Gå till innehåll
onsdag 06 november 2024
Larsan75

Johnson 50 -91 framväxel lade av under färd, tips?

Rekommendera Poster

Hej,

Tog en första tur ikväll och tuffade på i ca 20knop då jag tappade drivningen framåt. Stängde av och provade lägga i växeln och då rasslade det lite från drevet men växeln lades inte i. Tänkte att det kanske var en justering av växelvajjern som behövdes och fipplade med den nått varv men enda resultatet blev att det inte rasslade alls då jag la i framväxeln. Jag skruvade max ca ett varv på justeringen dock. Det slutade med att jag fick backa tillbaka till bryggan och det var ju inte skojj direkt =/

Vad kan vara felet? Kan det vara justering av vajjern, drevet/en för framväxeln eller något annat? Jag fick båten idag och har med ett extradrev från en reservdelsmotor som följde med, dock från en 40hk men skall visst vara samma. Tänkte ta upp båten imorgon för att undersöka saken men då jag aldrig skruvat i en båtmotor önskas tips, tex, måste man då man delat drevet täta med något tätningsmedel osv.

Hjälp mottages vänligen!

 

Mvh

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skall montera ner växelhuset ikväll för att kolla drev/clutch. Är detta svårt? Borde inte vara drevet på drivaxeln för då borde ju inte backen fungera korrekt så min gissning är då clutchen/framdrevet. Behövs någon avdragare för att få ut propelleraxel med drev och allt? Skall man demontera drivaxel och växelstången innan man tar ur propelleraxeln?

Mvh

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan du river drevet så måste du kolla det enkla först, koppla bort växelviren från växelspaken i motorn, lägg sen i framläget vid motorn och provkör.

Waxholm4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar! kollade dock inte det innan jag tog ner drevet men med drevet löst lyckas jag inte trycka ner växelförarstaget såpass att framväxeln går i så nått bör vara tok? Jag antar att propelleraxeln ej skall gå och snurra(åtminstone åt ett håll) då framväxeln ligger i. Lägger jag i backen går propellern inte att snurra åt något håll förutom ett litet glapp då.

Har som sagt drevet löst nu och har ett reservdrev, dock från en långrigg som skall vara ok. Är det enklaste att endast byta drivaxel och växelförarstag mellan dreven tro? Ser lite bökigt ut att ta ur propelleraxeln men har iof inte provat det än heller. Blir lite mekande ikväll så mer tips om ni har =)

Mvh

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har nu monterat ner extradrevet och det var fin, dock för lång rigg så skall flytta över drivaxel och växelförare från drevet som satt på båten.

Det drevet som satt på var helt kasst, började med att tömma ur oljan(som skulle vara nybytt av förra ägaren) och den var svart/grå, såg ut som lättflytande lera med massa stålflisor i. Avgashuset som sitter bakom propellern satt fast så in i bomben att jag fått kapa av det, inre delen med packboxen sitter dock kvar ännu så har inte jobbat mig in till dreven än men det skall göras ikväll, det troliga är att framdrevet är i bitar. Efter jag monterat ner det trasiga drevet flyttar jag över axel/växelförare till andra drevet.

Förra ägaren kom med båten till mig och var med vid sjösättning och vi tog provtur och då fungerade det ju bra. Sen var jag o damen ute och detta hände, var ca 6h senare på dagen. Kan verkligen oljan få denna färg på så kort tid om säg tex nått nållager var dåligt och utvecklat värme och oringen varit otät och det kommit in vatten i kombo med kanske redan slitet drev? Förra ägaren hade aldrig monterat ner växelhust så ägaren före honom måste lagt nått packmedel mellan växelhus/avgashuset då det satt som berg som sagt.

Jaja, verkar ju ha delar så jag får ihop ett helt drev iallafall och lärt mig saker har jag gjort på kuppen och det är ju aldrig fel! Skulle kollat oljan innan sjösättningen bla för hade den sett ut så som den gjorde hade den inte hamnat i vattnet iallafall. Dock litar jag på killen så vad tror ni? Är det möjligt att detta kan ske på en dag?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, då var det löst, framdrevet var väck. Flyttade över växelförare och drivaxel och nu går båten som en klocka!

Tips till andra som heller aldrig skruvat i  drev/växelhus. Var inte rädd och prova, det är verkligen inga avancerade saker. Hade läst så mycket här på forumet så jag faktiskt innan jag började var lite småskraj och trodde det skulle vara hur svårt som helst men det var det ju inte.

Mvh

Lasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Samma hände mig igår med en johnson 50 -88. Har tänkt att försöka plocka ner drevet och se om det går att fixa. Det hade varit kanon med lite tips från dig. Har aldrig haft något drev nedplockat tidigare, så det blir säkert en upplevelse.

Jag har sprängskiss och handbok sedan tidigare, så jag ser ungefär hur det är uppbyggt, men isär och ihopsättning kanske är klurigt?

Tacksam för tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...