Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
WaterWolf

Körställning?

Rekommendera Poster

Efter en incident 2006 när jag var ute med båten har jag fått lite obehagliga vibbar när jag sitter och kör pga av följande. Havet låg spegelblankt och solen sken, jag stod upp och njöt av livet i ca 16-17 knop när jag plötsligt får se en timmerstock som ligger vertikalt framför mig. Jag hinner stänga av gasen och få ner farten så det slutar bara med en duns under båten och på drevet. Inga synliga skador men nu kan jag inte koppla av när jag sitter utan vill stå upp hela tiden så jag får mer överblick . Har ni varit med om likande? Hur kör ni eller tänker när ni är ute?

Senast ändrad av WaterWolf | 30 maj 2008 | 09:00

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med tanke på alt möjligt som flyter runt precis under/vid vatten ytan tror nog jag du/vi får räkna med att hålla god uppsikt framför båten vid höga farter, vikket man iofs ska göra i alla lägen.

Alternativet är vell att tuffa runt i 3-4 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har också svårt för att sitta ned och köra. Blir oftast att man står..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Står också oftast. Anser mig få mer överblick runt omkring då. Sen om jag jag tuffar fram lite sakterliga så kan jag ju dock sitta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Körde i ca 20 knop in i en plast tunna som låg och flöt i havet. Det blev svärstopp i propellern. Som tur vad hände inget alvarligt utan vi kunde fortsätta. Tog tunnan med oss in till land . Men sedan dess är jag mycket vaksam vid rodret. /Zappe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske därför som vissa båtar kallas ståpulpetare och liknande. Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja, visst får man bättre sikt om man står upp, men det är också rätt skönt att sitta och ta skydd bakom HT:n. Beror ju lite på väder och vind...

Stockar, bland vissa kallade flytare är riktigt otäcka. Såg en likadan båt (som min) hos en handlare, den hade enligt uppgift drämt in i en stock, ca 1 m framför akterspegeln så var den inte så fin under. Hål rätt igenom skrovet. Det gäller att hålla koll på vågorna(om det finns några) och upptäcka eventuella brytningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Visst är det skönt att sitta ibland. Och givetvis säkerligen i en HT... om det nu inte vore för det ständigt närvarande obehaget om vad som finns under ytan...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...