Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Sparre

Varför så omoderna marina motorer?

Rekommendera Poster

Varför är marinmotorer så omoderna egentligen? I vart fall om man jämför med bilmotorer.

Mig veterligen finns det fortfarande inga marinmotorer med 4-ventilsteknik. Bränsleinsprutning är ännu år 2008 ofta tillval. Turboladdning, skulle inte det kunna vara något? Bara för att nämna några exempel. Jag pratar alltså om inombordare.

Bara för att nämna några exempel. Dagens inombordare skiljer sig ju inte nämnvärt från 1970-talet. Då (på 1970-talet) såg det ungefär likadant under huven på bil jämfört med en båt. Bilmotorerna har utvecklats, men bland marinmotortillverkarna tycks utvecklingen ha stått still. Varför är det så? Bristande konkurrens? Bristande intresse? Bristande behov?

Tänker att det bara finns två tillverkare. Mercrusier och Volvo Penta. Är det där skon klämmer?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo, det borde väl vara ett intressant område för ny tillverkare att gå in på. Någon bilmotor tillverkare exempelvis. Borde ju gå att slå sig in på marknaden för fritidsbåtar med hjälp av nyare teknik och bränslesnålare motorer...  tekniken finns ju i bilmotorerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Avancerad elektronik hör inte hemma på sjön,så det har nog med driftsäkerheten att motorerna är omoderna i det avseendet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, avancerad elektronik är ju förstås en sak, men ta en sådan sak som 4-ventilsteknik. En effektivare förbränning borde väl vara intressant, inte minst med dagens bränslepriser? Kan ju inte vara mera fuktkänsligt heller.

 

Sen har vi miljöaspekten. Varför inga katalysatorer på marinmotorer?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tillförlitligheten är nog huvudorsaken till den långsamma teknikutvecklingen bland (inombords) marinmotorer. Det är ju betydligt viktigare att det är beprövad teknik än att det är av senaste snitt på sjön.

Problemet med katalysatorer är att dom måste vara ordentligt varma för att fungera och det är inte helt lyckat att ha en ca 800 grader varm katalysator i ett motorrum på en båt.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skitsnack!!. bilar körs från   plus 40 till - 40 grader, i regn, snö, saltade vägar och elektroniken funkar. Båt ägare är för konservativa i allmänhet. Det blir ett moment 22, låg efterfrågan, ingen utveckling. Dyra motorer, visst. Hur många ger de billiga kina motorerna en chans. Made in Japan skojade man om för 20-30 år sen, nu är det kvalitet. Undrar vad en båtmotor skulle kosta idag om inte japanerna fanns

Vem fan frågar om en skolatlas följer med om bilen har en GPS? Kanske en båtägare med ett sjökort format som en dumstrut på skallen

 

 



Senast ändrad av UrbanCowboy | 02 juni 2008 | 20:27



Senast ändrad av UrbanCowboy | 02 juni 2008 | 20:28

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, det är ju lite illa när man kan kräma ut nästan lika mycket ur en 2,0l SAAB motor som det är i en 5,7l V8...

Tror inte heller att elektroniken skulle vara ngt, problem,, oftast minskar den ner effekten om ngt, är fel och då kan man ändå ta sej i hamn. Man hade nog tvärtom haft en bättre koll på att allt var OK i motorn... Kunde förmodligen slippa ras pga, plastpåse för kylvattenintaget mm,....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fyrventilsteknik har funnits, Volvo Pentas aq171. Den lades ner för ca 10 år sen när Volvo Penta började bygga fyrcylindriga bensinmotorer på GM:s block.

Tror en förklaring kan vara att bensindrivna inombordare är ett utpräglat lågprissegment i förhållande till diesel, där ju en del utveckling sker. Deras fyrcylindriga motorer ska ju sitta i instegsbåtar som säljs för 10000 USD (60000 SEK) inklusive trailer, då blir det inte mycket utrymme för innovation. Dessutom så byggs motorerna främst utifrån den största marknaden som är USA och där har de ju varit vana vid att inte behöva betala värst mycket för bensinen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag menar det....

Visst en katalysator blir varm, men den borde gå att skärma av på något vis. Bara viljan finns så...(katalysatorn skulle ju kunna sitta på utsidan av båten)

Precis som du säger plockar ju exempelvis SAAB ut lika mycket effekt (även vridmoment) ur sina små turbofyror som jänkarna plockar ur sina gamla stötstångs V8:or med nära tre gånger så stor cylindervolym. Det skulle ju även skapa större flexibilitet att kunna köra snålt när man bara vill glida fram för att sedan kunna utnyttja kraften när man vill dra på. För att inte tala om viktbesparingen.

Den marina världen förefaller väldigt konservativ...

Kanske kommer bränslepriserna att ändra på detta?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur länge skulle en 4 cylindrig turbo matad bensinare hålla med konstant högt turbo tryck?

inte länge tror jag o hur mycke soppa skulle den sleva i sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller nog inte riktigt med dig. VP har på KAD44 och 300 fyrventilsteknik, turbo, kompressor och elektronisk styrning. På de senare motorerna så sitter det commonrail. Så det är inte stenålder, även fast det inte är det allra senaste. Men det finns två ganska så rejäla skillnader mellan bilar och båtar. Det ena är volym. Utveckling kostar pengar och volymen är inte lika stor för marina saker. Det andra är att en båtmotor går mycket tyngre än en bilmotor. Du skulle aldrig få en bilmotor att hålla speciellt länge om du maxlastar bilen och sen kör fullgas på så hög växel som går i uppförsbacke i flera timmar. Det är nämligen vad en båt gör.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst, men man kör väl inte järnet timme efter timme med marinmotor heller? Vanligtvis inte i alla fall... Jag vet för övrigt att SAAB körde 10.000 mil nonstop på fullgas på högsta växeln med ett antal bilar. De så kallade Talladegabilarna. Motorerna gick efter testet igenom av tekniker och inget större slitage kunde konstateras. Hade säkert slitits hårdare om de kallstartats och körts en mil åt gången...., men visst - värmen kan ju bli ett problem i en båt. Men håll ändå med om att dagens marinmotorer ser ut som rena stenåldern i jämförelse med bilmotorer. Varför exempelvis ingen 4-ventilsteknik på bensinarna? Eller variabla kamtider, likt de Honda och BMW använder sig av. Eller GDI-teknik...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte Mercury kompressorladdning på sina nya Veradomaskiner? D är vad jag har hört iaf.. Ja utvecklingen går nog framåt men mycket långsamt i den marina sektorn.. Om man ser till utombordarna så har iaf jag märkt skilnad på nyare snurror Vs äldre. Dom har blivigt lättare pålitligare, rappare, och mera bränslesnålare. Obs detta är mina egna värderingar på vad en 20års period har gjort för snurrorna.. Man minns ju första snurran man köpte Rök som fan, gick lite konstigt, skakade och rasslade så man trodde akterspegeln skulle rammla av vid första startrycket sedan var snurran tung som bly. Ja d är ju lite skilnad mot idag När man startar upp en ny motor nästan helt vibrationsfritt, utan rök och den går tyst..

Så någon viss utveckling får man väl hålla med om att d iaf skett i snurrornas värld.. Men ska man se till Inombordare (Bensin) så är d katastrof. Förutom Insprutning så har utvecklingen stått still i 50 år. Och en Insprutningsmotor är inte nämnvärt snålare en förgasraditona så där måste jag säga att utvecklingen går baklänges.

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst får båtmotorn jobba hårt, men vi har å andra sidan obegränsad tillgång till kylning. Att motorn är gammaldags och har stor volym är inget som får den att hålla bättre, det är motorns konstruktion som får det. Även en mindre motor kan vara hållbart byggd. På inombordssidan verkar det bara vara en del av dieslarna (vissa Volvo, Lombardini, FNM mfl.) som håller modern standard. Att gjutjärns V8:or med stötstänger finns i båtar beror bara på tillverkningsekonomi och att båtägare är oerhört konservativa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det ofattbart att man inte plockar in moderna motorer.

t.ex. marinversion av den 5-cylindriga versionen av Volvomotorer som sitter i alla V70 från 2000 och frammåt. 2,5 liter och ger ca 200 hk med lågtrycksturbo (kraft från låga moment)

Många av dessa bilar sliter hårt på tyska autbahn och håller 30-35000 mil på landbacken. Borde rimligvis hålla rätt så bra även i en båt.

Miljövänligare än de äldre generationer av båtmotorer även dieslar inräknade. (finns inte partikelfilter på marindiieslar och tidigare debatter om cancerframkallande ämnen från dieslar har tydligen helt glömts bort för äldre marindieslar)

Men nu till problemet.

När efterfrågade du miljövänligare alternativ när du köpte ny båt?

Troligen aldrig. Det är därför det inte byggs sådana versioner eftersom mycket få efterfrågar detta.

 

mvh Roland

 

 



Senast ändrad av Ringhede | 03 juni 2008 | 05:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju inte annat än att hålla med. Kollar man på nyare motorer så känns de ofta rätt så stenåldersaktiga.

Att skylla på att det tillverkas mindre volymer än i bilindustrin tror jag inte riktigt på. Antar Penta och Mercruiser står för majoriteten av alla bensindrivna inombordare i friditdsbåtar. Det lär finnas biltillverkare som har mindre serier men ändå snålare, lättare och effektivare motorer. Sen bygger ju såvit jag vet både Volvo Penta och Mercruiser sina motorer på redan  beffintliga motorer så utvecklingskostanderna för själva motorn lär de ju inte stå för till fullo (gäller nog förvisso små billmärken också men men). Sen att inte elektroniken skulle duga tåla att vara till sjös tror jag inte på. Visst finns det kanske en ökad benägenhet för korrision och liknande men det bör ju ändå vara ett litet problem att bygga sig runt snarare än en ursäkt för att bygga en motor med en sämre miljö- och driftekonomsik lösning.

Som sas så har ju en båt rätt bra kylmöjligheter så värme bör ju inte vara något direkt problem utan är nog snarare oviljan att lägga pengar på det när det finns annat som säljer ändå. Kanske inte skulle skada med lite skärpa miljökrav från staten på nya motorer. Katalysator har ju varit krav på bilar i snart 20 år, lika länge har det vart i princip standard med insprutning på bilar. Sen har ju mycket hänt sen dess...

Något annat än insprutade fyrventilare trodde jag inte existerade i dagens läge, alltid lär man sig något nytt!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bara för att det är 4 ventiler så är det inte säkert att man får renare/bättre förbränning.

2 ventiler kan i många fall ge minst lika bra förbränning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant debatt!

Det är i alla fall inte bara jag som tycker det ser väldigt omodernt ut när man lyfter på locket på nya båtarGlad

Små serier angavs som ett skäl, men visst tillverkar Mercrusier och Volvo Penta skapligt många marinmotorer? Och som någon påtalade, visst finns det biltillverkare som tillverkar mindre serier jmf med Mercrusier och Volvo Pentas marinmotorer? Jämför en Ferrari eller en Porsche exempelvis. Det tillverkars inte så himla många och inte ser det ut som stenåldern under locket på dessa bilar för det...

Förklaringen tror jag är brist på konkurrens och att hemmaplan för Mercrusier och Volvo Penta är USA. Även om oljan nu har stigit kostar det fortfarande inte mer 6 kr/litern där. Fram till för bara något år sedan betydligt billigare. Då var det liksom inget problem. Det var viktigare att kunna tillverka billiga båtmotorer istället för bränslesnåla sådana.

För övrigt håller jag med om att utombordarna utvecklats enormt senaste 20 åren, samtidigt som inombordarna i princip stått stilla i utveckling. Fast utombordarna har också blivit betydligt tyngre i och med fyrtaktstekniken. Lättaste utombordarna är väl annars sena 90-talare med tvåtaktsteknik. Om man räknar kilo/hk....

Är väl också betydligt större konkurrens bland utombordstillverkarna. Det är inte bara två stycken som har oligopol på marknaden likt inombordarna...

 

 



Senast ändrad av Sparre | 03 juni 2008 | 09:19

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller inte med trådskaparen..
Den enda delen där utvecklingen har varit blygsam är väl bensininombordare?

Jämför en diesel för 20 år sedan och idag så ser du enorma skillnader. Både i teknik, effekt och förbrukning.
Samma sak med utombordare. T.o.m de bästa tvåtaktarna har utvecklats så de snart är snålare och renare än fyrtaktare.

Svaret är som någon annan skrev, USA.
Nästan alla bensinare tas därifrån. Och där är det lågt pris som ligger i fokus. Men de får ju numera betala hela 6 kr per liter bensin (stackarna) så det kanske händer något där också snart. 

Sedan måste man komma ihåg att det inte går att stoppa i en bilmotor i en båt hur som helst. En båtmotor har en jämn och hög belastning som ställer särskilda krav.

Och problemen med fukt i elektroniken ÄR större i en båt än i en bil.
Vi vet ännu inte hur bra en Volvo Penta D4 fungerar efter 20 år...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade varit intressant att se ett test mellan Mercrusier 3 liters med förgasare på 135 hk, jämfört med utombordare i samma effektklass.

Skulle vara intressant att se hur förbrukning, toppfart, acceleration, avgasemissioner och övriga egenskaper skiljer sig.

Inombordaren måste väl väga ganska mycket mer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Konservativ=båtägare.

 

Inte heller helt fel med tanke på skillnaden vad som händer när motorn stannar på vägen eller på sjön. Det kan visserligen vara farligt när bilen stannar och man måste rulla in till kanten och någon halvsovande kör på vägrenen men på sjön kan det bli ett vådligt äventyr med motorstopp vid pålandsvind.

 

Här uppskattas hellre beprövad teknik. Beprövad = långsam utveckling. Det bör gå 30 år efter att man testat en ny innovation. Håller den för ålderstestet kan man gå vidare. Det är klart att med den infallsvinkeln går inte utvecklingen fort.

 

Jag vill t.ex inte ha en motor som på bilvis ska bytas kamrem på. Behöver den bytas efter 2000 timmar kan den gå sönder efter 1800 timmar (och klipporna ligger nära i tankarna). Bäst säljer den som har en försiktig utveckling på sina båtmotorer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt går att lösa bara tiilverkarna tjänar på det. För 10 år sen var det omöjligt att tillverka snöskotrar med fyrtaktsmotorer. Idag är dom snart de vanligaste skotrarna trots att en fyrtaktsmotor aldrig skulle hålla i en skoter pga de höga varvtalen. Mopeder med tvåtaktsmotorer finns snart bara på museum.

Så båtmotorerna blir väl nästa steg. Men båtfolk är vääääääääldigt konservativa....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo speciellt när det gäller stinkande 2-taktare (gamla modellen)

Här spelar det tydligen inte någon roll om de förbrukar betydligt mycket mer soppa än moderna tvåtaktare eller 4-taktare.

Miljön är det få som bryr sig om (gamla 2-taktare släpper ut upp till 40%  oförbrännt direkt ned i vattnet)

Om folk hade brytt sig mer hade man skrotat alla sina gamla stinkande monster och skaffat riktiga motorer omgående.

Ok för att vissa inte har råd men de flesta har faktiskt råd att göra något för miljön.

Att staten inte totalförbjudit dessa stinkande monster beror väll som vanligt på flathet.

mvh Roland

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant debatt!

 

Är inte bara på motorsidan där utvecklingen till sjöss inte håller samma takt som på land. Hur bra tror ni tex en cab där man får ägna ett par minuter åt att för hand fälla upp suffletten skulle sälja?? Men på en modern daycruiser för en halv miljon eller mer får man vara glad om det finns ett någorlunda funktionerligt stuvfack/garage för kapellet…

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har du helt rätt i! Och vilken skillnad i kvalité sedan mellan ett båtkapell och en bilcabriolet.

Egentligen skulle man ju kunna göra en lika bra lösning till en båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Askeladden Z-7 och när patentet släpps så hakar säkert fler på... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant läsning.

Håller med att det i mångt o mycket är stenålder i maskinrummen. Tror att det inom de närmsta åren kommer att förändras dramatiskt med tanke på bränslepriser och miljötänkande. Väck inte den björn som sover, då skrotar våra politiker ut 50% av våra båt maskiner.

MVH Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De enda inombords bensinare jag hört talas om är Yamahas, som har en 21- och en 23-fots bowrider med dubbla tusenkubikare, enligt uppgift hämtade från MC-sidan. Dessa är väl helt moderna motorer. Motorerna driver vattenjet. Troligen en helt unik konfiguration för en båt i den här klassen.

Återstår att se hur länge de håller.

http://www.yamaha-motor.com/boat/products/modelspecs/488/0/specs.aspx



Senast ändrad av janandersson | 08 juni 2008 | 22:37

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Håller med, bensininombordarna är ytterst gammeldagsa och ligger långt efter i utvecklingen. Dagens nya moderna dieslar och 4-takts utombordare talar dock för att avancerad teknik också kan användas på sjön. Att säga något annat är ju bara en dålig bortförklaring. Men som sagts tidigare är det ju usa marknaden som styr och där har ju bensinen tidigare varit för billig för att det ska vara värt att betala mer för avancerad teknik. Dock så minskade bensinförsäljningen/bilåkningen med 2,4% de senaste 4 månaderna jämfört med 2007 i usa, så något börjar hända även där med dagens höga bränslepriser.

Hur som helst så kommer Volvo Penta nu med en 4-cylindrig bensinare på 150 hk, en 5,0 l v8 på 270 och en 5,7l på 300 och en 8l på 400 hk, med inbyggda katalysatorer (Se hemsida). Så snart är det miljövänligare att åka bensininombordare än diesel eller utombordare!

1989 blev det lag med katalysator på personbilar i Sverige, 19 år efter kommer första båtmotorn, vilken inovativ bransch! :)

mvh

jberg 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

har inte audi nylligen gjort en båtmotor?(inombordare)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...