Gäst Postad 17 Juni , 2008 Nu har jag kört 3,5 timme av totalt 4 tim inkörning, suget i fotbollstarmen gjorde att jag inte puttrade sista halvtimmen tyvärr. Har gjort nåra fullgaspådrag korta perioder och idag hade jag GPS med och den visade 31knop nån sekund vid ca5300 varv med 19tums aluprop och 2 pers last. Någon som kört in en optimax tidigare eller vet, får gärna komma med lite input om styrelektroniken släpper på lite mer kraft/varv efter ett par timmars körning? går ju på lite fetare oljeblandning i början men det kan ju inte göra så stor skillnad om nu inte elektroniken stryper lite också. Har möjlighet att byta propeller till en med mindre stigning men kan inte vänta för länge vill ju nå närmare maxvarv 5750 om det endast är 2 pers med. Åker ofta 2-4 vuxna i båten. Nu måste jag bara få tummen ur och fixa ett förbr.batt skiljerelä som jag skjutit upp 2 säsonger. Ville bara skriva det för att peppa mig själv lite. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Juni , 2008 Tycker det verkar vettigt att byta ner till 17 tum, särskilt om det ganska ofta kommer att vara 4 vuxna i båten. Bra acceleration tycker jag är viktigare för en positiv upplevelse än lite lägre buller vid toppfart. Toppfarten behöver inte bli sämre (skillnaden mellan 17 och 19 tum motsvarar skillnaden mella 5300 varv och 5900 varv, allt annat lika). Tror att även Optimax har elektroniskt övervarvskydd, i så fall är det inte farligt att ha lite för låg stigning. Däremot påstås det vara dumt att ha för hög stigning, för det sliter på motorn om den tvingas gå för tungt. Och om du nu när allt är nytt och båtens botten är maximalt blank har svårt att nå toppvarv --- då lär det bli ännu svårare framöver då du fyllt på med extra batteri och annat i förvaringsfacken, plus när botten börjar bli lite smutsig... En kompromiss kan vara att byta till 17 tum med lite större diameter -- större diameter ger bättre grepp, vilket gör att varvet inte ökar så mycket, men bättre grepp betyder att du når högre fart vid ett givet varv. Precis detta har jag upplevt när jag bytte propeller från 14 till 12 tum stigning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 18 Juni , 2008 Jo, en fundering till... Om du bara var uppe i 5300 varv någon sekund, så kanske du inte hann trimma upp motorn tillräckligt för att nå maxfart. Det går att trimma upp mer när man gasar max, eftersom man har mer kraft, och då tjänar man ett par knop, plus att varvet ökar lite till. Så det kanske går att nå högre varv med 19 tum, om du försöker ett tag och har lite medvind... Men om du verkligen bryr dig om detta, då kanske du ska köpa en extra propeller så att du har både 17 och 19 tum. Åtminstone i aluminium är de billiga jämfört med vad motorn kostar (1500 kr ungefär?) och det är bra att ha en extra propp i båten (plus verktyg för att byta) om man smäller på en sten... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 18 Juni , 2008 Mer än 5300 varv gick inte, riggen var uttrimmad max. Tanken finns faktiskt att ha 2 olika propellrar,,, om man råkar hitta en ny sten under ytan eller om landhöjning gått väldigt mktt fortare Sen används båten på olika sätt under säsong.. Vår och vinter är det fiske och transport, då passar 19 tum. Sommaren blir det mest bad och vattensport och oftare mer last vilket 17 tum passar bra. Kostar det inte mer än 1500 pengar är det värt att ha två alu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 19 Juni , 2008 Hittade precis över 32 knop GPS fart (33-34 på tryckloggens fladdrande mätare) vid ca5200rpm efter att jag kört lugnt i fyra timmar kunde jag inte hålla mig att många minuter innan jag lät den gå fullt under lite längre tid och hade då möjlighet att hitta rätt trimvinkel. Jag är nöjd med prestandan/bränsleåtgång/ljudnivån som Optimax 75:an ger kontra Yamaha 70 2-taktaren jag hade innan. Kan jag pusta ut för att mellanpengen inte känns bortkastad . Ska köpa en reservprop med 17 tums stigning så det finns möjlighet att byta beroende på typ av körning under båtsäsongen. En tank på 25 liter räckte nog 3 timmar vid blandad körning mestadels på inkörningsvarvtal mellan 3000-4500rpm vilket var normal marschfart mellan 20-25kn. Trevlig midsommar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 20 Juni , 2008 Du säger att du kan trimma ut max på fullskaft!? Kan man trimma max med en vanlig alupropp tyder det oftast på onödigt bra grepp. Har du inga problem med greppet i övrigt tål säkert ekipaget ett hål till högre motormontering. Varvet kommer då att öka något pga mindre motstånd och håller greppet, vilket det troligen gör, så får du även lite mer fart. Hela vägen till 5750 rpm kommer du dock inte med bara mer hiss så en 17 som reserv och tunglastpropp låter som en god idé. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser