Gå till innehåll
torsdag 19 september 2024
Salen

Hjälp med dieselmotor

Rekommendera Poster

Har problem med en md21. Varvtalet varierar upp och ner och sen lägger den av. Sen är det bara att vänta ca 20-30 sekunder så startar den igen, men blir samma sympton igen. Har bytt filter och vattenavskiljare och luftat systemet. Motorn började redan ifjol att ändra varvtal, men stannade aldrig. Är ingen höjdare på motorer så all hjälp önskas. Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det enkla tipset är: Kolla att den inte suger luft någonstans.

Det avancerade är: Det är insprutningspumpen som bestämmer varvtalet. Det kan vara någonting i den som kärvar eller hänger sig. Den skall du inte meka med själv, det skall en verkstad göra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok. Har du nå bra tips för att kolla om den suger luft. Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

sätt en sugslang direkt på pumpen och låt den suga från en dunk med ren diesel, fungerar den då har du läckage på sugsidan, kan vara i skarvar, kranar, filter, tja.. lite varstans.

annars kan det vara fel i pumpen och då är den en annan historia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du möjlighet att blåsa bakvägen från grovfiltret mot tank. Inte ovanligt att det blir stopp i röret av dieselklumpar. Kolla om du har ett rör i lägsta punkten i tanken där du kan suga upp bottensatsen. Har du tur så finns en kran i botten eller ett rör till lägsta punkten. Man kan hävertsuga ur bottensatsen med en Biltemahävert för 19:90.

 

Detta måste ändå göras ett par ggr per säsong så gör detta innan du börjar köpa reservdelar.

 

Jag hade två stopp på två olika båtar förra säsongen så detta är ett standardproblem. I båda fall var det röret från tanken. Från filtret och mot motorn finns minimal risk att det blir diselklumpar. Problemet är det tunna röret från tanken! Önskar mig ett filter inne i tanken. Så finns t.ex i värmartanken, i de flesta motorsågar mm. I dieselklumparnas tidevarv borde detta vara standard. Verkligen en viktig säkerhetsfråga. Dieselklumparna sätter sig effektivt som ett stopp i röret från tanken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för era svar. Är borta och jobbar en vecka nu, men ska testa de olika alternativen jag fått när jag kommer hem. Så näst vecka får ni svar vad som var felet om det löser sig. Mvh Anders

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...