Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Batagaren

Problem med bränsletillförsel

Rekommendera Poster

Jag har för andra gången denna säsong blivit bogserad in i hamn efter det motorn dog. Jag har en Yamaha 85 hk som jag har tagit upp en gång under säsongen för att får förgasare och tändning justerade. I lördags skulle vi ut med hela familjen och båten dog lagom så att vinden kunde föra oss mot några klippor. När jag kollade tank m.m kunde jag notera att blåsan var ihopdragen (ja, luftskruven var öppen). Vi blev bogserade och jag grejade lite med anslutningen och fick sedan igång motorn.

Jag känner mig nu lite nervös över att dra ut familjen igen utan att vet vad bekymret är. Tanken och motorn är begagnade. Slangen sprillans ny, köpt från Hjertmans. Den tidigare ägaren av motorn hade fasttank och använde därmed inte tanken. Jag har tömt den och kollat filter m.m. och inga problem. Finns det något mer som kan strula?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter slangen åt rätt håll?

//Lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad är det för filter? Separat?

Sitter det i rätt ordning?

Tank, blåsa, filter, motor skall det vara omd et är separatfilter.

Om motorn dör, kan du starta den utan problem igen, kan du hålla igång den genom att pumpa på blåsan? Skakar den eller bara dör den?

Låter som ett enkelt bränsletillförselproblem.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ordning och riktning på slang är som det skall vara.

Den den har stanna så har den sakta gått ner i varv tills den dör. Den har sedan gått att starta efter att man joxat lite med slangen (tryckt på blåsan, lossat slang m.m.) Den har sedan dött på samma sätt igen. När jag pumpat och chokat frenetiskt ville den inte starta alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Antagligen blir motorn sur när du tryckt upp för mkt bensin...

99% säker att det bildas någon typ av undertryck... Är du säker på att lufningen till tanken fungerar som det ska? Prova å köra med locket av, akta så det inte skvätter för mycket bara.

//lyran

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hm. Blåsan på slangen dras ihop. Dvs det verkar som motorn suger bensin. men det verkar det vara stopp någonstans innan slangblåsan....

Skit i tanken som hamnar i bränslesugröret? Blåsa igenom den och bränsleslangen med tryckluft?

Stämmer din slangkoppling med tankens koppling?

Jo. Läge att ta några längre provturer själv innan man drar ut familjen igen. Irriterande att inte kunna lita på grejorna med det här vädret och nyköpt båt. Suck. Rynkar

Senast ändrad av Anders_St | 02 juni 2008 | 17:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Luftskruven är det inte. Skruvade upp den för glatta ivet. Sedan körde jag just med locket av. För att vara riktigt säker så monterade jag isär den och kollade alla hål noga.

Att motorn blev sur är jag inte förvånad över Glad Jag var ganska uppe i varv så det blev nog några tryck för mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har gjort några provstarter med framgång. Jag tror att det är kopplingen mellan tank och slang som strulat. Jag minns att jag inte fick det distinkta klicket då jag satte på slangen. Sprinten på hanen på tanken var också sned så jag har rätat upp den och efter det så sa det klick och motorn har gått utan problem. Litar dock inte på den helt utan funderar på ny tank alternativt om det går att byta hanen. Någon som har erfarenhet av det?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...