Gå till innehåll
fredag 31 januari 2025
Willehard

Problem med motortemp.

Rekommendera Poster

Problemet är att motortempen rör sig i takt med varvtalen, låga varv = kall, höga varv = varm. Vad kan det bero på? Termostat? Impeller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan va termostat eller impeller elller igensatt sjövattenintag eller rostigt/genteppt avgassystem eller värmeväxlaren eller cirkulationspump eller alla. Jobba systematiskt, börja med dom letta grejorna som att kolla vattenintag, termostat. Problemet är jo att du har för lite vattenflöde igenom motorn och orsaken till detta kan va många. Har du sötvattenkyld motor ja då har du dubbla system och kolla.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men att den går kall på låga varv måste väl bero på termostaten eller? När jag kör på höga varv och värmen stiger upp mot rött  så sjunker värmen direkt när jag drar av på gasen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du me kall? Motorn har jo ett specifikt tempområde den ska jobba på beroende på vikken spec termostaten har.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min tempmätare ligger helt kall, längst ner på gult vid låga varv (8-10 knop) och upp mot rött vid höga varv.(25 knop) Vid 15 knop ligger den mitt på gröna fältet. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok, ja skulle kunna  va termostaten som spökar då, låter som den kan ha fasnat i halvöppet läge. Skruva ut den o kolla så den stänger/öppnar på givna temp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, ska kolla den senare idag, tack för svaren! Jag kanske återkommer i frågan om det inte löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara konstantspänningsrelät som gått sönder. Jag vet inte om du har ett inbyggt i varje instrument eller ett för alla instrumenten. Jag har haft en bil med samma symtom och där var det relät som gått sönder. Detta gör att du vid tomgång inte har mer än ca. batterispänningen fram till instrumentet, men vid högre varv ger generatorn ca. 14,4V och du får ett annat mätvärde på tempmätaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Hade jag varit dig hade jag FÖRST  kollat tempen på motorn med en IR-Termometer.(Finns billiga på Biltema)Detta för att utesluta motorn överhettas.Kan knappast vara något annat än något elproblem med tempgivaren,eftersom du säger att tempen går NER DIREKT efter släppt på gasen.

mvh Macke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...