Willehard 0 Postad 31 Maj , 2008 Problemet är att motortempen rör sig i takt med varvtalen, låga varv = kall, höga varv = varm. Vad kan det bero på? Termostat? Impeller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Willehard 0 Postad 31 Maj , 2008 Motorn är en Mercruiser 140hp . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 31 Maj , 2008 Kan va termostat eller impeller elller igensatt sjövattenintag eller rostigt/genteppt avgassystem eller värmeväxlaren eller cirkulationspump eller alla. Jobba systematiskt, börja med dom letta grejorna som att kolla vattenintag, termostat. Problemet är jo att du har för lite vattenflöde igenom motorn och orsaken till detta kan va många. Har du sötvattenkyld motor ja då har du dubbla system och kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Willehard 0 Postad 31 Maj , 2008 Men att den går kall på låga varv måste väl bero på termostaten eller? När jag kör på höga varv och värmen stiger upp mot rött så sjunker värmen direkt när jag drar av på gasen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 31 Maj , 2008 Vad menar du me kall? Motorn har jo ett specifikt tempområde den ska jobba på beroende på vikken spec termostaten har. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Willehard 0 Postad 31 Maj , 2008 Min tempmätare ligger helt kall, längst ner på gult vid låga varv (8-10 knop) och upp mot rött vid höga varv.(25 knop) Vid 15 knop ligger den mitt på gröna fältet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BerraS 46 Postad 31 Maj , 2008 ok, ja skulle kunna va termostaten som spökar då, låter som den kan ha fasnat i halvöppet läge. Skruva ut den o kolla så den stänger/öppnar på givna temp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Willehard 0 Postad 31 Maj , 2008 Ok, ska kolla den senare idag, tack för svaren! Jag kanske återkommer i frågan om det inte löser sig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 506 Postad 31 Maj , 2008 Det kan vara konstantspänningsrelät som gått sönder. Jag vet inte om du har ett inbyggt i varje instrument eller ett för alla instrumenten. Jag har haft en bil med samma symtom och där var det relät som gått sönder. Detta gör att du vid tomgång inte har mer än ca. batterispänningen fram till instrumentet, men vid högre varv ger generatorn ca. 14,4V och du får ett annat mätvärde på tempmätaren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Macke75 0 Postad 31 Maj , 2008 Hejsan! Hade jag varit dig hade jag FÖRST kollat tempen på motorn med en IR-Termometer.(Finns billiga på Biltema)Detta för att utesluta motorn överhettas.Kan knappast vara något annat än något elproblem med tempgivaren,eftersom du säger att tempen går NER DIREKT efter släppt på gasen. mvh Macke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser