Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Mmaarrccuuss

Köpa verktyg - Val av märke??

Rekommendera Poster

Ingen direkt båtfråga, men men..

Jag tänkte köpa en schysst verktygssats (hylsnycklar, fasta nycklar m.m.), men har lite beslutsångest. Det finns ju lite olika märken som verkar bra, till lite olika priser. Jag är ingen professionell mekaniker som mekar varje dag, men betalar gärna lite extra för att få prylar som jag kan ha under MÅNGA år framöver (hela livet), men vill ändå inte betala för mer än vad jag får. De märken jag funderar lite kring är:

Bacho

Kamasa

TengTools

Ironside (nytt för mig, men verkade schyssta)

Biltemas 10-years-garantee..

osv...

Kan man säga att något märke är BÄST? Vilket är mest prisvärt? Något som är överskattat? Något jag ska undvika? Är det kanske hugget som stucket? Vilka är likvärdiga?

Någon som har en uppfattning, erfarenhet, känsla?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nycklar, hylsor och skaft så skall du köpa Kamasa eller Snap-on. Tänger, muttersvarv osv faller mitt val på Bacho. Ta dig även en tit på Ampros prylar, brukar vara riktigt trevliga de också.

Detta är märken du hittar ute på värkstäder och du kommer nog inte bli besviken. Många säger att biltema är så jättebra och att det inte skiljer någonting bla bla bla, SKITSNACK! När man kommer hem så känner man direkt skillnaden på de riktiga grejjerna och biltemaskiten i garaget...

Lycka till!

//Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Harald Nyborg har ett trevligt set från bacho. http://www.haraldnyborg.se/merinfo.asp?varenr=7679&Grp=20&n=20100

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp vilken skit som helst för en dag så snor dom grejorna och du får inte mer än ett par kronor för dom och så far dom illa i båten.

Jag har blivit av med fina verktyg och har därför bara skitgrejor i båten och det enda som man bör tänka på är att akta händerna när man tar i.

Bra kvalitet ska man ha hemma och inlåsta.

Amen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

KS tools är grymt bra när det gäller kvalité!
Det finns en hemsida där man kan inhandla det mesta, värd att spana in åtminstone!

http://www.nsv.se/

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

håller fullkomligt med och om inte ngn anna tar dom eller dom rostar så kan man ge sig den på att man tappar dom i vattnet.

Själv har jag satsat på fina no-name tänger som kostar 20 kronor styck i livsmedelsaffären, (men som även såldes i båttillbehörsbutiken, men där kostade dom 89)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill nog påstå att biltema grejorna är tillräckligt bra för 99% av alla hobbymekare. Skulle jag ha det som yrke skulle jag nog handla finare märken, men till vardags....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har några satser med Biltemas bättre verktyg med 10 års garanti. Har skuvat en hel del med dom, både med motorn och annat, och hittills har jag inget att klaga på.

Annars tycker jag generellt att Jula har en bra grundkvalitet på sina lågprisgrejer, bättre än t ex Clas Ohlson. Köpte för några år sedan en kraftig skruvdragare där för 200 kr som både har använts till inredning av källaren, altanbygge och en hel del annat. Nu ska den ersättas, men inte för att den gått sönder utan för att jag slarvat bort laddaren.

För min del föredrar jag att köpa billigare verktyg av tillräcklig kvalitet och istället ha möjlighet att köpa mer kompletta satser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med de flesta andra i tråden. Det är lätt att tappa verktygen i sjön och det är framförallt stor risk att de börjar rosta, mer eller mindre. Så fokusera på hygglig kvalité till lågt pris i båten. Jag köper kanske inte det allra smäckigaste, för då är ofta passningen sisådär, men inte heller kvalitetsmärken, de har jag hemma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...