Gå till innehåll
söndag 12 januari 2025
arkengoran

Varm B20

Rekommendera Poster

Hej alla experter. Har kollat alla tips som finnes på guiden sen gammalt men hittade inget som verkar stämma för mig. Har en B20 AQ 115 med sötvattenskylning. Vid tomgång och måttligt varv är tempen normal men vid lite ökad belastning stiger tempen till kokpunkten och det pyser över i expansionskärlet. Motorn urtagen ur båten vintern 07 och topplock bytt, alla slangar och oljekylare rengjorda,värmeväxlaren provtryckt o rengjord,impellrarna kollade o drivningen av dessa. Skvallerstrålen i expansionskärlet ok,sjövatten kommer in som det ska, Motorn gick som den skulle sommaren 07. Impellrarna har varit demonterade under vintern och kollade innan isättning o även senare.Avgaslimpan o avgaskrök bytta för två år sedan till nya. Lossar olika slangar när motorn går och vatten flödar till synes bra. Värmeväxlaren blir ljummen i främre delen men är i övrigt ganska kall. Den berömda stöveln som är vanlig på B20 o 100 drev är borttagen och separat intag av sjövatten monterat. Termostaten är borttagen utan verkan. Alla slangar sitter rätt enligt installationbeskrivningen.Jag kan nu inte komma på flera tänkbara orsaker. Hoppas att någon klok gubbe på Guiden har något ytterligare tips.Kan man köra igenom kylarrensning tro? Hoppas på yttrligare tips.  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gubbe är jag men om klokheten tvistar de lärda. Eftersom det inte hjälper att ta ur termostaten. Så går mina tankar åt läcka i topp/block. Har du planat toppen och har du kontrollerat ifall blocket inte satt sig och att topplocksbultarna inte bottnade när du återmonterade. Det var många frågor på en gång men har kommer en till. Vad för topplockspackning satte du och har du satt så du erhållit maximal överlappning vid kylkanalerna? Någon kylarrensning osv tror jag därmed inte på. Men jag vet som sagt var inte. Jag skulle börja med att titta på stiften och då i första hand ifall de är lika. Sedan är det bara att logiskt arbeta sig framåt. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nitro. Alltid något. Jag tror inte på något större fel eftersom motorn fungerade perfekt förra sommaren och inget vatten i oljan eller olja i vattnet och inte minskar vattnet heller annat än det som kokar bort. Tändstiften är nya för våren och typ enligt instruktionsboken. Motorn går också jämt o fint. Tacksam för alla förslag om tänkbara orsaker. Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Göran . Hade samma bekymmer som dig för några år sedan med en b20 med marteckylning på. Den växlaren var också rätt kopplad enligt instruktion. Men det visade sig inte fungera som det skulle. Kylvattnet och motorvattnet ska ju mötas i växlaren för det ska fungera bra. Så var det inte på min motor och det var kopplat rätt enligt martec. Kylvattnet och motorvattnet gick åt samma håll då funkar det inte. Min blev också jättevarm. Mitt tips kolla så det växlar rätt i växlaren. Lycka till mvh Benkan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur har det gått göran? Fick du någe fart på spisen? Jag sjösatte min igår och den blev också väldigt varm på tomgång men har för mig den brukar bli lite varmare när den står stilla, ska ut och prov åka med följebåt idag så får vi se hur mkt rensa och mekka det blir framöver.



Senast ändrad av Mauen | 05 juni 2008 | 10:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Från Martec's sida:
http://www.martec.se/html/1aq130.pdf

Sedan kan du ju även kolla att intaget på sjövattnet är OK!

Gå gärna upp en dimension i rörstorlek....  
Ett tips jag fick!

Om du har läckor i kylsystemet så kan du alltid prova med Bars Leak finns på biltillbehörsbutiker och hos leverantören av kylsystemet ovan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan,

för några år sedan köpte jag en Ockelbo C20 med en B20, motorn gick bra några turer men så plötsligt vid belastning blev den varm. Jag kollade allt som du har skrivit upp. I det läget genom uteslutningsmetoden kom jag fram till felet ligger i sötvattenkylaren. Den var av modell äldre, med lödda gavlar. Så jag värmde bort gaveln där anslutningarna var och upptäckte att en mellanvägg mellan inloppskammaren och utloppskammaren på sjövattensidan var böjd så att det uppstod en glipa, genväg, mellan inloppet och utloppet. Vid lågbelastning, tomgång, då funkade det men vid pådrag så blev motorn varm, beroende på att sjövattnet tog fel väg genomväxlaren. Sen var det lite besvärligare att få ihop gaveln, jag tog kontakt med leverantören, en firma i Gräddö, och de kunde laga den efter sommaren. Då köpte jag en Martec kylare och sen dess har det fungerat.

Orsaken till den trasiga mellanväggen? Förmodligen hade inte förre ägaren dränerat tillräckligt bra och inte kört igenom motorn med glykol. Så det var en frysskada.

Lycka till med tipset.

Passada

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips. Jag har en bilmek som bollplank och nu har jag fått lite normalare temp. En slang som hade lite tvär böjning när den mjuknat genom åren är bytt. Oljekylaren rensad alla slangar kollade. Men mitt bollplank tycker att slangarna på Martec är lite underdimesionerade vilket gör att flödet inte blir maximalt. Jag frågar mig i alla fall varför allt har fungerat så bra i många år. Byter till grövre slangar till nästa år kanske. Hälsn.  Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...