labbibia 3 Postad 2 Juni , 2008 Efter att ha varit ute på böljan i Sthlms skärgård både i lördags och i söndags så kan man bara konstatera att det blivit värre än någonsin. Vad då för något? Jo, den totala hänsynslöshet med vilka fler och fler motorbåtsägare framför sina båtar! 1. I Lindalssundet, en bit utanför Vaxholm, så blev jag flera gånger omkörd av idioter, som inte höll mer än max 10 meters avstånd till mig. Farten? Tja ett par av dem som blåste förbi höll minst 35-40 knop. Herregud, minsta misstag från deras sida, och jag hade haft minst 1 ton motorbåt i sittbrunnen. Eller låt oss säga att jag gjort en för dem oväntad gir, kanske på grund av att jag ville ta svallvågor från någon skärgårdsbåt på bästa sätt för att undvika rullning. Det hade slutat med katastrof! 2.Vi ligger uppankrade i en vik och har precis dukat fram lunchen. Efter ett par minuter kommer det en Fjord Weekender inbrakande i samma vik i ca 20 knop. Med en kraftig styrbordsgir, under fartsänkning, skär han in mellan mig och en segelbåt som ligger lite längre in i viken, vilket innebär att när han passerar mellan mig och seglaren har han fått ned farten till den optimala svallvågsfarten, dvs nånstans mellan 8-12 knop. Lunchmaten for all världens väg, och det gjorde även mitt och familjens goda humör. Efter ytterligare ca 20 minuter är det dags igen. En splitter ny Aquador (?) lyckas med bedriften att göra exakt samma manöver som Weekenderägaren hade gjort en stund tidigare. Men då rann sinnet på mig. Jag skrek: Vad fan håller du på med? Sänk farten för helvete, samtidigt som jag pekade på de enorma svall som var på väg mot mig. Han tittade förvånat på mig, sen tittade han i den riktning jag pekade. Det syntes att han kände sig dum för han gjorde den klassiska gesten: Tog sig åt bakhuvudet och liksom hukade sig lite. Sen vinkade han till ursäkt, och försvann lika fort som han kommit. Vad kan man göra åt sånt här? Går det någonsin att komma tillrätta med? Båtkörkort enligt liggande förslag lär knappast hjälpa? Hur lär man folk att ta hänsyn? Genom att skrika, gapa och hytta med näven när de gör fel? Det låter ju inte så modernt och pedagogiskt? Hursomhelst, någonting måste göras. Kanske som någon lite skämtsamt föreslog tidigare här på MG, skjuta paintballgevär på de värsta syndarna? Mvh Labbibia Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 Juni , 2008 Ja, något körkort lär ju inte förhindra ovanstående situationer. Håller annars med dig att en del kör lite lustigt. Det enda rådet jag kan komma på är att köpa en större båt. En båt som tål vågorna bättre. I en 40-fotare hade väl vågorna från en Fjord Weekender bara känts som en mindre krusning... Sen kan man fråga sig om det är vettigt att trappa upp det hela på det sättet, men jag tycker att båtarna i snitt bara verkar bli större och större... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
larsjoh51 0 Postad 2 Juni , 2008 Ja man kan undra hur folk tänker om de tänker. Förra sommaren råkade jag ut för en med låg tankeförmåga. Kom söderifrån och skulle gå in i Väddökanal som är hastighetsbegränsad till 5 knop. Hade precis tagit fram fika och gått ner i fart och hade kanske 50 meter fram till första farledsmarkeringen när det kommer en större motorbåt och blåser förbi på 3-4 meters avstånd för att sedan kasta sig in mellan markeringarna och dra av på farten och lägga sig före mig. Vi han fånga fickat och fick hålla i oss för att inte ramla av stolarna. Jag gav honom en lång signal med signalhornet men inte så mycket som en reaktion eller ursäkt. Kan tillägga att det fanns en hel familj med två små barn i den där båten som framfördes på detta våldsamma sätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 2 Juni , 2008 Minst lika idiotiskt beter sig alla de strömmings-fiskare, som ankrar upp sina ekor i trånga sund, mitt i farleder. Jag skulle själv passera genom ett sådant sund för ett par veckor sedan, där det inte är med än ca. 25 meter brett. Där ligger ett tiotal båtar för ankare, vilket gör att man tvingas passera dessa på endast några få meters avstånd. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 Juni , 2008 Det har du helt rätt i! Tänkte på det senast igår faktiskt. Kanske var samma sund? Sundet är väl kanske 25 meter brett och mitt i sitter två personer i en liten aluminiumbåt och fiskar strömming. Sundet är in- och utpassage för kanske några hundra fritidsbåtar en vacker sommardag som den igår. En del båtar dessutom rätt stora. Hur smart är det? Man vill ju gärna hålla sig på behörigt avstånd med avseende på anklarlinan från den lilla båten och då finns det inte mycket plats kvar om man får möte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 2 Juni , 2008 Men herre jisses.... Nafen o Sparre hur i hela friden gör ni i hamnar när ni inte kan pasera en uppankrad båt där det är 25 meter brett???? Klart att det inte är vettigt att ankra upp i en kanal?? men förklara det istället för alubåten istället. Låter väldigt mycket -Här kommer jag ! Övriga håll undan!!! Visa hänsyn, dra ner farten och håll avstånd när ni kör fort, så skall ni se att det blir trevligare på sjön. Är dessa beskrivningar Stockholmsfenomen?? Känner inte igen det från västkusten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 2 Juni , 2008 Vad kan man göra åt det? Jag tycker det är bra att ryta i lite grann. Generellt sätt så kommuniceras det lite för lite idagsläget. Lättare att anlita automo för att lösa parkeringsfrågan, än att samtala med varandra. Lättare att skriva en sur insändare i DN än att faktiskt prata med den som det gäller direkt. Ryt på bara när ni tycket att folk gör fel.. /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 2 Juni , 2008 Passerade själv genom ovan nämnda sund i lördags och vi kunde torrt konstatera samma sak. Ingen hänsyn överhuvudtaget. Dock måste jag tilläga att vi blev omkörda av x antal Rib-båtar i höga hastigheter, förarna hade däremot vett att hålla bra med avstånd trots hög hastiget, en eloge till er! De värsta är annars stora motorbåtar typ Storebro-modeller, förs ofta fram i värsat svallhastighet och kör gärna så nära som möjligt... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 Juni , 2008 Jag passerade ju båten, så uppenbarligen gick det. Men som sagt, även om sundet är 25 meter brett, betyder det ju inte att det så att säga finns 10 meter till godo åt vardera hållet. På ena sidan är det faktiskt rätt grunt. Och eftersom den uppankrade båten hade en ankarlina med hyggligt flank vinkel så bedömde jag att det inte fanns så jättemycket plats... Jag tror inte det hade varit helt trevligt för dem i alu-båten om jag samtidigt fått möte med en Princess 40-fotare. Sitter man i den lilla alu-båten då tycker jag nästan att man får skylla sig själv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kaus 0 Postad 2 Juni , 2008 Fiske och ankring i trång farled låter som att det strider rejält mot sjöfartsreglerna!? Senast ändrad av Kaus | 02 juni 2008 | 10:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 2 Juni , 2008 Som jag skrev, så handlade det om en farled, och ca 10 st. uppankrade båtar mitt i en trång passage på 25 meter. Frågan var väl inte hurvida jag klarade av att ta mig fram mellan dem, utan om lämpligheten att ankra i ett så pass trångt sund, som dessutom är en hårt traffikerad farled. Vidare kan jag tillägga att detta sund ligger ca. 20 mil söder om Stockholm, så något Stockholmsfenomen talar vi inte om... Och som Sparre förklarade, så är 25 meter inte speciellt brett, då ett antal meter på var sida får räknas bort för att det är för grunt vatten. Det blir inte mycket utrymme kvar då folk börjar ankra upp där då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 2 Juni , 2008 Precis som jag skrev, att ankra upp i ett trångt sund låter ju inte helt begåvat men drar du/ni ner farten och vänligt förklarar det olämpliga med att ligga där kanske alubåten kunnat lägga sig på ett bättre ställe. Vad jag försöker säga är att det är bättre och hjälpa varandra och visa hänsyn än att bara gnälla. Tänk såhär; Denna dag kanske var den första dagen som alubåten någonsin var ute. Kan man inte / vet man inte det olämpliga med att ligga där de låg så upplys om det då. Annars låter det väldigt mycket som; du/ni gör fel och här kommer jag som är så duktig så håll er undan om ni inte kan göra rätt !!!! (obs subjektiv tolkning) Med en sån inställning (alla för sig själv) kan det aldrig bli bättre...... Visa hänsyn - även mot dem som inte är lika duktiga eller sjövana eller begåvade som ni själva är... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 Juni , 2008 Hjälpsamhet och hänsyn låter som en bra idé. Jag ser väl kanske inte det här forumet huvudsakligen som ett gnällforum. Däremot tycker jag att det är kul att kunna diskutera vad som anses lämpligt och vad som inte kan anses lämpligt. Mannen i den uppankrade alubåten var i 60-årsåldern och det förefaller inte troligt att han skulle lyssnat på vad jag anser vara lämpligt eller inte. Sundet är heller inte någon farled med ankringsförbud, så rent formellt begår han väl inget fel. Tycker själv att det måste vara förbannat obekvämt att ligga där mitt i sundet och guppa fram och tillbaka över allt svall från båtar som passerar och samtidigt vara orolig att någon ska dra med sig ankarlinan, men en del människor tycks njuta av att ställa till besvär. Varför det är så vet jag inte, men kan bara konstera att det är så. Kanske hoppar han in här och skriver att folk inte visar någon hänsyn och kör för nära, river upp för mycket svall etc etc. Själv vill jag inte ta på mig rollen att åka runt och tillrättavisa folk till sjöss. Jag vill njuta av det vackra vädret och ha det bra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 2 Juni , 2008 Det var inte en aluminiumbåt, det var ett tiotal båtar som mer eller mindre spärrade av det trånga sundet genom att olagligt ankra där. Menar du på fullaste allvar att jag borde åka runt till varje båt och vänligt upplysa dem om att de självklart borde inse det olämpliga i att spärra av farleden? Det jag ville belysa med mitt inlägg i denna tråd var att det inte alltid är dem som ankrar upp och sätter sig och fikar som är dem som har rätt. Man ska självklart visa hänsyn, och framför allt förlja de bestämmelser som finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 2 Juni , 2008 Nu vet vi i alla fall att det inte var samma sund...... I det ena fallet var det inte inte i farled och således inte förbjudet utan bara olämpligt (utifrån de passerande båtarnas synvinkel) I det andra fallet var det dock inte bara olämpligt utan även olagligt.... Så vad göra?? För mig handlar det mycket sällan om att ha rätt på sjön. Det är inte att visa hänsyn. Förökte tidigare med att de ankrade båtarna kanske inte var så vana men de var tydligen för gamla för att kunna vara ovana ;-) Kan det ha varit så att det kanske strömmade lite gott i detta sundet vilket gjorde att fisken trivdes extra bra där och att det därför ledde till att dessa båtar ankrade upp på detta mindre begåvade sätt ??? Jag var inte där - jag vet inte, men jag tycker det låter så konstigt att man inte med lite vänlighet skulle kunna förklara det olämpliga med beteendet.. Sen gick det ju uppenbarligen bra att ta sig förbi genom att hålla uppsikt och att sänka farten. Är det kanske där skon klämmer? Det gick inte att köra fullt genom detta sund - denna dag - eftersom det låg båtar ankrade...?? Tycker fortfarande att livet på sjön blir mycket lättare och trevligare om alla som kan något och förstår något visar hänsyn. Då blir det ju bara de okunniga och obildade kvar som gör bort sig... ;-) Se-gla-ut !! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zanata 0 Postad 2 Juni , 2008 Jag kan bara bli bestört utav denna mentalitet som genonsyrar detta inlägg... Jag tror inte det hade varit helt trevligt för dem i alu-båten om jag samtidigt fått möte med en Princess 40-fotare. Sitter man i den lilla alu-båten då tycker jag nästan att man får skylla sig själv. Men jisses!! Hade du fått möte med en stor bred båt så hade du väl fått dra av på gasen och vänta tills passagen kunde ske på ett säkert och sjömansmässigt sätt. Även folk som fiskar måste väl få lov att finnas till ????? Det är inte så svårt att va på havet igentligen men det är bra om man har huvudet med sig och inte bara tänker på att här skall JAG fram. Glöm inte ;låg fart - liten buckla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 2 Juni , 2008 Det är ju just det där med att visa hänsyn som de båtarna inte visar när de ankrar i ett trångt sund mitt i en farled. Sedan fattar jag inte varför du tycker att det är konstigt att jag inte åker fram till var och en av dem och talar om att deras uppträdande i farleden är fel. Visst gick det att ta sig förbi, men att behöva hålla mindre än två meters marginal till en annan båt mitt i en farled skall väl ändå inte vara nödvändigt? Du tror felaktigt att jag är sur för att jag inte kunde köra full fart genom det trånga sundet?? Var får du den idén ifrån? Jag är ingen knopjägare som svär åt allt som går saktare än 35 knop. Jag håller en normal marchfart på ca 25 knop, och i just det sundet brukar jag dra av på gasen till ca. 20 knop. Givetvis är det då irriterande att man ska behöva puttra fram i ca 5 knop och köra slalom mellan dessa strömmingsfiskare. Kan man inte se det olämpliga i att ankra i ett trångt sund i en hårt trafikerad farled, då kanske man helt enkelt inte är mogen att ge sig ut i båt. Vidare kan det väl inte vara min uppgift att kryssa runt till var och en av dem och påtala det uppenbara felet med detta? När jag ger mig ut på sjön är det för att njuta av naturen, inte att agera sjöpolis och lägga en massa tid på att åka runt och berätta för andra vad de gör fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 Juni , 2008 Jag håller med Nafen. I mitt sund är det dessutom hastighetsbegränsat till 5 knop (antagligen därför att det är trångt). Det är lite grundare på ena sidan, så passage görs säkrast i mitten eller på den andra sidan. Har man då ankrat upp mitt i har man i princip stängt av halva sundet. Jag har inte heller så bråttom så visst jag kan vänta, men jag har inte lust att köra på grund eller trassla in mig i någon ankarlina, bara för att något ljushuvud har bestämt sig att ankra mitt i ett ganska trafikerat sund med begränsad framkomlighet. Visst, det kanske nappade bra just där han befann sig, men det gjorde det uppenbarligen också en bit utanför sundet där det för övrigt också befann sig flera fritidsbåtar som fiskade UTAN att hindra övrig trafik. Senast ändrad av Sparre | 02 juni 2008 | 16:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Juni , 2008 Utanför 5-knopsområden är det väll fri fart eller? ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Juni , 2008 Nafen skrev: (bl.a.) Du tror felaktigt att jag är sur för att jag inte kunde köra full fart genom det trånga sundet??Var får du den idén ifrån? Jag är ingen knopjägare som svär åt allt som går saktare än 35 knop. Jag håller en normal marchfart på ca 25 knop, och i just det sundet brukar jag dra av på gasen till ca. 20 knop.Givetvis är det då irriterande att man ska behöva puttra fram i ca 5 knop och köra slalom mellan dessa strömmingsfiskare Hmmm, tycker du besvarar din fråga själv... Klart båtarna ifråga ankrat olämpligt, men om du passerar dem så nära som 2 meter kan du kanske le lite o fråga om dom inte skulle kunna tänka sig att ankra på annat ställe. Du behöver knappast åka nåt extra för det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 2 Juni , 2008 Skt i o dra av, håll din marchfart så ankrar dom nog inte där fler gånger... Man håller ju undan så mycket man kan... Är så juävla trött på alla skitbåtar och kanoter som är ute och sen gnäller på svall, bli i land.... Dom som inte gnäller är ju helt OK.... Dom har fattat att har man en liten båt så får man tåla lite stänk... Precis som jag gör när jag är ute med mina mindre båtar... Om dom ankrar i en trång led utan fartbegränsning så kan man ju förutsätta att dom räknar med svallet.... Jag kan tycka det är pinsamt när folk känner att dom måste dra av, det behöver dom inte för min del, jag möter upp svallet, inga problem, vill man att det ska gå som på räls så finns det fordon som gör det... Vet inte varför alla retar sej på lite svall. Har varit ute i småbåtar sen jag var liten. Ska erkänna att jag blivit förbannad en gång. Det var en dryg 40 fots båt som höll ca: 20 knop jävligt nära oss. Skillnaden var att det var begränsat till 7 knop där. Det kan tom, jag bli föbannad på. Hade det varit fri fart hade jag kunnat hålla undan, och hade heller inte brytt mej... Anser att har man inte båtar el besätning som klarar svallet så ska man inte ge sej ut i trafiken. Då kan man hålla sej i enmetersvikarna... Samma orsak som man inte får köra traktor på Motorväg... Men nu är jag inte som många andra. Jag tycker det är kul att titta på ungarna som bränner omkring i sina jollar i hamnarna. Likaså att kolla in skotrarna som bränner på i styva 50 knop, och gänget som drar skidor och ring... Det stör mej mer att folk inte har vett att dämpa sej efter 23 på kvällarna i hamnarna... DÅ vill jag sova... Fulla Kärringar som gapflabbar så det hörs i hela skärgården, det är väl samma som gnäller på svall, nä fy fan för det... MYCKET IRONI I DETTA INLÄGG, TA DET MED EN NYPA SALT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rexco 2 Postad 2 Juni , 2008 Intressant. Detta verkar vara ett stockholmsproblem. Har varit ute flera gånger redan, och ska ut imorn igen. Och så lungt som d är nu ja bättre blir d inte. Varmt, nästan inga båtar dom man möter visar hänsyn och vissa vinkar tillomed och livet leker.. Ska ju bli en kanonsommar är d ju sagt men vi får la se om d stämmer. Antingen så har folk fått d sämre och har inte längre råd att köra stora feta motorkryssare eller så äre något annat. För merparten av båtarna man möter eller passerar är av mindre model... !!!MVH REXCO!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 2 Juni , 2008 Jag är nog lite inne på 7annes linje också... Har aldrig ägt någon vattenscooter själv, men det ser förbaskat roligt ut. Inget som stör mig, jag gläds när andra människor kan ha lite skoj! Ungarna som bränner runt på de där ser i alla fall ut att ha jätteskoj! Hänsyn kan väl bestå av lite av varje och vi har nog lite olika värderingar på vad det innebär... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Juni , 2008 7anne skrev (bl.a) Det stör mej mer att folk inte har vett att dämpa sej efter 23 på kvällarna i hamnarna... DÅ vill jag sova... Fulla Kärringar som gapflabbar så det hörs i hela skärgården, det är väl samma som gnäller på svall, nä fy fan för det... Tycker nog att det är ena jävla gnällspikar som tycker folk ska va tysta jämt. Vill man det ska vara tyst som på en kyrkogård finns det platser för det med.... Dom som gnäller kl 23.01 är väl samma som ligger på 25 kn bara för att man får, utan att ta hänsyn till andra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 2 Juni , 2008 LOL !!!! Markera nedersta delen i mitt förra inlägg...... Gjorde så för att jag anade att en del inte skulle haja... Sorry, kunde inte låta bli.... LOL.......... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Juni , 2008 Kunde bara inte låta bli Det var liksom en Open Invitation hehe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
7anne 0 Postad 2 Juni , 2008 Jag har nog druckit för mycket kaffe ida... Är på riktigt ironihumör.. Sorry igen... men lite kul var det, tyckte iaf, ja.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 2 Juni , 2008 Ja, alltså hade jag skrivit det på allvar så hade jag troligen varit en av dom som gnäller... antingen på svall eller packade kärringar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 2 Juni , 2008 Första september till sista april är det fritt fram för alla sniglar. Då är sommaren över. Måtte de aldrig farbegränsa sjön. ::H:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 2 Juni , 2008 Ok, för att förtydliga detta för dig så att du undviker att göra felaktiga antaganden, så passerade jag inte varje båt på 2 meters avstånd. Ska jag dessutom förklara för var och en av de ca. 10 båtarna det olämliga i att ankra mitt i ett sund i en hårt trafikerad farled, så skulle jag behöva stanna till en liten stund vid varje båt och dra samma visa. Klart båtarna ifråga ankrat olämpligt, men om du passerar dem så nära som 2 meter kan du kanske le lite o fråga om dom inte skulle kunna tänka sig att ankra på annat ställe. Du behöver knappast åka nåt extra för det? Du verkar tycka att man ska agera som en sjöpolis och åka omkring och informera alla om det dom gör fel. Det har jag varken tid eller lust till när jag är ute på sjön. Då vill jag ägna mig åt annat. Jag förstår inte att du inte kan hålla med om att det helt enkelt var både olämpligt samt olagligt av dessa strömmingsfiskare att täppa till sundet på detta vis... Istället kommer du med en massa uttalanden om att det minsann är vi som ska passera sundet, som gör fel som inte åker omkring och ber dem flytta på sig??? Jag börjar nästan tro att du själva satt i nån av båtarna där i sundet och drog strömming... Senast ändrad av nafen | 03 juni 2008 | 01:38 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser