abjork 0 Postad 22 Maj , 2004 Jag har en Ryds 510 GTS med 60 hk på, jag tycker att den har en tendens att plana för mycket, dvs att fören är för lågt ner. Har elektronisk tilt på, men även om jag tiltar upp motorn tycker jag att fören ligger för lågt. Vad kan det bero på?? Det blir förstås tydligare om det sitter 2 personer i fören, men även om man åker ensam tycker jag att detta inträffar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 22 Maj , 2004 Tilta upp den ännu mer :-? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Anders Postad 24 Maj , 2004 Tiltar jag upp den mer får propellern inte tillräckligt med motstånd och motorn går då upp på höga varv... speciellt om det är mycket sjö så hamnar propellern precis vid vattenytan. Så även med max tilt så ligger fören för lågt. Någon som vet varför? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AntonHelmers 0 Postad 24 Maj , 2004 Hej! Fören på en 510 gts sluttar neråt lite.. Det kan se lite ut som den planar för mycket. Men kolla vart vattenlinjen ligger när du kör.. Är den ända fram i fören så är det nåt på tok. Men ligger vattenlinjen ungefär halva båten och bakåt så tror jag mer på att det är så att fören sluttar neråt. Kolla på din båt när den ligger still så ser du! lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
abjork 0 Postad 26 Maj , 2004 Tack för tipset, det kanske bara är en synvilla :-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Leffe Postad 13 Juni , 2005 Hej, Någon som vet hur Ryds 510 GTS uppför sig i grövre sjö. Funderar på att köpa en för fiske. Bl.a trolling i Östersjön, Vänern och Vättern. Har hört att Ryds studsar väldigt mycket, stämmer det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
christopheri 9 Postad 13 Juni , 2005 Jag har en bror som har samma problem att den gräver ner sig där framme, Precis som den får för mycket luft under baken så det kanske inte bara är en synvilla. Han har iofs 115 på sin. Skall be han kolla vatten linjen också och se om det är så lätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arnold_s 0 Postad 13 Juni , 2005 Kolla länken och rubriken gångläge. Kan hjälpa en del kanske? http://www.vibatagare.com/artiklar_vib/kora_fort/kora_fort2_vib.html Genom att se på kölvattnet så bör det också ge en fingervisning. Jag får i princip helt plant kölvatten när motorn ligger rätt i vattnet. Skrovet ligger mjukt i vattnet och skär sjön bra. Antar (utan att veta) att det inte är stor skillnad mellan GTS och GTI på skrovform... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jimsson 10 Postad 13 Juni , 2005 Jag har en 510GTS med 70hk, jag känner inte att min överplanar (möjligen att den går lite tungt i vattnet). Men jag har en ganska liten moter, kanske överplanar med större motor. Tycker den går mycket bra mot sjön, bryter sjön bra. Tycker den är lite jobbig att styra, i sidsjö och medsjö. Jag har den inte att trolla med, men är ute och fiskar lite med den. Tycker den är mycket bra till det. Kan tänka mig att den är i minsta laget för trolling, man behöver kanske mera svängrum i båten då (kanske en 610GTS). Jag är MYCKET nöjd med båten, önska att jag hade en 4-taktare istället. /jim Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mats Postad 25 Juni , 2005 Överplaning=för stor motor på båten!! Eller att den är felkonstruerad, kan bli mycket farligt!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser