Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
RydsHT49

Motorprobl. Johnson 60 hk -89

Rekommendera Poster

Hej!

Desperat behov av hjälp! Fick i båten igår, premiärturen igår gick felfritt... har idag varit ute men mest gått mellan några öar i vår närskärgård. Korta turer alltså, på vägen hem gick motorn plötsligt lite segt och mellan 80% trottle och full märktes ingen skillnad, drog ner direkt och tänkte att han måste gå varm. båten dog direkt när jag släppte på gasen, 800 meter från hemma hamn...

Motorn utstrålade ingen överdriven värme men var tung att dra runt med startmotorn. Lät den vila och kollade alla möjliga alternativ (som man kommer på i stridens hetta) samtidigt som jag paddlade för glatta livet för att inte hamna i ett skär...

Provar att starta efter ca 5 min och efter några försök startar motorn men går tungt, dödar sig själv om man håller under halvgas, får i växel och siktar mot hamn! Kommer nästan fram.... gör om proceduren och motorn som nu går bättre på låga varv funkar såpass att jag kan lägga till.

Vad kan detta bero på??? tror inte att det är värme, hela tiden när vi gått har jag haft en stark och fin stråle från kylningen. Däremot har det efter att jag stängt motorn fortsatt trycka/inte rinna-droppa ut vatten, har inte tänkt på att detta har varit innan, kanske har något med detta att göra?

över vatten linjen finns även en ventilation/avgas?, där kom det idag ut vatten... såg detta när jag gick in i hamn och har ingen aning om detta är normalt, ev topplockspackning?

Motorn, när den gick, låter lite som den blir kvävd från och till och drog man fullt brölade han mest utan att finna kraft? får känslan av att det är att jätte motstånd inne i motorn när man hör den.

Mekaniskt ner till propen är allt ok.

Iövrigt så är drevet bytt, det sista som hände innan upptagning förra året, samband??

Motorn är en 60 hk Johnson 88/89 årsmodell och har extremt lite gångtimmar, genomgången för ca 1,5 år sedan av båtfirma med bla alla slangar och reglage bytta.

 

Tacksam för alla tips och ideer!

 

Mvh kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta bort alla tre tändstifften och dra runt svänghjulet medsols. Går det lätt eller tungt?

Går den på alla cylindrar?

En liten början

Waxholm4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit ute och tittat lite idag...

Stiften är  Nr 1 heltsvart och en del beläggning

               Nr2 Så dåligt skick och så mycket beläggning att jag blev helt ställd, aldrig sett ett stift så nergånget.

Stiften byttes i höstas och har en gångtid på ca 10h totalt! Tror jag vet vart jag gjort bort mig dock, konserveringsolja..... Glömde lossa stiften och dra rent, fyllde tyvärr på lite extra i tron att jag var duktig där i höstas...

TROR att det är detta som orsakat problemet, kör i ett par nya stift till helgen och håller koll på dem så de är gyllenbruna och fina. Blir även de nergångna direkt måste jag nog bestycka om förgasarna, eller?

Tacksam för alla tips.....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn blir ju inte att gå tungt på starten för att tändstiften har kleggat igen så du får nog leta efter fler fel. Hade själv liknande symptom på min 70 hk johnson som åxo blev att gå tungt. Åkte ca 3dist och skulle in i en hamn och märkte att motorn tappade varv och ganska så snabbt så försvann nästan all ork i den. Blev att paddla in sista biten och sedan börja skruva. Tog ur stiften och orkade precis dra runt motorn för hand. Hade i lite olja i varje cylinder och drog runt motorn några varv. Satte i stiften och lämnade motorn som den var ett tag och blev bogserad av en kompis dit vi skulle sen. Var på en fest och varje gång jag var ner i båten och hämtade ny öl så drog jag runt motorn lite grann och tillslut så började startmotorn orka med den och när det var ganska sent så hoppade motorn igång igen. Körde den nån minut och stängde av den och lät den vara tills vi skulle hem nästa dag. Var då bara att vrida på nyckeln och den gick direkt. När jag var nästan hemma började den låta riktigt illa. Blev upptagning och rivning av motorn och konstaterade att det var övre vevaxellagret som gått varmt. Böt alla vevaxellager och vevstakslager och har sen kört i 5år med den utan problem. Hoppas det är lite enklare och billigare åt dig. Lycka till

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter precis som min goda väns Evinrude 70 innan den skar ihop.
Vi insåg inte vad det berodde på men plötsligt under färd så började motorn gå trögt och dog ( precis som när man får soppators i en tank ).
Som lite vanligt var det VRO pumpen som lagt av och snurran fick ingen smörjning och nöp, vilket resulterade i en omfattande renovering.
Har du kvar den separata oljeblandningen på din kan detta vara en trolig anledning till dina problem

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...