Micke9000 16 Postad 2 Juni , 2008 Hej på Er. Tänkte bara hör med Er, om någon har en aning om vad det kan vara för fel på min portabla AC. Plockade isär den då jag tyckte att den kylde dåligt. Till min stora förvåning så hade det ena kylbatteriet frysit till is så fläkten kunde inte dra igenom så mkt luft som behövdes. Jag tinade upp isen, rengjorde snutsen som satt för det andra batteriet så flödet skulle bli maximalt. Efter detta så plockade jag ihop den och provkörde, det blåste precis som det ska, kallt. Efter bara en halvtimme så börjar man se att det fryser på igen. Vad kan vara fel?.. För lite luftflöde fortfarande? Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Philos 0 Postad 3 Juni , 2008 Hej, kolla en annan sak igen. Om det är så att det börjar frysa på sakta där Kapillärröret (expansionsventilen) ansluter på kylbatteriet först. För att sedan så småningom täcka rör-rad för rör-rad med is. Detta fenomen kan bero på köldmediebrist i systemet,, Förångningen blir mkt låg. Så tempen i förångnings-fasen i början av batteriet blir långt ner på minus skalan. Detta leder som sagt således till att det då börjar bygga på is, som sedan sakta sprider ut sig över hela batteriet. Annat fel kan vara. Om aggregatet är utrustat med fläktstyrning på kondensorfläkten (varma sidan) som är defekt. Sitter monterad på vissa aggregat för att hålla upp kondenseringstempen och därmed även förångningen på plus-grader (kalla sidan). Just för att slippa att kyl-batteriet fryser på. (fläktstyrning = stoppar och startar kondensorfläkt under kyl-drift) Man kan prova att täcka över kondensorn lite under drift (typ 1/2) för att höja kondenseringen manuellt, och sedan se om detta hjälper upp förångningen på plus-grader, Ska då sluta att isa på. Eller slutligen precis som du säger, För lågt luftflöde (filter ??) eller för kall luft över kyl-batteri. Defekt stopp-termostat, eller att fläkten kan suga luft ngn annan väg, än just genom kyl-batteriet. Well, Kanske uttrycker mig lite yrkesskadat,,, Jobbar som kyl-tekniker. Men jag hoppas att du löser ditt problem och att detta kunde vara till ngn liten hjälp Mvh/ Philos Senast ändrad av Philos | 03 juni 2008 | 16:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Micke9000 16 Postad 3 Juni , 2008 Tack för detta svar. Nu ska jag börja felsöka Ska köra och testa. Mvh Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser