dodo 0 Postad 30 Maj , 2008 Jag har en Mercruiser 4,2 diesel med mek insprutning som ryker väldigt mycket ljus rök vid start. Röken minskar succesivt med att motorn blir varm men slutar inte helt att ryka. Det hörs även ett tickande ljud från motorn. Den andra motorn (dubbelmontage) ryker till något vid start men slutar genast ryka vilket jag tycker är normalt så jag kan i alla fall utesluta bränslet Båda motorerna funkade bra hela förra säsongen men den ena ryker väldigt mycket från första start efter sjösättning i år. Någon vänlig själ som kan ge en vink om var jag ska börja leta. Senast ändrad av dodo | 30 maj 2008 | 17:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Maj , 2008 Vit rök=vattenånga. Kolla om du behöver fylla på vatten (glykolvattenkylning). Har du sjövattenkylning blir det svårare att se om du t.ex har problem med en topplockspackning. Lite vitt brukar det ju ryka men det borde ju vara ungefär lika mycket från båda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodo 0 Postad 30 Maj , 2008 Det är sötvattenkylning men det går inte åt något vatten. Tickande ljudet har nog inte med kylvattnet att göra eller är jag fel ute? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 552 Postad 30 Maj , 2008 Om det är vattenånga försvinner den rätt kvickt. Om röken ligger kvar längre, beror det på dålig förbränning, ungefär som dieselvärmare som ryker vid start och avstängning. Bränslet brinner inte utan kokar. Rökaggregat till flygplan fungerar så, att man sprutar in dieselolja i avgassystemet. Eftersom du har ett tickande ljud från motorn skulle jag tro att det är en spridare som inte fungerar som den ska. Om du lossar ett spridarrör i taget när motorn går, och ljudet och röken försvinner när du kopplar bort en viss spridare, så har du hittat felet. Om du skiftar spridare med en annan cylinder och felet flyttar sig, är det spridaren. Annars kan det bero på dålig kompression. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodo 0 Postad 31 Maj , 2008 Har testat att lossa bränsleledningen på en spridare i taget utan att direkt kunna säga var felet ligger. Eftersom röken försvinner efter en tid så är det svårt men jag ska fortätta att testa med kall motor. Skulle felet kunna försvinna om det är en spridare som t.ex har hängt sig? Senast ändrad av dodo | 31 maj 2008 | 14:28 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dodo 0 Postad 30 Juni , 2008 Jag har nu testat alla spridare och konstaterat att alla är OK. Bytte för säkerhets skull 2 nålhus för att vara på säkra sidan. Jag har även testat kopressionen och det är en cylinder som har lägre kompression än de andra. Jag har även lossat bränslerören på en spridare i sänder och kunde då konstatera att det är den cylindern med låg komp. som inte tänder när motorn är kall. Vad kan orsaken vara att en cylinder får dålig komp över vintern? Hur / var letar jag vidare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser