlock så försvann problemet.

MVH Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Tack för tipsen, jag skall testa dem alla!

Återkommer om jag finner felet!

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har nu kollat luften till motorn samt att gasen bottnar vid förgasaren och det är ok.

Jag tänkte nu gå på tändkablar och fördelare. Men har en fråga innan jag börjar rota i det. Behöver man ställa in tändningen igen om jag byter tänkablar och fördelare samt ev. rotor? Några tips innan man börjar ta isär det eller är det rätt på? Har för mig att jag läst att rotorn kan monteras i fel läge.

Mvh. Bjarre 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga problem - byt en tändkabel (och stift) i taget för att undvika att du växlar tändföljden. Rotorn kan bara sättas på ett sätt och du påverkar inte tändningen genom att byta fördelardoslock. Kanske ska du även passa på att byta tändspole?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag har nu provat att byta tändkablar samt fördelarlock utan någon förbättring. Kanske motorn startar lite snabbare men ingen skillnad i toppvarv.

Fler förslag?

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bjarre,

Hur går det med din felsökning?

Jag har lite samma problem med min 5,7EFI fast min svajar i varvtal under gång i hela varvtalsregistret.

Vid fullt pådrag så tappar den kraft för att sedan vid maxfart ligga och pendla mellan ca 4400RPM och 4900RPM.

Mistänker el fel, har bytt stift och fördelarlock dock inte tändkablar.

Någon som har flera förslag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade liknande problem med min Mercruiser 5,0 -87, ibland gick den rent och ibland lite orent och lägre maxvarv vid hög fart, felet på min var tändspolen. Upptäcktes genom att motorn gick rent i kanske 5 minuter för att sedan tappa varv och kraft, tändspolen är värmekänslig och efter en stunds gång började den krångla. Bytte till en som är anpassad för marint bruk, och vips var felet borta !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Tack för tipsen skall prova att byta tändspolen.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har nu bytt tändspolen dock blev det ingen förbättring. Jag tycker att det börjar luta åt att det kan vara något knas med förgasaren. En tanke som slog mig var chokespjället om det kan hänga upp sig el. slå igen vid gång. Några ideér om detta, har läst att man kan koppla bort choken/spärra spjället. Kan detta vara ett tänkbart/vanligt fel?

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ville bara uppdatera med att min V8 funkar nu 100% efter byte av tändkablar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bjarre!
Du ser enkelt om choken krånglar genom att köra med avtagen flamdämpare - chokespjället sitter längst upp i förgasaren och ska vara helt öppet med varm motor.

Hälsar

Patrik

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis BerraS!

Min felsökning fortsätter dock, jag var nere i dag och riktade in mig på förgasaren med kringutrustning. Det jag hittade var att en slang som går från förgasaren tillbaka till soppapumpen var lite skadad och ev. hål skall byta denna och se. kollade även filtret i förgasaren detta såg dock fint ut. Jag är lite inne på att riva isär förgasaren och se så att det inte är något skit i den. Rengjorde även flamskyddet. Kollade tändstiften och de såg helt ok ut till färgen. Jag har ej haft möjlighet att provköra ännu så jag vet ej om det har blivit någon skillnad än.

Det jag funderar lite på är choken. Spjället rör sig inte något utan är fullt öppet hela tiden men jag ser inte att det är spärrat/urkopplat någonstans. Det går att stänga förhand och fastnar då i stängt läge och man får förhand öppna det igen. Jag tänkte om man helt enkelt kunnde plocka bort spjället som sitter med 2 st skruv istället för att spärra det då är men ju helt säker på att det ej kan spöka något mer, eller? Kanske skulle tillägga att jag har en MerCarb-förgasare.

 

Mvh. Bjarre  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har ej lyckats hitta felet än och varvet har sjukit lite till, max varv är nu ca. 4100 rpm. Jag blir ej klok på detta.

Jag gjorde även ett komp.test på både kall och varm motor och det låg på ca. 11-12 bar på samtliga cylindrar, så det verkar ju vara ok.

Jag tog bort tändstiften för att kolla hur de såg ut och noterade då att de stift som sitter på mitten är lite svart/bruna (dvs. normalt) medans de stift som sitter längst akterut se ut som nya i princip. Jag fick en känsla av att de cyl. fick för lite soppa är det möjligt på en förgasar motor (jag har haft bort ventilkopor för att kolla så någon vippa ej är av men de ser helt ok ut). Dock har ej dessa stift gått mer än någon timme och alla de gamla stiften var lika till färgen (lite ljus bruna = ok)

Liten summering på vad jag bytt/gjort:

Nya tändkablar, nytt fördelarlock, nya tändstift, ny tändspole, kollat så att tändningen står rätt (ok), bytt bränslefilter, rengjort flamdämpare, kollar länkaget till gasen (ok), kollat med startgas runt insug/förgasare, tagit bort chokespläll. Allt utan något som helt resultat.

Det jag funderar på nu är att mäta uppbränsletrycket men har ej hittat någon adapter än, någon som vet var man kan köpa en sådan som passar rakt av?

Kan en dålig bränslepump ge detta fenomen? Soppapumpen (mekanisk) är bytt för ca. 2-3 år sedan enl. tidigare ägare, är det vanligt att dessa ger sig?

Någon som vet ifall det brukar sitta något bränslefilter i bensintanken på en Sea Ray 215 EC?

Mvh. Bjarre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

.. jag är också inna på att den får förlite luft !

Är flamskyddet rengjort ??????

..är den OK så blir nästa steg att öppna upp motorluckan under gång ( lägga några fendrar under luckan för att tillföra mera luft ) ... värt ett försök helt klart !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Flamskyddet är rengjort! Jag har även provat att ta bort locket till luckan för brandbekämpning på motorluckan, hålet är ca. 10 cm i diameter. Motorn gick perfekt får ca. 2 år sedan så och jag har ej gjort något som kan försämra lufttillförseln till motor.

Jag har hängt upp mig på att den får för lite bränsle, eller skulle symptomen vara anorlunda då? Jag tycker att den verkar gå aningen magert med tanke på färgen på vissa stift. Om motorn fick för lite luft borde inte tändstiften vara svarta/mörka då?

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag ha efter lite läsande på amerikanska båtforum mm. kanske en lösning på mitt problem. Flera andra har haft liknande symptom och då har det varit backventilen vid bränsletanken som varit täpt/trasig. Någon som vet var man kan köpa en ny sådan?

Sea ray servicecenter säljer bara reservdelar till svensksålda båtar :(

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en dank i denna backventil. Slå ur den. Det har jag gjort på mina båtar och sedan har dom gått bättre. Backventilen behövs egentligen inte. Så ta bort den, sätt i skruvstycka. Ner med en mejsel och banka till med hammaren så danken far ut. Sedan är det fritt där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde en sak. Red Line har en bränsletillsats som gör rent hela bränslesystemen och det gör den till skillnad mot div andra utlovade underverksmedel. Vill du veta mer om det så kolla Red Lines hemsida. Där finns det rätt mycket info om detta. Kan vara värt för dig att testa utan att riva hela förgasaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har faktiskt varit inne på denna metod då det verkar svårt att hitta en ny backventil. Vilket håll skall danken slås ut åt? Kanske i och för sig är självklart när man demonterat den.

Lustigt, jag köpte faktiskt en flaska Redline SI-1 på mekonomen igår jag tänkte prova.

Mvh. Bjarre

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är det verkligen år 2009?????  hur i helvete kan man vara så jävla korkad?  speciellt i kristider?  har dom så mycket kunder som mer än gärna vill slänga pengar på dom så dom kan välja o vraka vilka kunder dom vill ha??? 

Jag har till o med för mig att detta är olagligt innom eu. vet att detta var uppe i bil-svängen för sådär 15-20 år sen... mina pengar kanske inte duger för svenska sea-ray handlare?   FY-FAN!!!....

o nu till ämnet...hehe..

Danken / backventilen har till funktion att förhindra att ditt moturrum fylls med 300 liter bensin om soppaslangen går av.. (hävertprincipen). men jag tog åxå bort min helt och gjorde en ny tankanslutning istället.. annars kan du gå till bayliner o handla ventilen.. dom är ialla fall intresserade att ta han om sina kunder... än så länge..  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jo, man tar ju en onödig risk med denna operation så självklart skulle jag vilja ersätta backventilen med en ny, jag skall kolla med Bayliner i fall de kan fixa en. Jag provade med bayliner.se och kom då till brunswickmarine dock hittade jag inga kontaktuppgifter där. Någon som har ett nummer el. dyl som man kan ringa?

Nedanstående är taget från SeaRay:s Svenska hemsida:

Därimot har vi ingen reservdelsbutik utan hjälper dig via vårt kontor. Det innebär att vi endast kan hjälpa dig som har en svensk såld båt där vi har både det moraliska och juridiska ansvaret.

Jag skall tillägga att jag ej ringt och frågat men av texten ovan känns det inte som man är välkommen.

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bayliner.com ska det vara..  men det du behöver är följande:

1733184 VALVE, ALUM ANTI/SIPH 1/4BRB X 1/4NPTF  denna sitter på nyare bayliners

50-60002 1/4 NPTF X 3/8 ALUM. ANTI-SYPHON VALVE denna på lite äldre med alutank.   men jag tror att den äldrte är ersatt av det nyare nummret..

ventilen är sexkantig aluminium, med slanganslutningen vågrätt ut asså 90grader från där gängan sitter, har dock för mig att det är 1/2 gänga o inte 1/4  men jag kan ha fel. om du lägger upp en bild på din gamla så..

 Marinshoppen har hjälpt mig exemplariskt med delar hitils.

 

 

 

 



Senast ändrad av Killroy | 31 mars 2009 | 23:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja. Backventilen är inte för att motorrummet inte skall fyllas med 300 litersoppa. Den är för att hålla bensinen kvar i slangen upp till motorn. Även fast jag slagit ut danken så har jag inga problem vid start för att bensinen skulle ha runnit tillbaka. Operationen är riskfri. Du ser åt vilket håll den skall slås ut och det brukar räcka med ett slag för att få bort den.

Kan väl tillägga att detta har vi gjort på otaliga USA båtar på marinan där jag jobbar utan några problem. Detta finns inte på våra båtar som vi säljer utan verkar vara något för USA

Lycka till. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

fast det e just precis vad den är till för... du har ju precis sagt emot dig själv.. den finns inte på svanska båtar, och det är inga problem att starta utan. så varför skulle den då behöva hålla kvar soppan i slangen???

Jag instämmer att det går utmärkt att köra utan då jag själv tog bort en av mina 2, men.. om slangen spricker, så får du en hävertprincip och du tömmer tanken i båten, så enkelt är det.  spec på båtar där tanken sitter  på sidorna.

grabbar, ni vet väl vad hävert e va?

 http://sv.wikipedia.org/wiki/Hävert

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svar, jag återkommer med resultat när jag sjösatt och provkört!

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Jag kännde mig ganska säker på att det var backventilen vid bränsletanken så jag rev i sär kopplingarna där här om dagen men upptäckte då att danken redan var borttagen :(. Jag hävde i en flaska Redline i tanken, skall sjösätta i veckan och köra en bit så för vi se.

Ett annat symptom som jag också har är att när motorn är kall så dör den så fort jag ger gas. Jag måste låta den gå på tomgång ca. 1-2 min innan jag kan gasa. Kan detta symptom häna ihop med att jag tappat effekt vid högre varv? Vad jag förstått av andra inlägg (när choken varit bortkopplad) så måste man hålla igång motorn med gasen den första minuten, annas dör den. Detta är tvärt emot vad jag måste göra, vad kan det bero på? Skall tillägga att motorn startar lätt och jag behöver inte hålla på att pumpa med gasen el. dyl, motorn startade på 3 sek. nu när den stått hela vintern.

Jag beställde en koppling från USA så jag kan mäta upp bränsletrycket innan förgasaren, detta borde ge något svar för hoppningsvis.

Någon som har några fler tips?

Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...