Gå till innehåll
måndag 18 november 2024
forgus31

Nya batterier - vilken typ?

Rekommendera Poster

Har nu kört slut på batteribanken igen. Den ger bara en fjärdedel av vad den borde. Ska kolla en gång till efter full laddning med nu sist fick jag ut 55 Ah av 225.

 

Tänkte utnyttja generatorns kapacitet bättre genom att skaffa vanliga batterier. Fritidsbatterierna håller ändå inte särskilt länge trots att de ska tåla djupurladdningar bättre. Inbillar mig att ett tunnplattebatteri tar ström bättre så den korta tid man kör med motorn ger bättre utbyte till batteribanken.

 

Nu får jag i max 30A när banken behöver laddas. Har 60A tillgängligt. Jag tycker det är värt att testa då jag inte haft så bra erfarenheter av fritidsbatterier. Bilbatterierna i bilen brukar hålla i 5 år visserligen toppladdade hela tiden. Nu är jag beredd att byta vartannat år. Blir väl inte dyrare än med fritidsbatterier av bättre märke.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min erfarenhet är att man skall satsa på billigaste möjliga batterier - typ Biltema SMF eller liknande.

Dyra finbatteriere håller inte dubbelt så länge men är ofta mer än dubbelt så dyra. Men på senaste tiden har batteripriserna skenat våldsamt. Så inga batterier är egentligen billiga längre.

Men det finns andra åsikter och jag föreslår - sök på på exempelvis sailguide, där finns massor med gamla diskussioner i frågan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att satsa på billigast möjliga batteri. Den grundläggande fysiken är samma.

Möjligen att det kan vara någon skillnad på startbatterier och andra. Startbatterier ska kunna få ur sig mycket ström fort under kort tid när man vrider på nyckeln.  För allting annat tror jag inte typen spelar roll.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skaffa solceller som underhållsladdar. Jag har haft det på två båtar och fritidsbatterierna håller längre. Det känns också alltid bra att veta att batterierna verkligen är fulladdade när man ger sig ut. En 50W panel laddar med max 3A men det gör ändå susen! Jakten efter landström i hamnarna är också skönt att slippa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller också med om solcell, perfekt!

Jag låter batterierna sitta i under vintern, även under en halvgenomskinlig press får man lite laddning. Så det är toppladdat när man slänger i sjön!

Även om det inte laddar så mycket så laddar den många timmar. Det blir en del.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja solceller är en bra grej. Långkok är bra för batterier. Korta laddningar där Batman visar att det är fullt i batterierna är inte alltid sant tror jag. Då luras man att tro på instrumentet och kör med halvladdade batterier som går ner sig på några år.

 

Men jag inser att batterier är en slit och slängvara i båt där laddningen ändå inte alltid ligger i topp. Det kan ju vara regnngt en hel månad och vad får man då ur solcellerna. Inte max iallafall.

 

Ska bli kul att se om bilbatterier slukar i sig mer av den goa strömmen. Man hör på motorn när den laddar fullt. Med mottagliga batterier skulle generatorn ge dygnsförbrukningen på en halvtimme drygt. Men det blir väl som vanligt bara lite i början som de suger i sig 10-20 A per batteri. Men det var gott att få upp spänningen till 14,6-14,7V (med en diod i serie med avkännarledaren fick jag 0,7V extra).

 

Kan vara ett gott tips till alla som har en generator med avkänning till laddningsregulatorn som känner spänningen från batterierna. Med dioden lurar man den att tro att det bara är 14V men den levererar 14,7V. Lite högt men kan fixas med en strömbrytare för hög/normal laddningsspänning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ang batterier är min erfarenhet motsatt övriga i denna tråd. Billiga batterier håller två tre säsonger och ger sista året dålig kapacitet.

Jag tröttnade på detta. Köpte mastervolts AGM batterier och en ny laddare 25A från mastervolt. Hittills fullständigt problemfritt. Planen är komplettera med en solcell.

Kan verkligen rekommenderas. Enda problemet är ett högt inköpspris. Men detta kanske ger lägre totalpris efter några problemfria år.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många år har du kört med gelébatterierna?

 

Vad var priset?

Ger generatorn rätt ström för den typen av batteri? Är det inte svårt att forcera ström den korta tid motorn går (t.ex vid mulet väder).

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är ingen expert men generellt finns det två typer av bly batterier. Start batterier som kan gen en stark start ström men tål inte upprepade djupa urladdingar. Det andra är deep-cycle som tål många urladdninar till under 25% kapacitet men har problem att ge tillräckligt stark ström till att starta en stor diesel.

Jag har och kan varm rekommendera golf-bil batterier. De är mycket tåliga och givet deras användings sätt klarar många många djupa urladdningar. De är också betydligt billigare än motsvarande kapacitet deep-cycle båt batteri. De är på 6v så man behöver två och serie koppla.

Ända nackdelen är att de är högre (men kortare) än normala batterier så det kan vara svårt att få dem att passa, speciellt i en segel båt. På en motorbåt bör man kompletera med ett separat start batteri men för en mindre diesel i en segel båt är det OK.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag står inför samma beslut. har två förbrukningsbankar med 3 st 75 Ah marin/fritidsbatteri i varje. En av bankarna har tappat mycket effekt. De har stått under vatten under några timmar om det kan va det som är anledningen till att de ger mindre än hälften jämfört med de tre andra. Bägge grupperna är lika gamla (2004) och har laddats på samma sätt med en inteligent laddare och solcellspanel.

Tänker köpa billigast möjliga fritidsbatteri denna gången och låta de tre övriga få hänga med ytterligare något eller några år.

 

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag fick en lektion i batteriteknik när jag var på batterilagret senast för att mitt gamla fritidsbatteri var slut. Köpte därför två bättre batterier som jag hoppas skall bli bra nu i sommar!

 Från deras hemsida:

Hur väljer jag rätt batteri till min bil, båt, husvagn, husbil?

- Ett batteri är ett energimagasin där man ett begränsat antal gånger kan fylla på och tömma ur energin.

Därefter är batteriet förbrukat! (10 x 100 % urladdningar = 100 urladdningar till 10 %)

- Det som avgör hur bra och hur länge ett batteri skall klara sitt jobb bestäms av hur det används och hur det

laddas. Olika behov ställer olika krav på batteriet, därför finns det flera typer av batterier och inte ett som är

bäst på allt.

- Den ”aktiva komponenten” i ett batteri är bly, en dyr råvara! Det finns därför stora kvalitetsskillnader mellan

olika batterier

Huvudgrupper

Startbatteri - Konstruerade för att avge mycket energi på kort tid (högt CCA värde) men bör inte tömmas på

mer än 10-15% av sin lagrade energi

Förbrukningsbatteri - Kan kontinuerligt avge en större mängd av sin lagrade energi, utan att skadas, dock inte

så snabbt som ett startbatteri (Vissa typer klarar upp till 90% urladdning).

Marin/fritidsbatteri - En kompromiss av ett startbatteri, där man offrar en del av startkapaciteten för att få bättre

förbrukningsegenskaper. (bör inte tömmas på mer än 30% av lagrad energin)

Grundtyper

”Våta batterier” - Batterier med elektrolyten (syran) obunden i batteriet. Kan vara påfyllningsbara eller så

kallade underhållsfria batterier där vätska fyllt på i mängd som skall klara batteriets livstid.

Fungerar som start eller förbrukningsbatteri beroende på konfigurationen.

AGM - Här är syran bunden i en glasfibermatta vilket hindrar den från att rinna ut. Dessa batterier kan

monteras liggande på sidan och har mindre gasläckade vid i och urladdning. Tekniken reducerar även

sulfateringshastigheten vilket ökar livslängden.

Fungerar som start eller förbrukningsbatteri beroende på konfigurationen.

GEL - Syran bunden i geléform. Ett batteri som är ”trögare” och därför optimalt som förbrukningsbatteri. Låg

sulfateringshastighet och hög djupurladdningsförmåga.

Fungerar som förbrukningsbatteri och kräver en laddare anpassad för gelbatteri.

 Mvh Gullan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gullan, bra information. Verkar som ett fritids batteri är varken hackat eller malet. 30% är för lite.

Den bästa lösningen är nog att ha två banker, ett start batteri och ett förbruknings batteri. Själv har jag ett start och en andra bank med fyra 6v golf-bil batterier kopplade i serie/parallel.

Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att en generator kan leverera 60 A betyder inte att den alltid gör det. En normal styrd laddningsprocess brukar delas in i 3 faser.

1. Strömkällan (generator/laddare) leverera märkström. i ditt fall 60 A.

2. När polspänning nått ca 14.4 V reduceras laddningströmmen så att polspänningen hålls konstant vid ca 14.4 V.

3. När strömmen sjukit till ett förbestämt värde, som kan variera från strömkälla ttill strömkälla, men för en laddare brukar vara kring 0,5 A, på börjas underhållsladdning. Spänningenhålls då konstant vid ca 13,8 V.

I vilken fas laddningen påbörjas beror av laddningstillstånder hos batterierna.

Ett helt urladdta batterie börjar med fas 1. För ett fulladdat så hoppar strömkällan direkt till fas 3.

Vid 30 A ger 0,03 Ohm ett spänningsfall om 1 V. För att uppnå märkström är det med andra ord mycket viktig att spänningsfallet från den punkt där polspänningen mäts och fram till polerna hålls så lågt som möjligt. Eftersom det är två ledare så får resitansen i varje ledare (plus och minus) inte vara större än hälften dvs ca 17 mOhm. Notera att detta ger ett spänningsfall på 1 V vid 30 A. Till att börja med så är detta ett alldeles för stort spänningfall och vid 60 A  fördubblas spänningsförlusten. Mindre än 1 mOhm per ledare är antagligen vad man bör sikta på. Detta motsvarar ungefär resitansen i 1 meter 25 mm2. Tillkommer kontaktresistanser varför 25 mm2 nog inte bör användas om avstånder överstiger 0,5 m. 

Detta är ett exempel, men det visar på hur otroligt viktigt det är att hålla ned resitansen in ledarna melllan generator och batteribank. I annat fall så får man ofta nöja sig med halva märkströmmen. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nja, 1 mOhm per ledare är att ta i. Visst, inte om man pratar med Skyllermarks men däremot om man lever lite mer i verkligheten. Vid 1 mOhm & 30A blir spänningsfallet bara 30 mV, alltså 0,03V. I de allra flesta fall är 16 mm² fullt tillräckligt till generatorn. Ofta är det t.o.m. en risk ur hållfasthetssynpunkt att försöka dra på en så grov kabel som 25 mm² på generatorns skruv.

Att klämma i kapacitet snabbt i ett blybatteri är inte så lätt. Det är ju batteriet som bestämmer hur mycket det vill sluka i sig.

Att det sedan inte skulle vara lämpligt att ladda ur mer än 30% av kapaciteten ur ett batteri oavsett sort var en nyhet. Det är knappast med sanningen överensstämmande. Vad som däremot är viktigt är att inte dra ur blybatteriet till under 10,5-11V polspänning och särkilt inte låta det stå så (dvs fullt urladdat) en längre tid.



Senast ändrad av IngemarE | 01 juni 2008 | 14:39



Senast ändrad av IngemarE | 01 juni 2008 | 14:40

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det sedan inte skulle vara lämpligt att ladda ur mer än 30% av kapaciteten ur ett batteri oavsett sort var en nyhet. Det är knappast med sanningen överensstämmande.

lämplikt och lämpligt..det ökar i vart fall livslängden dramatisktTyst

 



Senast ändrad av Gunnar_ | 01 juni 2008 | 16:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att batterierna tar fortare slut vid upprepade djupurladdningar är väl knappast en nyhet.

Att man kan bevisa vad som helst med ett diagram är också välkänt. Felet med leverantörer är ju att de bara visar de som de har lust att visa, det blir ju inte så objektiv konsumentupplysning.Det hade varit mer upplysande om de hade tagit med vanliga öppna batterier i diagrammet också, men vanlig batterier är det väl inte lika sexit och kränga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna på vår båt har aldrig laddats ur till mer än 25% av kapaciteten. Ändå blir det bara 3 års livslängd. Men det är väl vad man får räkna med och blir inte mer än 700 kr per år.

 

Mycket vär att ha kyla, datorkraft och pumpar lampor mm.

 

Vad som gör att batterierna  i bilen håller lite längre är väl att det alltid är toppladdat. En start tar inte ens en hundradel av kapaciteten. Men en djupurladdning så är det färdigt med det batteriet. Funkar men har tappat stor del av kapaciteten. Märks inte förrän när vintern kommer.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Våra båtbatterier (4x110Ah) är nu inne på sin sjätte säsong, och de brukar rätt ofta dras ur till 25-40% kvar. Det är billighetsbatterier av ett för mig fullständigt okänt märke.

Rent generellt så tycker jag det är ett lotteri det där med batterier. Jag har haft märkesbatterier i bilar som inte hållit mer än tre år, samt Biltemadito (eller fullständigt noname som mina båtbatterier) som håller minst det dubbla. På frugans gamla bil och på en av våra entusiastbilar (Fiat X1/9) hade vi Fiamm på den tiden de såldes av Micro. Jag har läst många som haft bra erfarenhet av dessa, men det hade inte jag. Fiamm-batterierna bytte vi minst en gång om året så länge garantin räckte Förvånad

Nästa gång köper även jag billiga batterier och hoppas på det bästa. Det vanligaste felet som knäcker ett båtbatteri är nog att man glömmer dem på vintern. Står de urladdade ett tag är min erfarenhet att ett sådant batteri sedan är märkt för livet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har roat mig med att *kolla lite* och har konstaterat att riktiga datablad finns oftast bara till dyra eller bättre än andra batterier (ett undantag, Biltema:s äldre serie av slutna batterier typ 80-420 som jag har i min båt) .

Det märke som säljs mest (tror jag) i båtbutiker är troligen Tudor (Nautica).

Jag har letat, men inte kunnat hitta några riktiga datablad alls över deras (Tudor:s) fritids/båt-batterier.

Däremot har jag hittat en intressant uppgradering, där samma batteri har blivit betydligt bättre i olika köpråd.

http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf/TUDOR_Valj_ratt_batteri.pdf
Nautica Freeline och Nautica Freeline/Marine har faktor 2,0 (50% DOD)
Maxxima DC, AGM och Exide Gel har faktor 1,6 (~63% DOD)

här har faktor 2,0 plötsligt blivit 1,6 (~25% bättre)
och faktor 1,6 blivit  1,2 (~75% bättre)

http://www.tudor.se/Sv/start/images/pdf/Tudor_fritidsfolder_06.pdf
TT  BÄTTRE (Nautica Freeline / Marine) har faktor 1,6 (~63% DOD) 
TTT BÄST   (Exide AGM/Exide Gel/Tudor Maxxima Deep Cycle) har faktor 1,2 (~83% DOD)

% DOD är framräknat av mig

Konspirationsteori: man säljer fler batterier om dom dör fortare, och lovar man ingen livslängd så är det riskfritt Förvånad

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Det var en intressant läsing det här.

Får jag ge mina synpunkter?

Genomgående är det så att det tar en viss tid för batteriet att ta in laddningen pga den kemiska reaktionen. det går fort att plocka ut stora strömmar men tar tid att plocka in samma energi mängd igen. Så det går inte att räkna 30 A ladning på 2 h ger 60 Ah och vips nu är batteriet fulladdat...Glöm det.

 

Likaså går det att plocka ut mera om man tar lite i taget och sedan låter batteriet hämta sig så kemireaktionen hinner ikapp.

Sedan är det så att de allra flesta laddare som är elektroniskt kontrollerade slutar att ladda när man når gasningspunkten, delvis av säkerhets skäl.

 

En gammaldags laddare som kan hålla spänningen konstant oavsett strömstyrkan som det laddas in, kommer över gasningspunkten och då kan man verkligen toppladda. Det är här problemet ligger. Dels att hålla högre spänning i korta perioder över gasningsspänningen dels att låta det ta tid.

 

Till detta kommer att de allra flesta laddregulatorer sitter på generatorn och inte alldeles vid batteriet. Har man sedan en skiljediod så är saken klar. ... ej tillräckligt hög spänning.

 

Det är inte djupurladdningar som begränsar livslängden eller antalet laddningscyklar utan att batteriet hinner stå oladdat och sulfaterar igen vilket sätter ner emottagningsförmågan. (nytt ord, jag har nyss kommit på det. Menar alltså batteriets förmåga att ta emot laddning....)

Myckt riktigt som andra sagt, i bilen laddas den upp ganska snart igen  men inte i båten, och här gör solcellerna inte stor nytta för deras laddregulatore ligger för lågt.

Kan man bara avlufta batteriet så gör det inget om den kokar lite lagom, det är just det som behövs, men man måste då hindra gaserna att antändas med luft till knallgas och man måste hålla efter vätskenivån. Gör man då batterier utan dessa möjligheter så har man ju bett om kort lislängd direkt. Så det gäller att återladda så snart det går. Det är här som bla C-tek laddaren tar marknaden då de i korta pulser toppar upp och stannar sedan igen. Då kan man toppa även ett slutet batteri men det tar återigen tid.

 

Snälla, blanda sedan inte in vad generatorn kan avge med det som batteriet faktiskt tar emot. Spelar ingen roll om det står 90A på generatorn och den snurrar i en timma om batteriet bara tar emot ½ A på den timman.

Hoppas ni inte får batteritorsk i sommar, inget kul, önskar och hälsar,

Kalman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller helt och hållet med. Det tar den tid det tar att ladda ett blybatteri. Sedan kan man bara tillse att det inte tar onödigt lång tid, dvs att den begränsande faktorn inte ligger någon annanstans än i batteriet såsom dåliga kontakter och kablar. Dock:

Myckt riktigt som andra sagt, i bilen laddas den upp ganska snart igen  men inte i båten, och här gör solcellerna inte stor nytta för deras laddregulatore ligger för lågt.

Nja, det beror på vad man har för solpanelregulator - det finns faktiskt olika och t.o.m. med justeringsmöjligheter av utspänningen. Mycket riktigt begränsar många utspänningen till max 13,8V och jag håller med om att det inte gör något att solpanelen med sin låga strömkapacitet (i förhållande till batterierna) gott kan ligga något högre för att få en toppladdning på rimlig tid.

Jag har själv en mycket enkel 15V-regulator följt av seriedioder (Schottkytyp, lågt spänningsfall) ut till varje batteri. Således går strömmen mot noll när dioderna slutar leda vid typiskt 14,7V på batteriet. Detta håller batterierna toppladdade under den ljusa presenningen även vintertid. Fyller i lite vatten före varje säsong, men inte speciellt mycket.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu 55 Ah att ta ur batteribanken. Batterierna ska återgå till nya batterier (inte kastas som är ett fult ord) och jag kan leka med dem lite innan sommarens resa börjar.

 

Ska låta batterierna gasa ordentligt under 10 timmar med en konventionell billaddare utan avstängning. Jag tror också som Kalman att det är där skon klämmer. De intelligenta laddarna har inte fått istoppat den gamla erfarenheten att batteriet ska stå och ladda 10-15 timmar med 4n 4A-laddare som det var förr i tiden.

 

Erfarenheter är inte dumt och säkerhetstänkande finns med i den moderna laddarens teknik. Dvs så lite gasning som möjligt.

 

När fyllde ni på vatten i era batterier sist? Kollar nivån men har aldrig fyllt. Då kör man nog halvladdade batterier.

 

Återkommer med resultat om hur jag lyckats att skrämma i mer Ah i batterierna. Får jag upp det till 75Ah så väntar jag med att byta. Jag har ju inget att förlora och kan ladda till noll.

 

De batterier jag nu har är 3 st Tudor Nautica.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här diskussionen har förts mängder av gånger på mängder av forum.

Vad jag hittills aldrig har hört berättas är förstahandserfarenheter på hur många år betydligt dyrare AGM/Gel/Truck/Golf-batterier faktiskt håller! Och vid vilken slags användning, dvs hur djupa och många djupurladdningar, hur lång mellan fulladdningar etc.

Mina erfarenheter är följande: Min nuvarande båt hade gelbatterier (105 Ah, prisklass ca 2.000.-) från Vetus som var 2 år gamla när jag köpte henne. Dessa började bli trötta efter 2 säsonger (4 totalt) och säsong 3 (5 totalt) fick jag kortslutning i en cell och resten av batterierna var ganska  dåliga att jag kasserade hela bunten.

In åkte något som kallades Tudor marin av öppen typ som var rätt billiga. Dessa kasserade jag efter tre säsonger. Men jag hade kunnat ha klämt ur en säsong till. Men eftersom vi skulle ge oss iväg på 1,5 års långsegling ville jag börja med fräscha batterier.

Så det blev Biltemas billigaste startbatterier som höll i knappt tre år. Men av dessa tre säsonger var 1,5 år kontinuerlig långsegling med massor av långa etapper och ankringar utan laddning. I tid motsvarade dessa 1,5 år över 15 års sommarsegling. Men så kan man ju inte räkna med batterier.

I min tidigare båtar har jag också kört billigaste sortens batterier och oftast klämt ut 4 säsonger ur dem, i något fall tre.

Jag undviker att gå under 70 % restkapacitet och har har en helig gräns vid 50% och jag är noga med att försöka ladda fullt så snabbt det bara går efter en djupurladdning.

Kontentan av det hela är. Om jag köper ett billighetsbatteri så räknar jag med att plocka ut 4 säsonger ur det om jag seglar normala seglatser hemmavid. Skulle jag köpa finbatterier skulle jag behöva få ut minst 2,5 gånger längre livslängd för att få igen prisskillnaden. Men jag har inte ens lyckats få ut 1,5 gånger!!

Så länge ingen kan berätta att han eller hon faktiskt får ut minst 8, helst 10 år ur sina finbatterier tänker jag fortsätta med billighetsbatterierna. Sedan får tillverkare, återförsäljare och andra kommersiella intressenter säga vad dom vill. Eller för all del alla förtåsigpåare som är mer eller mindre väl (teoretiskt) informerade.

Jag vill höra någon säga: 1997 sate jag in dyra batterier, men nu är dom slut och inför säsongen 2008 har jag tvingats byta.

Senast ändrad av Eilean | 02 juni 2008 | 12:12

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag har med stort intresse följt denna tråd. Flera beskriver att ni använder fritidsbatterier eller till och med startbatterier. Hur funkar det med tippvinkeln om dessa är monterade i en segelbåt. Skall själv köpa två nya batterier och trodde att det var uteslutet med fritids- eller startbatterier på grund av läckagerisken.

 

Jesper - Visby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Montera dem i långskeppsriktningen. Då kan de luta rätt häftigt innan något läcker. Jag har haft vanliga öppna batterier på skrärgårdskryssare, mer krängande båtar finns nog inte.

Men se ändå till att ha en syratålig box de står i.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det lät ju bra. Nu är givetvis min båt förberedd för tvärsmonterade batterier men det kanske går att knöla om.

 

Jesper - Visby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Till min överaskning ser jag i loggboken att vi är inne på 5:e säsongen med våra Tudor Nautica. Då ska jag inte klaga. De håller ström för mitt inlägg här (Lilla Bommens gästhamn) och nu (tisd 21.35) hoppas jag.

 

Batman går ner till noll på ett par timmar så det ska väl kallas snabbladdning och inte vara värt lika mycket som långkok.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

Mina gamla tudor nautica höll i 4år plus ett problemår dvs 5 år.

Köpte AGM batterierna 2005. Hittills inga som helst problem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag labbat lite med att överladda batteribanken. Med 14,7V har jag laddat i 10 timmar. Resultatet är att när spänningsvakten på kylboxen kopplar ur har 55,6Ah tagits ur batteribanken.  Det blev ingen skillnad mot tidigare fulladdning.

 

Då jag kört Tudor Marin-batterierna i 4 säsonger och det inumera nte existerar några billiga batterier så blev det samma slag denna gång. Jag upptäckte att laddningsstatus på batterierna var lite ojämn. Ett batteri hade bara 12,4V, alltså hög tid att ladda. 2 st låg på c:a 12,6V. Nästa gång jag köper nya tar jag voltmetern med mig och väljer bara toppladdade batterier. Jag skulle aldrig lämna ett batteri urladdat till 12,4V någon längre tid. Slarvigt av någon i distributörsledet. Liksom man i grönsaksdiskarna i mataffären sorterar bort ruttna äpplen borde batterierna kollas upp. Med voltmeter kan man upptäcka dåligt laddade batterier och ladda upp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...