Gäst Postad 2 Juni , 2008 Allo, Har just sålt min yamaha 70 2taktare och beställt en ny mercury optimax 75 och har lite funderingar på motorns hissning, propellerval alu? rostfri? samt om nån har erfarenheter att dela med sig av kombination motor båt Med gamla motorn gjorde båten ca 28 knop (GPS) vid 5400 rpm, aluprop, nymålad botten, tom på vatten och nästan tom tank. Kan väl ses som godkänt. Tycker dock att båten överplanar en aning även om man trimmar ut ordentligt, skulle kanske vunnit nån knop i toppfart med högre stäv. Kan hissning av motorn ett pinnhål och en stålprop vara bättre? Jag är inte ute efter hög toppfart, då hade jag valt en annan båt men 30 knop borde jag kunna pricka. Motorn kommer monteras på marinverkstad men alltid nyttigt att höra andras erfarenheter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 Juni , 2008 Min fråga är närmast varför...? Du har sålt en något äldre Yamaha 70 hk tvåtaktare och beställt en ny Mercury tvåtaktare på 75 hk. Hur mycket fick du lägga mellan? Vad var tanken med bytet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Juni , 2008 Optimaxen är ju en direktinsprutad 2-taktare och den gamla Yamahan är ju förgasarmatad med allt vad det innebär av rök, törst och negativ miljöpåverkan. Så jag förstår varför du bytt. Vågar man fråga vad du fick betala emellan? Ryds båtar i allmänhet och 510 modellen i synnerhet har väldigt bäriga akterskepp. Skrovet är hookat dvs det viker av neråt lite grand i aktern plus att det har lådor bakom akterspegeln som ytterligare ökar bärigheten. Fördelen med detta är att båten klarar sej med en liten motor och nackdelen är att båten går på näsan om man försöker åka fort. En annan fördel är att båten även klarar de nya tyngre motorerna ganska bra tack vare sin bärighet, tror Optimaxen är uppåt 70 kg tyngre än din gamla Yamaha. Ryds är en av de mest meningslösaste båtarna att övermotorisera om man är ute efter fart. Pga av att Optimaxen är betydligt tyngre kommer du redan där att få lite draghjälp att hålla fören uppe. Jag tror inte att du kommer att ha nån större nytta av en stålpropp på detta ekipage, åtminstone inte för fartens skull. Med alupropp är ju riktlinjen att man bör ligga med AV-plattan längs med botten men ofta kan man gå upp ett steg så den hamnar runt 20 mm över botten. Jag skulle låta firman montera motorn 20 mm upp men be dem sätta låset så att du har möjlighet att sänka den ett hål om det behövs, och om det går även ge dej möjlighet att höja ytterligare ett hål. Många båtfirmor sätter motorn i översta bulthålen och motorlåset i nedersta vilket gör att man får borra nya hål om vill ändra höjden och det känns lite onödigt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 Juni , 2008 Jag har en gammal Yamaha 70 hk från 1990 med autolubesystem. Den ryker knappt något alls. Har inte direkt räknat på hur mycket bensin den drar, men är verkligen en Optimax så mycket snålare? Jag menar, det måste ju vara svårt att räkna hem det hela såvida man inte kör väldigt mycket? Jag vet ju inte heller vad mellanskillnaden kan ligga på. Men inkl montering torde vi väl prata om 40-50 tkr? Det får man ju en del soppa för även med dagens soppapriser... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Juni , 2008 Hej Sparre! Har själv en Yamaha 90 hästare som ingår i samma serie som din 70:a. Håller med dej att för att vara tvåtaktare så är Yamahas 3-cylindriga vändspolade maskiner ganska fria från rök men ryker och luktar mer än en DFI-motor som Optimaxen det gör den helt klart, speciellt på låglast. Ett tips om du inte redan gör det är att köra på biosyntetisk olja, både röken och lukten minskar då, kostar bara runt 20 - 30 kr mer per liter än mineraloljan. En förgasarmatad 2-taktare spolar rent cylindern från avgaser med färdigblandad bränsleluftblandning och det är det som gör att den är törstig, illaluktande och rykande. Tillverkarna har dessutom optimerat spolsystemet så det funkar bäst på höglast vilket gör att cylindern blir överspolad på låglast och mycket soppa försvinner ut utan att göra nytta. En DFI tillsätter inte soppan förrän avgasportarna är stängda vilket gör att minmalt med soppa försvinner ut i avgaserna. På fullgas är en DFI-motor bara runt 10% snålare än en bra förgasarmotor men på låglast är skillnaden enorm. Har inte heller tänkt byta ut min gamla 2-taktare då den passar min båt så väldigt bra och jag lixom du bromsar för kostnaden. Motorn är lätt, rapp och pålitlig. Det lilla underhåll den kräver fixar jag själv och strular den (aldrig hänt) så kan jag felsöka den själv utan avancerade diagnosinstrument. Att den ryker och gillar dricka kan jag leva med. Helst skulle jag vilja ge den alkylatbensin för miljöns skull men priset där jag bor är för högt. I höstas när BF95 kosta 11 kr/l gick alkylaten på 18, nu är den väl ännu dyrare. Hoppas innerligt att det händer nåt på alkylatfronten snart. Jag tänker inte byta ut min 2-taktare än på ett tag men jag förstår varför Frankerat gör det, han har helt enkelt andra prioriteringar än du och jag. Dessutom behöver han inte räkna hem hela kostnaden i bränslebesparing då även andrahandsvärdet på båten ökar en hel del. Förlåt om vi stulit din tråd lite Frankerat.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 Juni , 2008 Skulle jag byta motor är det nog mest för att få en större. Tror inte jag skulle byta annars, om den gamla nu inte havererar. Tycker själv att min gamla Yamaha går förbluffande jämnt och fint, men lite mera pulver hade inte varit fel. Båten är godkänd för 140 hk och 90 hk hade nog varit bättre än mina 70. Toppfarten med nuvarande motor ligger på 28 knop. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JaKal 0 Postad 2 Juni , 2008 Hej och hallå i värmen. Är själv ägare till ryds 510gti med optimax 75 och gillar den skarpt. Lite fakta om förbrukning mercury 75elpto mercury 75 optimax yamaha 70b vid toppfart 35,0l/tim 28,2 27,8 -500 varv 27,6 21,4 23,0 -1000 varv 21,6 15,2 19,0 -1500 varv 18,6 10,8 16,2 liter/sjömil vid 20knop 0,89 0,51 0,77 liter/sjömil vid 25 knop 0,80 0,58 0,76 så visst kan man räkna hem investeringen om man åker mycket plus värdeökningen och topphastigheten på min ryds är ca:37-38knop Senast ändrad av JaKal | 02 juni 2008 | 20:43 Senast ändrad av JaKal | 02 juni 2008 | 20:45 Senast ändrad av JaKal | 02 juni 2008 | 20:46 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 2 Juni , 2008 Inga problem att ni skäl tråden, alltid intressant att höra era åsikter. Jag har lagt 36k (med montering) mellan för att byta upp mig till en motor som dricker lite mindre vilket är positivt om man tänker på miljön och när säsongen blir lång, går tystare och med lite tur och medvind kanske går nån knop eller två snabbare dom få gångerna man nu kör fullt. Är som sagt inte ute efter toppfart utan en båt som går så optimalt som möjligt, fart kontra bränsleåtgång. Haft yamahas tvåtaktare på 3 båtar i 15 år utan bekymmer. Sen åkte jag med en bekant som hade optimaxen på en båt i samma size och njöt av att man kunde samtala mer normalt vid marschfart då ville jag prova nytt istället för gammal teknik. Komfort kostar ju alltid. Jag ska surra med marinan som monterar och ta upp lite av det jag snappat upp här och andra trådar, Känner dom inte personligen så bra men senioren i familjen har haft god kontakt med dom tidigare så det ska nog gå bra. Har nog möjlighet att prova mig fram själv men slipper helst ta upp båten ur drickat så många ggr. Bara fortsätta men undvik gärna pajkastning och sandlådan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 2 Juni , 2008 Låter som du gjort en bra deal på motorbytet! Riktpriset på Optimaxen ligger på 79 900 kr och eftersom du även fått med montering så har du ju fått riktigt bra betalt för den gamle Yammin. Man ser tydligt på JaKals siffror hur verkningsgraden faller med lasten på den gamle tvåtaktaren. På full skaft drar Optimaxen och Yamahan lika mycket men drar man av 1500 varv drar Yamahan hela 50% mer soppa. Ju långsammare man kör ju mer lönar det sej med en modern motor.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 3 Juni , 2008 Okej! Men per tidsenhet är det väl ändå bättre att puttra runt i 5 knop med min gamla Yamaha än att köra gasen i botten? Tror även att det blir lägst förbrukning på nm att köra på det viset? Eller ska jag köra gasen i botten för att spara både soppa och miljö? Men för att summera: Vill jag åka snålt på tomgång borde jag satsa på en nyare motor? Kanske tom en fyrtaktare? Tycker också att det låter som en kanondeal. Väldigt bra betalt för den gamla motorn, eller så är det väldigt mycket luft i riktpriset för den nya motorn... Senast ändrad av Sparre | 03 juni 2008 | 08:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 4 Juni , 2008 Har inte tänkt så mycket på det där med bränsleförbrukning i exakta tal. Har tankat och kört och konstaterat att när jag kollar körsträckan på GPSen mot vad jag tankat vill hon ha ganska exakt en liter per sjömil. Men nu blev jag lite nyfiken så jag har räknat lite på förbrukningen och vad ett eventuellt motorbyte skulle innebära. Båten är en Yamarin 5400 Big Ride från 1998, en ordinär styrpulpetare och på den sitter en 2 takts förgasarmatad Yamaha 90 hästare. Har hissat motorn och kör stålpropp så jag har lite bättre prestanda än orginal. Den gör runt 38 knop på topp och marschar 26 knop om man drar av 1500 rpm. Både jag, båten och motorn trivs bra där så vid transportsträckor är det den farten som gäller. Men jag tycker om att köra sakta oxå, snittfarten enligt GPSen 2007 var faktiskt bara 7,8 knop.. Nu har jag ingen flödesmätare så jag vet inte exakt vad min motor drar vid olika varvtal men jag har jämfört lite olika Performance Bulletins på min motor med Yamaha F90 på liknande båtar. F90 säljs inte i Sverige men kan nog jämföras med de flesta andra 4-taktade 90 hästare. Jag utgår från att jag får samma prestanda med dessa motorer. På fullgas drar min motor ca 35 l/h och F90 31. Det skulle innebära 0,92 respektive 0,82 l/nm. Vid ett avdrag på 1500 rpm drar min motor ca 23 l/h och F90 18 l/h översatt till l/nm blir det 0,88 resp 0,69. Vid 1500 rpm gör båten 5 knop och förbrukningarna är då 6,5 resp 3 l/h eller 1,3 resp 0,6 l/nm. Nu är ju siffrorna inte 100% rätt men jag tror jag är bra nära. Att båten är törstigast i deplacementfart har jag misstänkt länge. En tvåtaktare har usel verkningsgrad på strax över tomgång och ett planande skrov är inte heller så lyckat att köra sakta med. Två stora minusposter samverkar. Så Sparre din båt är förmodligen oxå törstigast per sjömil när du kör sakta. Jag kör ca 500 nm/år och jag tror att jag med en fyrtaktare skulle spara ca 0,3 l/nm. Det skulle bli 150 liter eller ungefär 2 000 kr. Jag tror jag kan få 30 000 kr för min motor om jag säljer den på blocket. Skulle jag köpa ny skulle jag välja det modernaste på marknaden för tillfället och jag anser att det nu är Hondas nya 90:a. Riktpriset på den är 104 000 kr men det är nog lite luft i det så den går nog att få för 95. Kapitalkostnaden på 65 000 med 7% ränta blir ungefär 4 000 om året och försäkringen skulle gå upp en dryg tusing. För enkelhetens skull kvittar jag tvåtaktsoljan mot 4-taktarens större servicekostnad. Skulle man snåla och ta en sneimporterad Suzuki så skulle kapitalkostnaden sjunka knappt en tusing. Jag skulle alltså inte kunna räkna hem den nya motorn på länge, bränslebesparingen äts med råge upp av kapitalkostnaden och försäkringen åtminstone tills motorn är betald. Jag tror visserligen att andrahandsvärdet skulle öka rejält men knappast så det täckte hela investeringen ens om jag valde en sne-Suzuki så den dag jag säljer skulle jag realisera en rätt stor förlust. Nu finns det ju lite mjuka fördelar oxå med att byta motor såsom miljö och komfort men jag tror nog ändå att den gamle Yamahan får tjänstgöra åtminstone tills begagnade 4-taktare har nått mer realistiska prisnivåer. När han bullrar och ryker kan man ju alltid trösta sej med att han trots sin törst ändå är billigast än så länge.. Senast ändrad av jarb | 04 juni 2008 | 02:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 4 Juni , 2008 Intressant! Jag har tidigare blivit itutad att båten går snålast i farter strax innan båten börjar gräva ned sig, dvs cirka 5 knop. Jag får maxfart cirka 28 knop med två personer i. Långsammare än 22 knop bör man nog inte köra för då planar den inte, och riktigt bra planar nog inte båten förrens vid 25 knop och det är ju hyggligt nära full gas. Känner därför att båten är lite undermotoriserad. Känner mig lite osäker på trimvinkeln och kanske kan användandet av trimplanen göra något? Som du märker har jag inte kört båten särskilt mycket ännu.... Ja, ekonomiskt ser ju inte kalkylen särskilt gynsam ut. Skulle jag byta motor, så skulle det främst vara för att få en större som sagt. Att försöka sälja en gammal båt med ny motor är heller inte speciellt lätt. Det är i alla fall min erfarenhet. Det första folk tittar på är ju båten, motorn är liksom bara med som ett bihang. Det är svårt att få tillbaks ens i närheten av vad den nya motorn kostade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2008 Sådär.. Lyfter tråden lite och tillbaka till monteringstips och propellerval. Vart en hel del prat om ekonomi. Vilket iofs är intressant.. Jag är ute efter att få så optimal prestanda som möjligt med nya motorn och inte ute efter att spara eller tjäna tusenlappar, komfort kostar vad man än köper. Har en båtmodell jag är nöjd med, råd att köra ensam. Betalar gärna lite extra för att skona miljön lite och få en tystare och bekvämare färd. Har tänkt mig att det ska gå att marscha nånstans mellan 20-26 knop som funkar bra med båtmodellen och med ett varvtal som gynnar bränsleeknomin och då borde väl farten vid maxvarv hamna strax över 30knop. Kör wakeboard efter nåra ggr per säsong. Shoot! fram med era tankar och erfarenheter. Motorn monteras nästa vecka (24) om den landar hos marinan imorrn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 4 Juni , 2008 Ja, allt är ju inte bara pengar.... Snodde en bild från en annan tråd. Tanken är ju att kvastskaftet ska gå längs med kölen om motorn är rätt monterad (enligt instruktionsbok). Denna motor sitter alltså något för lågt. Sen är det tydligen så att båten får något högre toppfart om man höjer motorn så att den istället sitter 2-3 cm för högt i förhållande till kölen. Detta till priset av sämre grepp i svängarna, samt långsammare acceleration. Känns annars lite motsägelsefullt när du hoppas på över 30 knop, men ändå vill gynna bränslekonomi och tyst färd. Optimaxen är väl bland det bullrigaste valet man kan göra numera? Fördelen vad jag vet är att motorn är lättare än fyrtaktarna, samt har rappare acceleration utan att för den skull dra mera bensin och dessutom är något billigare. Vill man åka bekvämt tror jag man ska ha lite större snurra så man får ner varvtalet. Typ en 90 hästare eller 115 hästare. Jag skulle nog inte montera motorn högre än vad som anges i instruktionsboken för att få högre fart. Då hade jag hellre satsat på större motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 4 Juni , 2008 Ett tips om man är ute efter mera effekt för en relativt billig peng är att lämna in styrboxen för uppgradering. Vet av egen erfarenhet att det går utmärkt med optimax 75 hk. Antingen kan man plocka ut 90 hk ur den, eller så kan man få ut ca 108 hk. Finns en firma i Eskilstuna som är bra på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2008 Tackar för svaren och den tjuvade bilden. Inte min mening att gnälla på nån personligen men det blir lätt att inläggen spinner iväg lite. Jag kanske ska byta båt? Jag har övervägt pris, prestanda, buller, servicekostn, serviceverkstad och vikt och då passade optimax 75 bäst för mig. Ville ha en en bra mix av allt och skapade tråden för lite tips innan motorn monteras och prop ska väljas. Litar på verkstaden men intressant att vara lite påläst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 4 Juni , 2008 Jo, det är lätt att man missförstår varandra lite på ett sådant här forum. Sen har du väl rätt i att varje mynt har en baksida. Det blir nästan alltid en kompromiss hur man än vrider och vänder på det Jag gasar vidare med min gamla tvåtaktare. Känns bäst (eller minst dåligt) just nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 4 Juni , 2008 Låter intressant men får bli senare, vill inte äventyra garantin på ny motor första säsongerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 12 Juni , 2008 Nu är snurran monterad, båt hämtad och sjösatt. Blev bara en kort provtur ikväll så hann inte reflektera så mkt över skillnader efter motorbytet mer än att den var stor jämfört med den gamla yamman. Båten vart lite baktung men ingen fara om man nu kommer ihåg att stänga självlänsen som jag inte är van vid att göra innan avfärd Motorn hade en dovare och bakvämare ljudnivå, bra accelration även om jag idag körde lugnt,. Fick en prop med 19 i stigning. Vet inte om jag kommer nå rätt maxvarvtal med den samt accet med tyngre last. Farten har iaf pinnat över 30 strecket och det ger ju en lagom marschfart nånstans mellan 20-25 kn. Får se efter 4 timmars inkörning hur varvtal, grepp, fart m.m känns. Angående hissning så är det standard antiventplattan jäms med botten. Så.. fick jag skriva av mig lite. Sussa gott Senast ändrad av Frankerat | 13 juni 2008 | 08:57 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Juni , 2008 Du lär ju märka vilken toppfart du når. Tänk på att JaKal som skriver att hans 510 går 37 knop verkar ha 510 GTI, medan din på bilden ser ut att vara en äldre 510 (skillnaden är att I står för vacuuminjicerat skrov, som är styvare och därmed snabbare). Fast visst borde du nå mer än 30 knop med en ny Optimax på 75 hk. Delvis beror förstås farten på vilken propeller du fick monterad, kolla toppvarv och se om det ligger högt inom rekommenderade 5000-5750 varv (högre maxvarv ger fler hästar och bättre acceleration). Ligger toppvarvet lågt så behöver du lägre stigning på propellern. Om du tycker att båten överplanar även med nya motorn, så kan du även byta till en propeller med större diameter, då får du bättre grepp och lättar upp stäven (det har jag gjort på min Ryds 478). Sedan är det stor skillnad på GPS-fart och vad tryckloggen visar. På min Ryds skiljer det 5 knop (31 med GPS och 36 med trycklogg). Kanske har JaKal också en optimistisk trycklogg ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Juni , 2008 Jodå, det där med proppens stigning har jag hyffsad koll på men måste vänta tills inköring är klar innan jag vet om jag ska prova en mindre stigning. Kändes iaf som motorns vikt och ev den större proppen gjorde att den inte överplanade lika mkt som med tidigare motor. Ska dra om elen så kunde inte kolla den exakta farten med GPS, fick flukta på den gamla tryckloggen som jag inte tror på men den visade mer än tidigare och det märktes också att det gick nåra knop till. Tryckloggen mäter ju fart genom vatten och GPS fart över grund som jag förstått och då kan det ju skilja nån knop där. Kommer aldrig upp i 37 knop med min båt och optimax 75, runt 30-32 med lite tur, medvind och solen i ryggen. Med yamaha 70hk överplanade båten och toppfarten var 27-28 knop enligt GPS, ensam eller med tre personer i båten, med- eller motvind. Sammanfattat är inte nån knop hit och dit så viktigt för min del bara båten går bäst möjligt utan att behöva lägga ner för mkt tid och pengar. Manulen är läst och förvånad över dom få rader som står angående inkörningen. Står ju bara massa skit som nån jurist plitat ihop.... Only in America. Nu ska det köras in ett par timmar till... återkommer. Sea ya! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Juni , 2008 Lite mer som kan vara intressant för dig ur Båtnytt 7-2007: Hissning -- de testade propellrarna i aluminium gick bäst med 0 mm hissning (kavitationsplattan exakt samma nivå som båtens botten när motorn är trimmad längst ned). Stålpropellrarna däremot gick bäst med 20 mm hissning. Om jag fattar rätt beror skillnaden på att stål har bättre grepp, allt annat lika. Och kan man ha högre hissning utan att tappa greppet, så får man lägre motstånd och därmed högre fart. Alu eller stål --- det är först vid farter över 30 knop och över 100 hk som stål börjar göra verklig nytta. Jag fick även detta bekräftat hos specialisten Propellertrim i Stockholm, de sa att det vore bortkastat med stål till mina 50 hk. Bara större risk för skador på axel och växelhus om man smäller i ordentligt (för att stål är fem gånger hårdare). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Juni , 2008 Grattis till nya motorn!! Ser snygg ut på båten. Hur blev det med låset. Har du hål kvar så du kan hissa om lusten faller på? Leker man lite med tori och siffror så om du drar ur 19 tummaren till maxvarv (5750) så skulle du få en toppfart på strax under 35 knop med ca 10% slip. Berätta gärna hur det gått efter inkörningen, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Juni , 2008 Angående propellertestet i Båtnytt 7/07 så är det väldigt oproffsigt gjort och innehåller en mängd konstigheter och märkliga slutsatser.. Läs det testet med väldigt kritiska ögon! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 13 Juni , 2008 Säger också Grattis! Kul att du blev nöjd Med dryga 30 knop med en 75 hästare på den båten tror jag att såväl monteringshöjden på motorn som propellerval är så nära optimalt man kan komma. Ser ut som att firman som monterade motorn och valde propeller har gjort ett bra jobb. Senast ändrad av Sparre | 13 juni 2008 | 12:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 13 Juni , 2008 Gamla hålen kunde användas och motorn kan hissas om jag önskar... Återkommer efter inkörningen. Tror dock att det lutar åt att det blir en 17 tummare för att få lite bättre ork/acc men den som testar får se som indianerna brukar säga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Juni , 2008 Denna typ av påståenden kom på detta forum när tidningen publicerades förra året -- fast det verkar mest vara folk som religiöst tror på stålpropellrar, som blev besvikna på att skillnaderna var så små. -- Väldigt oproffsigt? -- Mängd konstigheter? -- Märkliga slutsatser? Åtminstone var detta det bredaste (flest propellrar) och största (flest sidor) test som någon båttidning i Sverige gjort de senaste tre åren. Ingen vanlig båtägare har en chans att göra motsvarande test med så många propellrar själv (samma båt, samma dag, samma temperatur på vattnet, samma förare). Om detta test är så dåligt -- var hittar vi ett bättre test att dra slutsatser av? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 13 Juni , 2008 Som parentes kan jag nämna att min 568 GTI med samma motor som du nu har (optimax 75hk) gör strax över 32 knop på GPS. Då har jag en 19 tums alu-propeller på, vilket inte är riktigt optimalt, då motorn med den bara varvar ca 5100 RPM. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 13 Juni , 2008 Visste inte eller kommer inte ihåg att testet diskuterats tidigare. Jag har inte lyckats hitta denna tråd. Vet du var den är? Jag är inte kritisk mot resultatet, det stämmer säkert. Men hur och vad man har testat är på flera sätt konstigt, liksom flera slutsatser. Eftersom tråden redan varit offtopic en gång så ska jag bara ge några exempel på märkligheterna i detta test. Vill du härefter fortsätta diskussionen kan vi väl starta en ny tråd om det? Man har valt fel stigningar som inte låter motorn varva ur. Flera propellrar borde testats i lägre stigningar. Motorn har körts på märkligt låg höjd med motiveringen att det inte greppar. Greppar en PTR eller Pro Series inte på högre höjd än 20 mm är det inte proppens fel. Det finns nåt annat fel med båt, motor eller setup som borde utretts av testarna. Man blandar ihop begreppet slip med verkningsgrad. Man anser bl a att den propp som har lägst slip på toppfart är mest effektiv trots att den vare sig är snabbast eller snålast där. Man har kört acctest med max intrimmad motor, presterade alla propparna verkligen bäst då? Man har ett väldigt märkligt marschfartsbegrepp, 1000 rpm under max. Det talas i stort sett inget om de olika propparnas egenskaper i övrigt annat än mätvärden. Bara några exempel på saker som var oproffsiga, konstiga och märkliga med det testet. Det mest graverande med testet är ändå varför det inte utreddes varför det inte gick att hissa till normala höjder för flera av propparna. Det var ett jättebra initiativ av BN att göra detta test. Jag hade stora förväntningar när jag köpte tidningen och besvikelsen blev i det närmsta total. Du har tyvärr helt rätt i att det inte finns något annat test att hänvisa till med en svensk synvinkel. Därför är det bra att tala om att testet innehåller stora brister vid hänvisning till det och att det bör läsas med väldigt kritiska ögon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jonas478 27 Postad 13 Juni , 2008 Hej Jarb, Tack för bra förklaringar. Det är svårt att söka ett år bakåt, särskilt om trådarna har fortsatt, men diskussionen då finns i t ex den långa tråden om Ryds 568 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=101121&highlight=stålpropp Och i en lång tråd som heter Stålpropp! http://www.maringuiden.se/forum/;thread=161939&highlight=stålpropp Några kommentarer till ditt svar: Slip i procent --- detta är ett mer generellt mått som gäller alla liknande båtar. Toppfart och förbrukning beror på hur en viss propeller råkar passa kombinationen motor och båt. Det finns ju ofta bara t ex 17, 19 och 21 tum stigning, men just denna båt o motor kanske skulle gå bäst med 18 eller 20 tum. Acceleration --- det skulle väl ta för lång tid att testa alla propellrar med olika trim, särskilt om man ska ta hänsyn till att man kan ändra trim på vägen upp, alltså trimma upp när båten börjat plana... Och de båtar jag kört accelererar snabbast med drevet helt nedtrimmat. Hissning --- Rimligt att de förenklar lite. En vanlig dödlig kan inte heller testa hissning i alla nivåer, det styrs ju av borrhål och hålen i riggen. Fast visst vore det intressant med en tabell där de redovisar effekten av 40 mm och 60 mm hissning. Marchfart -1000 varv --- håller med om att detta är en irriterande förenkling även i andra test. Ofta jämförts olika båtar med olika toppvarv i tabeller vid -500 varv, -1000 varv, osv. Det vore bättre med fasta varvtal typ 5500, 5000, 4500. Det är ju varvet som avgör buller, plus att det blir galet när en båt med lägre toppvarv inte orkar plana längre. Men vi verkar överens om att det är bra att Båtnytt försökte så gott de kunde. Och för mig var det en bra artikel, jag kände inte till slip innan jag läst den. Senast ändrad av Jonas478 | 14 juni 2008 | 08:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser