WaterWolf 0 Postad 2 Juni , 2008 Jag har aldrig varit med om lägre vattenstånd än det är nu? Har ett trång led med lågt vatten innan jag når Sundet och jag kommer knappt ut med båten! ...har fler uppmärksammat problemet/tillståndet? och ska det inte vattennivån vända snart? Senast ändrad av WaterWolf | 02 juni 2008 | 09:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 2 Juni , 2008 I Nynäshamnstrakten är det 36 cm lägre än normalt, det har varit låg vatten hela året och det är mycket onormalt. Vi får hoppas det blir lite mer snart. /Urban Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 2 Juni , 2008 Bor sen 3 år vid Umeälven i Umeå centrum och har aldrig sett så lågt vattenstånd sen vi flyttade hit. Normalt brukar snösmältningen i inlandet/fjällen skicka på en bra vårflod i slutet på maj - början på juni - men inte nu. Påminer mig om när jag en gång på 70-talet hade skaffat en vattenskidbåt med en vit Mercury och till slut lyckats få en båtplats i Hjo. När jag kom dit och hamnkaptenen skulle visa platsen så var den halvt på land - fick byta till annan plats. Sen hade de en konstig svan i den hamnen som anföll alla med utombordsmotor. :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Donna-Lee Postad 2 Juni , 2008 Haha, hette han Gunde.Nej jag vet inte vad det beror på, men det har väl med månen att göra osv. Kanskr att det blir en massa regn senare, fast inte här tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 2 Juni , 2008 Ja, det får vi verkligen hoppas.....annars kan det bli en hel del grundstötningar i sommarsverige framöver av stenar som normalt sett inte når upp till propellern... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
yama60 1 Postad 2 Juni , 2008 Jag var en sväng till stugan i dag och hade gott och väl 7-8 meter mera strand än normalt. Jag kommer aldrig att få i båten så länge detta låga vattenläge gäller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patriq 0 Postad 2 Juni , 2008 Jo visst har det varit lågt förut också, men nu kom jag där med min nya fina båt och hittade en alldeles ny sten på väg till sommarstugan... Jäklar också! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 2 Juni , 2008 Lite förenklat: högtryck = lågvatten, lågtryck = högvatten. Då föredrar jag lågvatten faktiskt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
WaterWolf 0 Postad 2 Juni , 2008 Visst är det så Fast jag har haft båten här i 5 år nu och så här extremt lågt vatten har det aldrig varit trots tidigare högtryck:( Nåväl, får väl hoppas på att det stiger lite nu när det ska bli lite svalare igen i några dagar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 2 Juni , 2008 Ja och det kostade mig en propeller, jävla skit. Har åkt genom aktuellt sund i StAnna i över 25 år, gick bra i Lördags men när vi skulle hem på Söndagen så hade vattnet sjunkit ytterligare, slog av på farten ner till ca 2 knop men råkade komma ca 0,5 meter fel i sidled och pang så stukades ytterändarna av proppen. Kan ju säga att normalt är det 20 knop genom sundet. Så nog är det lågvatten av aldrig skådad nivå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 558 Postad 2 Juni , 2008 2008-06-02 kl 00.00 -38,9 cm i Stockholm enligt SMHI. Jag har aldrig sett det lägre. Det gäller att har marginaler nu! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Groenling 3 Postad 2 Juni , 2008 Jag får båten inte heller in i sjön. Framförallt inte upp igen, om det sjunker ännu mer. Än så länge gäller bara skärgården, inte det värsta :-) /Sven Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 2 Juni , 2008 Nu gäller det att kör fort som fan så att båten går högt i vattnet... LOL... Senast ändrad av 7anne | 02 juni 2008 | 21:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser