Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024
_Micke_

Hissa motorn?

Rekommendera Poster

Hej båtvänner!

Ska iväg och sjösätta snart och har läst här på forumet att atikavitationsplattan ska vara i samma höjd som kölen. Hur tycker ni att det ser ut? Kommer jag märka någon skillnad om jag hissar motorn. Båten är en HR 465 med 60HK. Toppfart nu med gps 31 knop. (nyvaxad:)

post-20608-1394235500,3223_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Själv!

Det ser bra ut tycker jag. Har själv kört flera år med en Flipper 620 och med motor 115hp Jonson. Hade samma avstånd, och det fungerade bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det skulle inte skada att hissa 1-2.

När båten lätt går upp och planar skadar det inte om kavitationsplattan är ca. 1 ovanför kölen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Motorn sitter utan tvekan för lågt. Jag skulle hissa ett eller 2 hål. Det är inga som helst problem. Men om du är nöjd som den är nu finns det ingen anledning att hissa bara för att få ur ett par knop till.

//Fredrik

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren.

Ska testa att hissa den 1 hål. Borde i teorin också dra lite mindre bensin. lite mer fart är aldrig fel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Klart du ska hissa! Motorn sitter för lågt nu och oftast ger det lite skumma sjöegenskaper. Det brukar kännas som båten går på näsan och försöker man trimma ut börjar den ofta lätt galoppera. Märkt nåt sånt?

Med en standard alupropeller brukar riktlinjen vara att AV-plattan ska va i linje med botten och ofta kan man även hissa så den ligger upp till 2 cm över. Ska man högre brukar det krävas stålpropp. Generellt bör motorn sitta så högt greppet tillåter för bästa verkningsgrad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med att du bör hissa motorn 1 till 2 hål. Jag hade så som du har förra sommaren på en hr510 men det var för lågt. Fick änglavingar sprut åt sidorna bak. Hissade min snurra 2 pinhål i våras. Sjöegenskaperna på båten känns nu bra och vattensprutet är borta. Dock går den inte fortare än förra sommaren utan farten är samma.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej.

Ska ner och testa med 2 hål höjning.

Meddelar resultat.

Senast ändrad av _Micke_ | 02 juni 2008 | 13:36

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blev det någon skillnad i fart? Funderar nämligen på att höja min. Den är så långt ner det bara går, och har också mycket sprut åt sidorna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...