Yoggi 0 Postad 2 Juni , 2008 Hej.. jag har nyss köpt en ny båt, gilbert 21 men en cheva 305. problemet är att jag har fått in vatten i motorn genom avgasrören(raka rör). det är mycke vatten i oljan, oljenivån ligger ungefär två cm över max! sist vi va ute och körde fick vi batteri torsk så vi var tvungna att lämna kvar båten över natten, dan efter skulle jag hämta den och den vägrade starta så jag förstog att det hade kommit in vatten... förra ägaren varnade mig för de. Nu undrar jag, kan jag köra båten hem? måste köra ca en km för att få hem den. är tacksam för tips och idér om hur jag undviker att det händer igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 2 Juni , 2008 Fråga 1: Kör inte motorn med så mycket vatten i. Du kan få allvarliga skador på den. Fråga 2: Snedkapa rören något och montera på luckor liknande de som finns på lastbilar med uppdragna avgasrör, eller använd liknande men fjäderbelastade. Det finns även en gummivariant. Senast ändrad av excel319 | 03 juni 2008 | 00:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 3 Juni , 2008 Intämmer med föregående talare, undrar en sak, går cylindrarna runt när du försöker starta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yoggi 0 Postad 3 Juni , 2008 Okej tack för hjälpen. Ja cylindrarna går runt utan problem. har en lite fråga till, hur många varv ska tomgången va? just nu är den på 4000. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sailfish 0 Postad 3 Juni , 2008 Du menar 4 hundra? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 3 Juni , 2008 Bifogar några bilder på gummivarianten av vattenlås, som jag såg på vår marina idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 3 Juni , 2008 Och en bild till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yoggi 0 Postad 3 Juni , 2008 enligt varvräknaren så ligger tomgången på 4 tusen. jag kan inte köra saktare än 6 knop:/ tack för bilderna! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smuggler28 1 Postad 4 Juni , 2008 tror problemet är mer omfattande än så. du har fått in ganska mycket vatten. skulle det kluckat in under genom dom där ganska höga knäna genom en eller ett par öppna avgasventiler, förbi kolven och ner i motorn? det tycker jag låter osannorlikt. hade du styv kuling rakt bakifrån den natten ni lämnade den? jag tror säljaren har dragit en vals. det är ju flera liter som kommit in i motorn. kör den inte. skölj igenom med billig olja ett par gånger och försök igen. blir den vattenblandad så har du större problem. topplockspackning eller rostangrepp inne i motorn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 500 Postad 4 Juni , 2008 Du har tyvärr fel på varvräknaren också. 4000 varv min och gör 6 knop. Detta är inte möjligt om inte propeller slirar på navet eller ryckdämparen slirar. 4000 varv är ganska nära marchhastighet som borde ligga närmare 30 knop. Senast ändrad av excel319 | 04 juni 2008 | 04:02 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yoggi 0 Postad 4 Juni , 2008 jagvet inte, det kan ha vart vatten i motorn när jag köpte den. vad kan det ha blivit för skador på motorn om den har blivit körd med så mycke vatten i? men nu har jag tömt oljan iaf. Men tomgången ligger på 4 tusen när jag inte har nån växel i sen när jag lägger i växeln och kör så sakta som möjligt så gör den 6 knop på 2000 varv? på full gas gör båten 45 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yoggi 0 Postad 4 Juni , 2008 glömde svara på de här. ja båten har stått men bakdelen ut mot öppet hav ungefär 1 vecka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser