Gå till innehåll
lördag 22 februari 2025
PantellicA

Koppla ihop vajer/lina till fall

Rekommendera Poster

Hallå!

Jag har skaffat mig ett litet problem som jag behöver hjälp med. Jag ska koppla ihop en lina med vajer (50/50) för både storfall och försegelsfall. Jag köpte mig en 8 mm flätad lina från robship som jag tänkte göra en smäcker splitsning på. Smäcker för att jag måste pula in själva kopplingen i genomföringen i masten där fallet kommer ut. Problemet är att jag köpt en flätad lina från Robship (standardfallinan som Bryggan hade förut) som inte verkar ha någon kärna. Hur sjutton splitsar man en sådan?

Mycket tacksam för snabba svar, båtter ligger å guppar i hamnen och vill ut och seglas!

MVH/Sev

Edit; my bad...hittade kärnan! Men nu blöder mina händer efter två timmars splitsningsförsök, det är för trångt och jag ger upp! Nån i stockholmsområdet som kan sånt här? Finns nån liten båtverkstad man kan åka till som kan rekommenderas?

Senast ändrad av PantellicA | 02 juni 2008 | 22:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pille Repmakarn i Råseglarhuset på Skeppsholmen finns nog kvar. Han fixar!

Att splitsa vajer är inte djävligt - det är überjävligt! Fast jag lyckades en gång. Men kommer aldrig att göra om det!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Perfekt, ska kolla upp honom. lyckligtvis är själva vajern redan splitsad så det är linan jag behöver få en ögla på.

Edit; han gör tydligen bara splitar på linor man köpt hos honom numera. Men jag finck en instruktion på en splits med taglingstråd som verkade busenkel.

Senast ändrad av PantellicA | 03 juni 2008 | 16:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...