Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Askeladden16

Vatten i askeladden16

Rekommendera Poster

Hej

Mitt första inlägg/fråga jag har vatten i askeladden 16 och det skvalpar nar jag gungar på båten när den är på vagnen.

Jag är nybörjare på båtar så tips och hjälp behövs hur jag ska göra, en dyvika eller pump att suga ur vattnet?????????????????????????

Vad ska jag göra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

du menar att du har dubbelskrov och vatten där imellan, det normala är väl en dyvika. trodde det var mer eller mindre standard på mindre bå tar...annars får du väl montera en!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det sitter en inne i båten(den går rakt igenom bottnarna) så regnvatten går att tappa ur,men ingen på utsidan för att tömma dubbelskrovet,

Var plaserar jag dyvikan så jag inte kommer fel för några mått/sprängskiss har jag inte ,vill inte borra på fel ställe.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmm, du har väl en ösbrunn framför aktersoffan. Där ska du kunna tömma allt vatten som är under golvet(?) Något dubbelskrov i den bemärkelse att vatten kan fastna imellan känner jag inte till att det är på dessa båtar... (är dock mest bekant med askeladden 14)

Du får väl hissa båten upp och ner med ap-hjulet på trailern och se om det dyker upp något vatten i ösbrunnen.

Senast ändrad av Knoparn | 31 maj 2008 | 10:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo vattnet som kommer där =regnvatten mm det öser och torkas upp,men det skvalpar fortfarande i båten.Och golvdurken är inte upprutten som den kan bli om detta misssköts. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är antagligen vatten i flyttankarna. Kolla båtbotten så du inte har nåt hål som det läcker in.

Finns det inga avluftningar i flytelementen (flyttankar).

Så får du borra och låta vattnet rinna ut när båten är upp och ner.

Kolla först att det verkligen är där det skvalpar först..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Knoparn du har rätt

Tjockleken på skrovet där original dyvikan sitter är inte tjockt så där är det enkelskrov,har inte haft den så länge så jag känner inte till konstruktionen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns troligen inga flyttankar med färdig avluftning. På Askeladden 14 finns det flyttankar bak på var sida om stuvfacket, men 16 ser ju lite annorlunda ut där med motorbrunnen. Men det kan ju vara värt att kolla... Annars har jag svårt att se var det skulle finnas fler täta flyttankar.

Var i båten är det som det kluckar?

Senast ändrad av Knoparn | 01 juni 2008 | 08:56

Senast ändrad av Knoparn | 01 juni 2008 | 08:59

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...