Gå till innehåll
tisdag 04 mars 2025
surfer72

Startproblem Johnson 150 -89, gammal bensin?

Rekommendera Poster

Hej!

Har problem att få snurr på min maskin, den startar gång på gång men går ej mer än 10sek. När den håller på att dö kan jag trycka till på blåsan för att få den att gå lite till. När jag har hållt på så ett tag kan jag känna att babords cylindrar är helt kalla och alltså inte funkat.

Dessa problem började efter att någon knas hällt på gammal bensin.

Innan hade jag problem med att den dog på högre varv efter ett tag (10min)men startade direkt igen, men kunde köra på 40-50% hur länge som helst. Har därför nyligen kollat bränslepumpen som var ok(kan vara skit i nu), samt bytt blåsa o slangar in. Hittade då kraftig spricka och läckage på oljeslang in som kan ha varit orsaken.

Startade och gick kanon på tomgång efter den åtgärden men fick aldrig möjligheten att kolla med en provsväng på högre varv innan den gamla soppan fick den att nysa till och aldrig gå riktigt igen.

Har försökt att dränera ut förgasarna på skit genom att lossa mässingskruvarna i sidan på förgasarna. Kom ju bara några droppar. Detta går säkert att göra på bättre sett men hur?

Bytt tändstift. Startat på startgas och fått in färsk bensin men 10 sekunder är max.

Men varför inte babords cylindrar?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Antar att det funkar så här...

Har 6-cylindrar. 3-st förgasare. Den översta förgasaren för bb översta cylinder samt sb överst. Mitten förgasaren för sb o bb mitten o.s.v.

Jag kanske är ute och cyklar, känns så hur som hellstSkäms

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ta loss å blås ur förgasare, byt tändstift.

Om du drar i startgas i förgasarna går bb cylindrar då? Om du tar loss stiften är de blöta?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är läget så här. ...Har nu provat STP cleaner och har definitivt fått in färsk bensin. Men den vill inte gå mer än 20 sekunder om jag inte trycker på blåsan för att hålla igång motorn. Gnista på alla stiften som är nya men babords 3 cylindrar är torra och kalla. Antar att jag måste ta tag i förgasarna och göra rent men finns det något annat innan jag tar upp båten som jag kan testa?   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det går inte å trolla de är bara att göra ren förgasarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Prova med CRC carburator cleaner (förgasarregöring)  Fungerar faktiskt...

Annars är det att rengöra som gäller. Soppafiltret då, bytt, rengjort eller...

lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det funkar inte ännu för mig. Jag fick den till att gå i 1minut på styrbordscylindrar. Har demonterat och rengjort förgasarna (var ok), bränslefilter ok, kollat bränslepumpen igen och inga synsliga problem. Nu blir jag nog tvungen att lämna in den och ge upp denna båtsäsongen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...