BoCoronet 0 Postad 29 Maj , 2008 Hej Har en liten undran om ett missljud från min motor. Det är ett ganska högt surrande ljud -lite summertonsartat- som jag tror kommer ngnstns från samma sida som generatorn sitter på. Kan det vara ngn givare som låter? Allt fungerar perfekt i övrigt. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 29 Maj , 2008 Om ljudet följer varvtalet är det troligtvis släpkontakterena i generatorn som låter. Enkelt kollat och ordnat genom att duscha in lite 5-56 på luftinsugssidan av generatorn när motorn går. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoCoronet 0 Postad 30 Maj , 2008 Nej det är mer konstant.Verkar inte komma från generatorn. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 31 Maj , 2008 Då blir det svårare. Om vi utgår från att det är någon typ av elektronisk utrustning som låter finns det inte mycket att välja på. Det enda jag kan komma på är avgasrökbegränsaren som dock bara finns i 41A-motorn. Den styrs av en soleniod som sitter på generatorsidan och via en dragstång påverkar ett spjäll i avgaskröken. Möjligen, möjligen skulle solenoiden kunna ge ett sådant ljud ifrån sig när den drar. Lätt att kolla genom att tillfälligt koppla ur den. Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BoCoronet 0 Postad 1 Juni , 2008 Hmmm... Har då en 41 B förstås. Ska försöka lokalisera ljudet bättre. Kan en givare låta ? Tror att det sitter ett par sådana på sidan av motorn akter om generatorn. Kan väl ta bort dem en i taget med motorn igång och lyssna, eller? Kan man felsöka generatorn på ngt enkelt sätt? /Bocoronet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gusta 0 Postad 1 Juni , 2008 Hej,ta bort remmen tillfälligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser