Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
sm7stu

Varmgång i propeller axel och tätning

Rekommendera Poster

Hejsan!

Det verkar gott troll i båten ! först elen , den är nu fixad... Båten är en Albin 25a ,motor md17c .

Har en längre tid haft ett litet lätt swichande ljud fast det låter mer som ett skronkande ljud. Från  bakruffen hörs det väldigt väl , nu har detta ljud efter en lite längre resa ökat markant och även vibrationer , axeltätningen den biten med mässing med fett blir skållhet,går ej att ta i även  axelen en bit framför tätningen blir jätte het , har kollat axeln men den verkar ej skev. Tätningen är fett i och den läcker ej vatten men den smälter nog snart om det fortsätter så här iallafal packboxen..Kan det vara stävlagret som skurit eller är på G?? eller finns det något lager i axeltätningen som kan vara orsaken till varmgång?? 

MvH Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag gissar på något av lagrerna....det sitter ett stävlager och 2 st i tätningen. I min blogg finner du bilder på när jag reoverade min tätning och även en bild på stävlagret.....forsmarin här i GBG har allt du behöver

Senast ändrad av nemtrix | 01 juni 2008 | 21:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hejsan!

Lyfte upp båten  idag , blev ingen längre vår tur  Gråter Stävlagret bak glappade på 3-5mm och sedan var en som kan detta om propellrar och kollade den , den får lämnas in för att riktas upp., Axeln var som tur rak, främre lager ska bytas med , tydligen kantrat på något underligt sätt . vad tror ni om black jack??? Ni som bytt främre tätning?!!

// Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...