Gå till innehåll
tisdag 18 februari 2025
zolp

Toalett hjälp!

Rekommendera Poster

Min toalett slutade suga in vatten förra året så inför årets båtsäsong köpte jag en packningssats och bytte ut samtliga packningar.

Trots detta vill inte toaletten suga in vatten. Spola ut fungerar utmärkt, om jag manuellt fyller på vatten.

Några tips på vad som kan vara fel? Någon med spolintaget?

Mvh Christer

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Backventilen på inloppssidan? Händer ibland mig vid första försöket efter sjösättning, en metallkula som fastnat under vintern, bara att lätta på locket och pilla loss med en mejsel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något man kan göra trots båten ligger i sjön? Vill ju inte pilla på något som gör att den sjunker Glad

Sitter denna backventil i själva genomföringen?

mvh

christer

Senast ändrad av zolp | 29 maj 2008 | 16:41

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det går bra fast båten ligger i sjön. Stäng kranen vid genomföringen först. På vår toa (Raritan PH) lossar man locket som man stänger/öppnar med, en skruv, och lyfter ut plastmojen under så ser man kulan och fjädern. Kan säkert vara olika på olika fabrikat. Följ vattnets väg in i toan så hittar du säkert backventilen.

Senast ändrad av trewq | 30 maj 2008 | 00:14

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, Önskar jag hade någon kran att stänga.

Toaletten jag har heter ITT Brydon, båten är från -77, och det finns ingen vanligt kulventil/kran på/eller efter själva genomföringen, därav min fråga.

Jag är ingen expert men kan det vara så att toaletten är installerad utan kran/ventil eller kan detta finnas inbyggt i själv genomföringen? Genomföringen ser lite större ut än de jag normalt kan se hos Marinhandlare.

/C

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det verkligen möjligt att det finns en genomföring som inte går att stänga?

Toaletten kanske ligger över vattenytan och då är det väl ingen större risk att skruva lite.

Annars skulle jag nog förse mig med en plugg av något slag, lossa inloppsslangen från toan och plugga igen den medan jag jobbar med resten. Ha pluggen i beredskap när du lossar slangen. När jag drar in loggivaren i båten för att rensa den sprutar det rätt bra (1/2 meter under vattenytan) men det ser värre ut än det är, brukar bli ett par liter innan jag får dit pluggen.

Sen är det väl bara att skruva isär. Du har ju bytt packningarna och vet därmed hur det sitter ihop. Kan det vara att du vände något bakfram i samband med packningsbytet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Hade liknande problem på min nyköpta begangnade segelbåt. Det visade sig att slangarna som sitter på pumpen var växlade. Den som skulle gå till toasitsen med spolvatten gick ut i havet och vise verse.

Men du har nog säkert redan kolla detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan vara svårt att få pumpen att suga om det är luft i systemet, vi får ibland efter segling pumpa några snabba tag för att få in vattnet i systemet.

Om du inte har en kran på genomföringen så bör duskaffa det. Snopet att se sin båt vattenfyllas bara för att man snålat med en kran för några hundralappar!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...