Lars69 0 Postad 30 Maj , 2008 Vad tycker ni om flytvästtestet i senaste Praktiskt Båtägande. Finns en länk på deras hemsida till Rapports inslag om testet: www.praktisktbatagande.se Jag har råkat ut för samma sak när jag skulle lyfta ombord ett badande barn. //Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 31 Maj , 2008 Det jag reagerade på ,var att de tyckte att öglan i nacken borde hålla för minst 150 kg. Verkar lite overkill på en väst där barnet väger max 15 kg. Påfrestningarna kan ju orimligtvis hamna i närheten av 150 kg på öglan. Visst väger ett barn på 15 kilo mera när det hamnar i vattnet och blir blött, samt att det kan bli ett visst ryck i öglan, men spontant känns t.ex en fyrfaldig säkerhet (4x15=60kg) som fullt godkänd. Jag kan inte tänka mig någon situation där den kan utsättas för krafter i närheten av 150 kg. i skarpt läge. Men vem vet... Jag har haft fel förr.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 31 Maj , 2008 Tycker nog det här är värre: Fyra av 13 flytvästar som Testfakta undersökt klassas som livsfarliga för barn. Framför allt lyckas de inte alltid vända barnet på rygg när det hamnat i vattnet.http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=39067 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fjollberg 1 Postad 31 Maj , 2008 Beträffande öglan är nog det väsentliga att den pallar ett ordenligt ryck, men det rycket kan bli avsevärt kraftigare än att bara hänga 15kg i den. Om det kan bli upp till 10ggr eller inte kan jag inte säga något om. Det ser ut som att båda dessa tester är gjorda i bassängmiljö. Det motsvarar kanske situationen att barnet ramlar i båten när båten ligger förtöjd i en skyddad vik, eller från stranden. Nog så viktigt, eftersom det är situationer där det är svårt att hålla barn kopplade, men man ska vara medveten om begränsningarna. Det är viktigt att inse att en icke simkunnig person, eller om den är medvetslös, kommer på ganska kort tid att drunkna, även om den har en räddningsväst på sig. Att västen kan vända personer och hålla huvudet över vattnet är skrivbordsresonemang. Går det bara lite, lite vågor kommer vatten att skölja över ansiktet och barnet så småningom drunkna. I boken sjömansskap, Jonas Ekblad, sågas räddningsvästar av personal på räddningshelikoptrar. Små barn får helt enkelt inte falla över bord. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nivas75 0 Postad 31 Maj , 2008 Det här med västtester verkar ge rätt varierande resultat. Jag har roat mig att titta igenom 5 olika tester gjorda mellan 2003-2008 med totalt 34 olika västar. Testerna var följande: Förbruker rapporten 2003 (Thelma AS, Norge) Vi föräldrar 2003 (Vattenhuset babysim) VG 2005 (Thelma AS, Norge) Praktiskt Båtägande 2008 (Vattenhuset babysim) Testfakta 2008 (Thelma AS, Norge) Enkelt summerat så brukar HH Kidsafe och Baltic Bambi hamna i topp och resten av resultaten varierar ganska mycket mellan testerna. Thelma AS testar med den officiella eu-testmetoden (utan blöja?) medan Vattenhuset testar på riktiga barn med kläder och blöjor. Dessa tester jämför ju bara skillnaden mellan de västar som idag säljs i affärerna. Viktigt att komma ihåg att sedan Vi föräldrar i början av 2000-talet började testa västar i samarbete med Vattenhuset har det skett en enorm utveckling av babyvästar. Alla västar i årets test är mycket bättre än en väst från t.ex. 80-talet. Sen kan man alltid diskutera vilket värde det t.ex. har att testvinnaren har ett fribord på 6cm istället för 3cm, hur ofta är vågorna så små? Flytvästtester koncentrerar sig oftast på västar till riktigt små barn. Hur det är med funktionen i större storlekar (större än 30kg) vet vi väldigt lite om. I Testfaktas test saknas även några av de mest säljande barnvästarna i Sverige: Baltic 1240 & 1251 samt Marinepool/Fladen Europe. Crewsaver och Regatta har antagligen en mycket liten marknadsandel i Sverige (<5%???). Det viktiga i slutändan är som alltid ATT man har en flytväst på sig och ATT den har rätt konfektionsstorlek så att västen inte hamnar fel på kroppen om man ramlar i. Vill du höja säkerheten ytterligare, använd en väst från senare år. Så länge det handlar om icke-simkunniga/vattenvana människor, barn som vuxna, så måste man alltid kunna hjälpa dem så fort som möjligt. Det är inte flytvästen i sig som kan vara livsfarlig, det är föräldrarnas förmåga att bedöma risker. Och det kommer aldrig att finnas flytvästar som garanterat förhindrar drunkning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser