Gå till innehåll
torsdag 30 januari 2025
labbibia

Visa Hänsyn på sjön!

Rekommendera Poster

Vet inte riktigt vart den här tråden tog vägen? Ingen har väl missunnat någon fri fart på sjön? Varför jag skrev den beror ju på att en del inte har förstånd att hålla ett vettigt avstånd när de passerar i hög fart, och därför riskerar både sina egna och andras liv. Jag hoppas inte du är en av dem? Vad gäller svall, det säger väl sig självt att man försöker att störa andra så lite som möjligt om man exempelvis glider in i en vik där det redan ligger andra båtar?

De som inte begriper det, borde kanske inte ha båt? Själv är jag så j-vla trött på den här jag sk-ter väl i andra-attityden

Mvh Labbibia 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst är det väl fantastiskt vart en tråd kan ta vägen ;-)

Jag tror denna intolerans som uppvisas i många inlägg (förhoppningsvis) är en ostkustföreteelse. (skrev sthlm tidigare men fick på tafsen för det eftersom det minsann skillde 20 mil mellen sthlm och sundet...)

Alltså, skulle jag komma körandes i 30-50knop och närma mig ett sund där det ligger folk och fiskar så är det ju bara att dra av och passera på ett lugnt, säkert sätt för alla inblandade.

Hade jag passerat på 2 meters avstånd hade jag inte haft några som helst problem med att föreslå att de lägger sig på ngt vettigare ställe. Jag hade inte kännt mig som en polis utan mer som en medmänniska  som försöker förhindra allvarligare incidenter.

Men, problemet verkar upplevas av vissa att just det faktum att man måste dra ner (för att visa hänsyn) i ett sund som inte är fartbegränsat känns som en kränkning...... De andra gjorde ju fel (min sammanf)

Jag tycker att de av er som tycker att det är jobbigt/trist/kränkande/fel att dra av på farten när lagen säger fri fart är ynkliga.

Men skulle ni någon gång själva få problem på sjön, även om det är genom er egen förskyllan, så skulle jag hjälpa er ändå ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaja... Verkar märkligt om nu du skulle vara så vänlig och hjälpsam på sjön, när du mest verkar ägna dig åt gnäll och att kritisera andra när du befinner dig på landbacken (läs: sittandes framför datorn).

Det mitt första inlägg i denna tråd pekade på, var att det var både olämpligt och farligt att täppa igen ett sund i en farled med uppankrade strömmingsfiskare. Det jag ville få fram var att det inte bara är de som drar omkring i stora flybridgebåtar och drar upp monstersvall som ska ha kritik, utan även dem som på detta vis gör livet på sjön mera irriterande.

I detta sund passerar också Göta kanals passagerbåtar, och om jag i min styrpulpet knappt kom förbi, så kan du ju själv förstå att dessa inte tar sig fram alls. Men kanske deras kapten ska göra samma sak som du föreslår att jag ska göra, köra fram till var och en av båtarna och förklara det olämpliga i att täppa till en farled?

Kan du inte bara hålla med om det olämpliga i att ankra på en sådan plats, istället för att försöka svartmåla mig som någon oansvarsfull fartdåre (när jag vill färdas i farleden i 20 knopGlad), och dessutom kallar mig ynklig? Jag drar ju av på gasen, men det är ju knappast meningen att man i knappt styrfart ska behöva kryssa fram mellan dessa båtar.

Vidare börjar det bli tröttsamt att ständigt höra detta tjat om att på västkusten är minsann alla bara käcka goa gubbar som glatt hejar på allt och alla och framför sina båtar enligt konstens alla regler, medan på ostkusten, och särskilt i Stockholmstrakten, beter sig alla som riktiga svin både till sjöss och på land. Jag tror nog att det i stort sett är samma typ av människor som vistas på sjön på bägge kusterna. Det finns rötägg överallt, men de flesta uppför sig föredömligt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaja.... Du läser mina inlägg som du vill och gör dina egna tolkningar. Jag behöver inte svartmåla dig...Det gör du så bra själv med dina inlägg....

Jag har försökt i tidigare inlägg att vara tydlig på att det antagligen inte var så lyckat/begåvat att ankra upp i detta sund (se tidigare!!) men det är inte det viktiga - som jag ser det. Det viktiga/tråkiga är er intoleranta inställning till de som DU upplever vara ivägen för dig....

Jag tror att samtliga som varit med på sjön ett tag och som ser den förändring som skett, låt oss säga under de senaste trettio åren, speciellt noterat  den intolerans och Jag först mentalitet som  verkar öka. Detta tycker jag är en tråkig uteckling som inte hör hemma på havet där alla är beroende av varandra på ett helt annat sätt än på land.

Rätt som det är så tappar du riggen eller får motorstopp i en kuling och då kanske det är en strömmingsfiskare som kommer ut och drar in dig...... (men kanske inte den strömmingsfiskare som någon tyckte skulle skylla sig själv om han blev sänkt...)

Så !! Ja, jag håller med om att alla inte alltid gör rätt. Men, jag tycker fortfarande att du är ynklig som klagar på att folk (som är i vägen för dig eftersom de inte gjort rätt) får dig att dra ner till 5knop där du brukar köra 20.... Du vägrar ju anpassa dig till rådande läge på ett sjömansmässigt sätt utan att klaga.

Kan inte låta bli och fundera över om det hade varit 2 optimister med 6-7åringar i detta sundet eller ett antal kanoter/kajaker......hade du även då klagat över att de tvingade dig till att dra ner???

Denna tråden startade med att någon beskrev ett antal händelser där båtförare inte visade hänsyn genom sin framfart.

1. ......-ett par av dem som blåste förbi höll minst 35-40 knop. Herregud, minsta misstag från deras sida, och jag hade haft minst 1 ton motorbåt i sittbrunnen.
Eller låt oss säga att jag gjort en för dem oväntad gir, kanske på grund av att jag ville ta svallvågor från någon skärgårdsbåt på bästa sätt för att undvika rullning.
Det hade slutat med katastrof!

2.  ......en Fjord Weekender inbrakande i samma vik i ca 20 knop. Med en kraftig styrbordsgir, under fartsänkning, skär han in mellan mig och en segelbåt som ligger lite längre in i viken,
vilket innebär att när han passerar mellan mig och seglaren har han fått ned farten till den optimala svallvågsfarten, dvs nånstans mellan 8-12 knop. Lunchmaten for all världens väg,
och det gjorde även mitt och familjens goda humör. Efter ytterligare ca 20 minuter är det dags igen. En splitter ny Aquador (?) lyckas med bedriften att göra exakt samma manöver som
Weekenderägaren hade gjort en stund tidigare.

Du väljer då att jämföra dessa händelser och det betendet med några strömmingsfiskare som har ankrat upp olämpligt.... Det tycker jag är korkat och visar på ett intolerant synsätt.

Det är naturligtvis inte så att alla på västkusten framför sina båtar enligt kostens alla regler och aldrig gör fel. Du skulle bara veta vilka grodor man gjort själv ;-) men  jag inbillar mig att toleransen nog är större på västkusten och goa gubbar - det är vårt signum........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu får du väl ändå ge dig. Du verkar ju helt tappat greppet om det mesta jag skriver.

Du har nu kallat mig för både ynklig, och nu senast korkad och intolerant.

Vad har jag då gjort för att dra på mig din vrede??? Jo, jag har talat om att det var ett tiotal strömmingsfiskare som ankrat upp i ett 25 meter brett sund, mitt i en farled, och därmed hindrat yrkestrafiken (B.l.a Göta kanals passagerarbåtar) att kunna passera genom detta sund. Jag skrev då att jag sänkte farten från mina normala 20 knop, till ca. 5 knop och zickzackade mig fram mellan båtarna.

Du skriver att Men, jag tycker fortfarande att du är ynklig som klagar på att folk (som är i vägen för dig eftersom de inte gjort rätt) får dig att dra ner till 5knop där du brukar köra 20.... Du vägrar ju anpassa dig till rådande läge på ett sjömansmässigt sätt utan att klaga.

Jag anpassade mig väl visst när jag drog ner till 5 knop???

Vad är det egentligen du tycker att jag gjorde så galet att du kallar mig alla inkompetent, ynklig och korkad?

Du slår dig själv för bröstet och talar om hur trevlig och duktig du är, men du får självklart förstå att jag tvivlar på dig när du spyr din galla över mig, som inte gjort något annat än att påvisa det olämpliga i att spärra av en farled med fiskande båtar.

Jag föreslår att vi lägger ner det här tjafset nu, då jag fått nog av dina påhopp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahaha, nä jag fiskar inte sån fisk alls, fiskar dessutom alldeles nästan aldrig i närheten av folk överhuvudtaget :)

Jo, som jag sa: Klart det är olämpligt. Och nej jag sa inte att du skulle åka omkring överallt för att prata folk tillrätta på nåt polisaktigt sätt. Vad jag sa var att om du passerar dom så tätt som 2 meter ifrån, och dom ligger så hopklumpade som du lät förstå, var att du ju isf med ett vänligt ord kan upplysa dessa fiskare om det olämpliga i ankrandet... i förbifarten så att säga.... utan att för den skull åka några extra meter, eller ens sakta in till 4 knop gud förbjude. Det var inte ett antagande, DU skrev några få meter och att dom låg tätt, INTE jag.

Antagandet var väl kanske att jag tänkte att 10 båtar mitt e den 25 meter breda farleden så ligger dom väl kanske ett par meter ifrån varann. Sorry jag såg inte och utgick från den info du gav. Säkerligen tillr tätt för att du skulle kunna hojta till o höras av ett par 3 båtar iallafall?

Läser du igenom vad jag skrev istf att bli så upprörd så kan du se att jag inte gjort en massa antaganden: Vad jag sa var att jag tyckte du besvarade din egna fråga.. Var hade tidigare frågeställare fått ifrån att du skulle vara en knopjägare. I ena meningen är du absolut inte är sur över att behöva sänka hastigheten och att du minsann sänker från 25 till 20 knop. Big deal, 20 eller 25 knop. I nästa mening blir du ytterligt irriterad över att vara tvungen att snigla omkring i 5 knop för att ett antal strömmingsfiskare ankrat både olämpligt o olagligt. Ja, jag kan irritera mig över det, men inte fan blir jag bitter o lessen nog för att åka förbi dem med näsan i vädret utan att ens låta dem veta olämpligheten i det hela bara för att jag inte vill agera polis.

Vidare gjorde jag inte en massa uttalalanden om vare sig det ena eller det andra... Kanske du blandat ihop mig med någon annan? Isf är det ok, men innan du blir sur och irriterad kan du ju bemöda dig om att läsa vad som skrivs och av vem...

Antagandena är dina alldeles egna. Mitt enda antagande i det hela är att du verkar behöva åka ut på sjön o stressa av istf för att hetsa upp dig över nånting som KANSKE (ja, jag säger kanske för tydlighets skull) skulle kunna undvikas nästa gång, åtminstone av den eller kanske tillochmed 2 som du faktiskt hann med att informera att dom låg olämpligt.

EDIT:

Tycker du jag verkar irriterad? Japp, men inte för din inställning till de olagligt/olämpligt ankrade för där håller jag med (så du inte gör några felaktiga antaganden) utan för din ton.

Senast ändrad av KillerBoo | 03 juni 2008 | 16:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt. Vari ligger mitt fel? Vad gjorde att jag är den som har uppträtt fel på sjön istället för dem som spärrade av farleden.

Har du åsikter om hur folks ton är, så bör du titta närmare på Zanatas språkbruk, som slänger ur sig. inkompetent, ynklig och korkad kallar han mig när jag förklarar situationen i sundet  Det om något är väl en spydig ton eller?

Som sagt... Vad gjorde jag fel i sundet??? Jag drog av gasen till knapp styrfart och kryssade mig fram mellan båtarna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ditt fel i sundet är i mina ögon mest att du verkar hållit dig för god för att ens kunna informera på ett vänligt o snabbt sätt om det olämpliga för alls skull att ankra där dom gjorde..

Ditt fel här på forumet tycker jag mest ligger i att du hetsar upp dig och inte läser inläggen för vad de är, inlägg i en diskussion.

Om vi nu måste kalla det för fel? (Skriver inom citationstecken eftersom en diskussion inte riktigt bygger på att alla tycker likadant.)
Fel för dig kan vara rätt för någon annan... om du förstår hur jag menar?

Din ton anmärkte jag på eftersom jag tyckte du höll en otrevlig ton i ditt svar till MIG, ett svar som dessutom inte ens verkade vara byggt på frågor som uppstått från MITT inlägg... Det var dig jag svarade, eftersom det var mig du citerade i ditt inlägg. Det var du som nästan började tro att jag var en av fiskarna osv...
Zanatas o övrigas ton kan ju ha satts av en anledning med, om vilken jag inte vet nåt och därför inte diskuterar

Diskussionen kring dina inlägg kommer nog mer av att på det sätt du beskrev det i uppföljande inlägg mer verkar som du drog ner på farten av tvång mer än av omtanke.. på nåt vis. Återigen, hoppas du förstår hur jag menar? Alltså att du mer var rädd att bli VÅLLANDE till nån skada, än rädd för skadan I SIG SJÄLV..

Till ämnet igen: Klart du gjorde rätt i att sakta ner. Hoppas du gör det med ett leende nästa gång ;) För det BLIR en nästa gång om ingen vill/vågar tala om för de som gör fel, hur man bör göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker inte att man ska ankra i hårt trafikerade sund och hindra övrig trafik. Detta oavsett om sundet är markerat som farled eller inte.

Att göteborgare och andra på västkusten har svårt beträffande förståelsen för detta kan kanske bero på att de knappt har någon skärgård och därmed inga sund som kan täppas till. På öppet vatten är det ju liksom aldrig något problem med båtar som har ankrat hur många de än må vara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker absolut inte jag heller. Problemet finns dock med all (icke)önskvärd tydlighet och då är ju frågan om hur man bygger bort det? Som någon (du Sparre???) sa tidigt i tråden, troligtvis inte med körkort, eftersom det i det här fallet mer bygger på förnuft än på kunskap.. har man körkort så berättigar det ju inte en uppankring på lagligt (men olämpligt) ställe. Där behövs sunt förnuft och kanske praktisk erfarenhet... exempelvis genom att få höra av medtrafikanter att man nog bör tänka en gång till innan man ankrar upp där. Inte nödvändigtvis spydigt och/eller elakt, utan helt enkelt för information och förhoppningsvis bättre vett nästa gång. För allas trivsel..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns ju en sökfunktion i Explorer som man lättast når med Ctrl F.

Med den är det enkelt att söka i denna tråd på orden som upprör.

inkompetent och korkad finns bara i dina egna inlägg, så det verkar fel att anklaga Zanata för dessa ord. Hittar inga redigeringar där han kan ha tagit bort orden heller.

Återstår ordet ynklig och jag kan hålla med om att det nog inte träffar mitt i prick. Jag tycker att det passar bättre med stressad, omogen eller barnslig. Jo, för just ute på sjön (oavsett om det är väst- eller östkust) så tror jag att det är nybörjare som blir irriterade och upprörda om någon annan gör fel och tvingar fram en fartsänkning eller kursändring.

Däremot tror jag att även de mest erfarna (dit hör inte jag) blir rädda/arga om någon annan kör så onödigt fort och nära ATT DET BLIR FARLIGT. Så jag håller med om att det är skillnad på å ena sidan fel där andra har svårt att hinna reagera, å andra sidan fel som bara kostar lite tid. 

Fast är det stress så går det kanske aldrig över, utan slutar med magsår eller värre. Tänk på det, i diverse situationer både i detta forum och på sjön --- är det värt att förkorta sitt liv med ilska och irritation över just detta? 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag anser nog att uppankrade båtar i farleder och trånga sund visst kan utgöra en fara och inte enbart kan anses utgöra ett irritationsmoment eller något som bara kostar tid.

De utgör en fara både för sig själva och båtar som kan tvingas till farliga manövrar för att komma runt problemet. Själv har jag inget signalsystem på min lilla båt, men ibland skulle det helt klart vara bra att ha.

Att ankra i trånga sund och farleder med hård trafik tycker jag är ungefär lika smart som att tälta på E4:an, även om man bara upptar ett körfält...

Senast ändrad av Sparre | 03 juni 2008 | 17:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utgöra en fara --- Jo, ungefär som grynnor, brostolpar och stränder. Men som någon skrev högt upp i tråden: Hur i hela friden gör ni i hamnar...

Min poäng, som väl är ganska tydlig, är att den som ligger för ankar är passiv. Du kan ta 5 minuter på dig att passera om du vill, men om det blir FARLIGT att passera båten som ligger för ankar, det beror på DIG.

Alltså kan du ta det lugnt, undvika magsår, kanske skoja lite med metarna så att de förstår att de riskerar livet om någon som siktar på magsår väljer att inte sakta in...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visa hänsyn kan knappast vara alla stollar som envisas med att segla i trånga farleder eller såna som envisas med att fiska där andra vill dra på.

Välkomnar ett båtkörskort som borde gäller alla oså få ordning på en del av dessa bofinkar.

::H::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför inte ta och ankra upp mitt i Saltsjön mellan Kvarnholmen och Djurgården? Glad

Sen behöver du bara ligga och invänta närmaste Finlandsfärja. Du kan ju alltid hävda att du är passiv där du ligger för ankar. Frågan är bara om 200 meter färja med en stoppsträcka på halv sjömil kommer fästa någon notis om din existens...

Magsår eller inteFlört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok. Jonas, Om du tittar i Zanata´ s inlägg från kl. 15:07 idag så hittar du  ord som : intoleranta instälning, korkat samt ynklig

Den sökning på ord du beskriver visar inte träffar på ord som inte har exakt rätt böjning.

Jag har heller aldrig skrivit om att den tidsförlust på några minuter som detta med att behöva kryssa fram mellan båtarna, skulle vara problemet.

Det handlar helt enkelt om säkerhet. Det finns en tanke på varför det är förbjudet att ankra mitt i en farled, särskilt när den dessutom trafikeras hårt av passagerarfartyg.

Om inte annat så är risken stor att man trasslar in sig i någons ankarlina, när de ligger för ankare så tätt i sundet.

Enl. mig så visste dessa personer mycket väl att det inte var vare sig lämpligt eller lagligt att blockera farleden, men struntade i detta, då fisket var så bra just där. Då kan väl inte någon vettig människa som har något innanför pannbenet få det till att det skulle vara mig det är fel på. Särskilt inte som jag berättar att jag drog av på farten till 5 knop och kryssade mig fram mellan dem.

Jag är, till skillnad mot vad ett par av er tycks fått för sig, en person som vissar stor hänsyn till andra på sjön, och jag vet inte hur många gånger jag har fått hjälpa båtar med bogsering, avhjälpt motorfel på plats, skjutsat omkring människor som har blivit strandade mm.

Även i denna situation med det blockerade sundet, gjorde jag det i mina ögon enda rätta, nämligen drog av på gasen till knapp styrfart och passerade de andra båtarna på så långt avstånd som möjligt. Tydligen var det en helt åt helvete fel handling av mig... Skärp er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker inte att man behöver visa någon, hänsyn alls. Låt anarki på sjön råda...

Ankra var ni vill, långsamma båtar kan köra i bredd, planande kan köra slalom utan att dra av... Inga problem...

Att köra om, förbi en ankrad, långsam båt på 2-3m avstånd i 30 knop är ju inte värre än att köra om en långtradare på E4:an. Möjligtvis uppfattar dom i den långsamma det annorlunda. Då kan man ju ställa sej frågan om man i den långsamma båten kunde gjort ngt, för att undvika den tajta omkörningen......

LITE IRONI IGEN !!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen Nafen,

Min fru och jag försöker lära våra barn att det är stor skillnad på att kritisera någons beteende (korkat) och att påstå att någon är dum (korkad). Och det som står 15:07 är:

Du väljer då att jämföra dessa händelser och det betendet med några strömmingsfiskare som har ankrat upp olämpligt.... Det tycker jag är korkat och visar på ett intolerant synsätt. 

Så han har alltså påstått att ett visst beteende är dumt -- inte att du är dum. Förstår du skillnaden?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Själv har jag inget signalsystem på min lilla båt, men ibland skulle det helt klart vara bra att ha.
Då är det ju inte bara sillfiskarna som bryter mot reglerna, även Du bryter mot dessa! Kolla regel 33 b i de Internationella sjövägsreglerna!

Man ska inte kasta pil i gummibåt...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Zanata skrev:

Rätt som det är så tappar du riggen eller får motorstopp i en kuling och då kanske det är en strömmingsfiskare som kommer ut och drar in dig...... (men kanske inte den strömmingsfiskare som någon tyckte skulle skylla sig själv om han blev sänkt...)

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

Just därför är det ju OK att folk kör lite småpackade på vägarna med. En annan gång kan ju dom hjälpa mej om jag får motorstopp...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och att det här är ett forum som ska handla om båtar och saker som har med sjön att göra, och inte någon gramatisk undervisning, eller hur du och din fru väljer att undervisa era barn...... Förstår du det?

Herregud vad är det för fel på folk??? Hänger upp sig på en massa omskrivningar om hur språket nyttjas istället för att kommentera det som tråden från början handlade om, nämligen benämna olika situationer på sjön där folk uppträtt bristfälligt.

Vad i mitt uppträdande i det nu så omtalade sundet var fel??? Kan du inte svara på det istället?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utan en viss språklig grundkunskap hos de inblandade får vi dessa reaktioner som Du nu ger prov på, vad jag kan se i tråden här är det ingen som kritiserat ditt agerande i sundet mer än möjligen att någon tyckte Du skulle upplysa sillfiskarna om olämpligheten att ankra där!

Senast ändrad av Rovarn | 03 juni 2008 | 20:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oftast gör ju korkade människor korkade saker. Påstår man då att ngn, har gjort ngt, korkat så är det ju slåeende likt att påstå att personen var korkad åtminstonde vid tillfället han gjorde den korkade saken. Han var ju iaf, inte smart när han gjorde det. För då hade han inte gjort det... Eller...

Njä, folk som gör korkade saker är ju åtminstonde korkade när dom gör det... Och påstår man då att någon gör ngt, korkat så är det ju detsamma som att påstå att han är/var korkad, åtminstonde just då...

Tycker lite synd om barnen....

Senast ändrad av 7anne | 03 juni 2008 | 20:25

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OK, tydligen behövs ytterligare förklaring...

Korkat beteende (att ankra mitt i farleden -- eller att köra i 10 knop nära och skapa jättevågor som välter kaffemuggarna för de som sitter i solen och fikar) finns hos alla, både smarta och dumma. Hos vissa av misstag, hos andra av dumhet, av brist på kunskap, eller som resultat av andras dumma beteende, till exempel. Ingen människa är ofelbar.

Ta sedan personerna K och S --- K är korkad, S är smart. Båda gör samma misstag.

K fortsätter med samma korkade beteende, för han lär sig inte av sina misstag.

S lär sig läxan och beter sig annorlunda nästa gång.

Du kan också lära dig och göra annorlunda nästa gång du kör genom sundet. Om... ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske behövs ytterligare en förklaring:

Om någon skriver att ditt beteende är korkat, så ta det som en komplimang, det antyder att personen tror att du är smart och kan ändra ditt beteende.

Men om någon skriver att du är korkad, då är det förstås en förolämpning... men också självmål --- varför diskutera och argumentera med någon som inte fattar och därmed inte kommer att ändra sig? Det är ju slöseri med tid = korkat beteende ;-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hahahaha, rent nöje att läsa medan man foldar händer i pokern....

Rövarn: Synd att det inte går att berömma ett inlägg, annars hade du fått mina röster, i båda inläggen.

EDIT: Stavfel, annars får man på tafsen ;)

Senast ändrad av KillerBoo | 04 juni 2008 | 00:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låt mig försöka konkludera.

* Nej, jag tycker inte du agerade fel när du passerade de uppankrade båtarna i sundet.

* Ja, jag håller med om det olämpliga i att ankra i trånga sund

* Nej, jag tycker inte du är korkad - jag känner inte dig.

* Ja, jag tycker det var korkat att göra jämförelse mellan de uppankrade båtarna, som fick dig att behöva dra ner från normala 20kn till mer säkra 5kn, och beskrivningarna i det första inlägget. Detta var min utgångspunkt i hela diskussionen.

* Ja, jag tycker du uppvisar intolerans mot andra som inte gör rätt.

* Jag ber naturligtvis om ursäkt om jag på något sätt förolämpat dig som person och om begreppen sak och person inte kunnat åtskiljas.

* Jag har beskrivit hur jag hade agerat i sundet (försökt förklara det olämpliga för de uppankrade) men jag kan naturligtvis inte kräva att du skall göra som jag.

Hoppas slutligen att du NU förstår vari min kritik ligger. I det ena (första inlägget) beskrivs dels en händelse som är direkt livsfarlig samt två händelser som kan förstöra båtar och om inte annat, lunchen och du väljer då att jämföra dessa händelser med den du upplevt när några fiskare ankrat upp på ett olämpligt ställe och tvingade dig att dra ner från 20 till 5kn....

* Jag kan bara hoppas att du nu kan förstå skillnaden och att du reflekterar över den. Tror säkert att du är en vänlig och hjälpsam person på sjön - men handen på hjärtat... Är du kanske inte lite väl stressad???

Se-gla-ut!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du kan konkludera bästa du vill.

Jag rangordnar ingenstans de olika situationerna som benämns i denna tråd, det var ju som sagt inte som det hela handlde om, vem som varit med om den farligaste situationen på sjön...

Tråden heter ju t.om. Visa hänsyn på sjön och det var ju just detta fiskarna i sundet ej gjorde genom att spärra av för andra båtar, så att dessa (bl.a jag själv) inte på ett säkert sätt kan passera genom sundet, trots att det är en farled.

Visst, du har beskrivit hur du skulle agerat i sundet, men det finns väl inget som säger att ditt sätt (att prata med samtliga dessa skeppare på resp. båt) är det enda rätta? Visst kan man ägna sig åt detta om man har tid och lust, men som jag tidigare skrev, så vill jag ägna mig åt annat när jag är på sjön än att agera som någon ordningsman/Sjöpolis.

Du skriver vidare: * Ja, jag tycker du uppvisar intolerans mot andra som inte gör rätt.  Vad är det för intolerans som jag uppvisar när jag drar av till knapp styrfart och passerar dessa båtar så säkert som det nu är möjligt?

Vidare avslutar du som vanligt med att göra antydningar om mig som person. Detta trots att , som du själv skriver, inte känner mig. Varifrån får du ihop det med att jag är stressad? Och kom inte dragande med att det är för att jag var irriterad att jag inte kunde hålla maxfart genom sundet, för det har jag redan förklarat att det ej var det som saken gällde.

Jag börjar så smått undra vad det är du hela tiden vill få ut med dina inlägg...

Är det inte bättre att du och ordvrängaren Jonas478, som för övrigt menar att jag ska ta det som en komplimang  när någon kallar mina uttalanden för korkade (Vart då ?? i Bolibompas tvärtomspråkstimme?Skrattande) träffas på något annat forum, där man riktar in sig på språkbruk, då detta verkar vara mera av intresse för er än livet på sjön?

Vad sägs om att bara lägga ner den här tråden nu, då den spårat ur fullständigt? Den har gått från att handla om olika situationer på sjön där folk ej visar hänsyn, till att handla om hur svenska språket kan användas på någon variant av omvänd innebörd, och då har i alla fall jag tröttnat på detta tjafs.

Trevlig sommar på er.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag följer rådet i det sista inlägget och stänger tråden. Trist att det inte ska gå att resonera som vuxna människor.

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...