Askeladden16 0 Postad 30 Maj , 2008 Hej Mitt första inlägg/fråga jag har vatten i askeladden 16 och det skvalpar nar jag gungar på båten när den är på vagnen. Jag är nybörjare på båtar så tips och hjälp behövs hur jag ska göra, en dyvika eller pump att suga ur vattnet????????????????????????? Vad ska jag göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nemtrix 19 Postad 30 Maj , 2008 du menar att du har dubbelskrov och vatten där imellan, det normala är väl en dyvika. trodde det var mer eller mindre standard på mindre bå tar...annars får du väl montera en! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 31 Maj , 2008 Det sitter en inne i båten(den går rakt igenom bottnarna) så regnvatten går att tappa ur,men ingen på utsidan för att tömma dubbelskrovet, Var plaserar jag dyvikan så jag inte kommer fel för några mått/sprängskiss har jag inte ,vill inte borra på fel ställe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 31 Maj , 2008 Hmm, du har väl en ösbrunn framför aktersoffan. Där ska du kunna tömma allt vatten som är under golvet(?) Något dubbelskrov i den bemärkelse att vatten kan fastna imellan känner jag inte till att det är på dessa båtar... (är dock mest bekant med askeladden 14) Du får väl hissa båten upp och ner med ap-hjulet på trailern och se om det dyker upp något vatten i ösbrunnen. Senast ändrad av Knoparn | 31 maj 2008 | 10:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 31 Maj , 2008 Jo vattnet som kommer där =regnvatten mm det öser och torkas upp,men det skvalpar fortfarande i båten.Och golvdurken är inte upprutten som den kan bli om detta misssköts. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 31 Maj , 2008 Är antagligen vatten i flyttankarna. Kolla båtbotten så du inte har nåt hål som det läcker in. Finns det inga avluftningar i flytelementen (flyttankar). Så får du borra och låta vattnet rinna ut när båten är upp och ner. Kolla först att det verkligen är där det skvalpar först.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 31 Maj , 2008 Ja Knoparn du har rätt Tjockleken på skrovet där original dyvikan sitter är inte tjockt så där är det enkelskrov,har inte haft den så länge så jag känner inte till konstruktionen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Askeladden16 0 Postad 31 Maj , 2008 Det kan nog vara så ,då gäller det bara att hitta flyttankarna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 1 Juni , 2008 Finns troligen inga flyttankar med färdig avluftning. På Askeladden 14 finns det flyttankar bak på var sida om stuvfacket, men 16 ser ju lite annorlunda ut där med motorbrunnen. Men det kan ju vara värt att kolla... Annars har jag svårt att se var det skulle finnas fler täta flyttankar. Var i båten är det som det kluckar? Senast ändrad av Knoparn | 01 juni 2008 | 08:56 Senast ändrad av Knoparn | 01 juni 2008 | 08:59 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser