Gå till innehåll
måndag 02 december 2024
Maxiupp

Furlex roterar inte fritt

Rekommendera Poster

Jag är en ganska nybliven seglare med en Scampi 1977 (Masthead) med Furlex-rulle. Denna har kärvat i rotationen och fastnat, inte minst vid revning. Var upp i masten igår och såg då att avslutningen på förstaget pressas mot en styrhylsa för genuaskotet (se bifogad bild). Jag tog tag i förstagsprofilen och pressade den uppåt och den flyttade sig då 0,5--1 cm, vilket gjorde att den kom i ett bättre läge. Men det verkar ju inte så stabilt. Vad bör jag göra för att bli av med problemet?

post-10003179-1394235500,53_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det där såg lite underligt ut...
...kan det vara så att fallet börjar linda sig runt profilen när du vill reva med lite belastning i seglet?

Styrhylsan på masten ska vara monterad så att den har c:a 15 graders vinkel till svirvelkn när seglet är hissat i topp! Men mer information över hur det ska monteras hittar du nog på deras hemsida.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att profilen är för lång och att avslutningen skulle ner under genoaskotets linstyrning. Tror att man måste kapa av en bit på profilen vilket iofs kan komma att medföra att seglet åker ner eller blir lite långt. Men som det sitter nu så kommer det alltid att kärva.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har själv dragit av ett förstag för att det var förlite vinkel på Genuafallet (!?)

Synd att du inte tog en bild på övre svirvel när du ändå var uppe.

Går det att hissa Genuan så spelar nog övre delen på förstagsprofilen ingen roll, men nog ser det onäkligen trångt ut mellan fall, falledare och förstagsprofil.

Vinkel på fallet i förhållande till förstaget ser liten ut. Jag skulle nog flytta ner falledaren.

Skot - det är det snöret som man justerar framseglet med i golv (förlåt) däcksnivå.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För varmt Tyst naturligtvis menade jag fall i mitt inlägg. / Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har nog helt rätt oceanis. Det är nog för varmt. Skäms

Det är ju förstagsprofilen som snurrar. Svirvel skall ju stå still åtminstone delvis. Så det kan ju va övre delen på förstagprofilen som trögar.

Klara man att kapa bort en bit på förstagsprofilens överkant 5-10 cm med bågfil, sittandes i båtmanstol eller från mastkran???

Det blir ju att kapa och klyva. Skada inte förstaget för då blir det extra mycket jobb, och det finns en sak som är värre än arbete - onödigt arbete.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var man tar av är nog lite beroende på rulle. Har själv Facnor och den kan man korta nertill eftersom det finns en innerdel på profilen som man skjuter in och ut i ytterprofilen. Dvs man lossar två skruvar i profilen skjuter in till nästa hål alternativt borrar ett nytt om steget är för långt och gängar 5mm gänga. Man kan göra det utan att vara i toppen och utan att ta av förstaget.

Du har en point i att det kan faktiskt vara lagringen i sviveln som trögar vilket skulle innebära att den dras runt och trögar trögar mot masten.

Ett annat scenario som jag själv råkat ut för är att förstaget är för löst vilket innebär att profilen saggar och om det är minsta lilla tryck i seglet vid revning så blir momentarmen i rullen för liten för att man skall orka rulla in seglet. I mitt fall blev det enorm skillnad efter att jag spänt upp förstaget.

Per

Senast ändrad av oceanis | 01 juni 2008 | 21:22

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Per och Tommy för goda råd! Motståndet vid revning kommer ryckvis, vilket stämmer väl med profilformen, så att korta profilen så att den går fri verkar vara helt rätt metod. Märkligt att tidigare ägare stått ut! Skall också kolla vinkeln på fallet. Tack också för språkliga korrigeringar!

Lägger också in en bild som visar helheten.

/Magnus

Senast ändrad av Maxiupp | 02 juni 2008 | 21:37

Senast ändrad av Maxiupp | 02 juni 2008 | 21:38

post-10003179-1394235501,1863_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skall också titta på fallvinkeln. Skall det vara 15 grader mellan förstag och fall? Hittade en suddig bild som visar lite mer av helheten.

post-10003179-1394235501,2594_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns tyvär risk för att lagren i den nedre svirveln har trillat ur. Jag har Furlex 100s som jag har precis plockat isär. Under segling märkte jag att det rullade några 6mm kulor på skarndäck. Tydligen är det enligt Seldén vanligt folk skruvar upp de radielt ingående insexskuvarna och detta i sin tur leder till att de övre kulorna trillar ur,(10 st), och har dessa trillat ur så kommer strax därefter de tio nedre kulorna med.  Dock kan det vara så att det trillat ur en eller två kulor bara och då kärvar det i revning. På min märkte jag att gängorna i insexskruvarna hade gått (av någon anledning,vet ej...) och då börjar det kärva.

Det är alltså två kullager banor( löst liggande kulor) som låser den nedre svirveln. Insex skruvarna hindrar sen att att svirveln av glida ur sitt läge. Nu ska jag ta och gänga om insex-hålen.  Det ska vara rostfria syrafasta kulor diameter 6 mm. Båtverkstaden skulle ha 16 kr/st! Totalt sitter det 72 st i den nedre svirveln= 1152 kr! . Fixade gratis via jobbet men tippar på att det landar på ca 1 kr st om man frågar SKF eller nån annan. Summa summarum: sätt ordet  båt  innan och du får betala ett pris med faktor 16... :(

Har man brustit i underhåll,dvs, inte smörjt systemet regelbundet så slits kulorna ut snabbt.

Dålig smörjning=slitage=mindre diameter på kulor=glappt i lagerbanan= kulor som hoppar ur= rulle som kärvar=OBRA

Hoppas det löser sig!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag råkade precis ut för samma sak i år. Mitt problem var dock lätt löst. Efter att ha försökt lokalisera felet upp i masten så kikade jag lite nere vid fästet vid fören. Det visade sig att jag satt kåpan som håller repet på rullen för tajt. Något jag borde tänkt på förståss, men det är ju en del att tänka på när man mastar på och många står på kö till kran ;)

Alltså jag lossade på bulten och lyfte kåpan några millimeter, nu snurrar den bra :)

Hoppas ditt problem är lika lätt löst som mitt var

/André

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Efter att ha mastat på i år var min fulex väldigt trög och ryckig. Läste då i manualen där det fanns massor av anledningar varför det kan vara så. I mitt fall var det att jag hade hissat seglet för hårt. Vet inte riktigt varför det hjälpte men det hjälpte att släppa någon mm/cm på genuafallet.

mvh Jonatan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...