Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
fredbjar

Kylbox?

Rekommendera Poster

hej, vad rekommenderar ni för kylbox. har en maxi 68 och kommer vara ute ett par dagar i sträck. kommer att ladda batteriet mha solcellspanel. har kikat lite på isotherm, waeco. tips mottages tacksamt /fredde

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är mycket nöjd med min Isotherm som har vattenkylning och ett kylblock. Den drar inte så mycket, vad nu det innebär i fråga om ampere-timmar per dygn?

Jag hade en ammoniakkyl tidigare som verkligen inte drog mycket ström. Ett ficklampsbatteri lär ha räckt.  Men när den packade ihop och jag inte hittade reservdelar så valde jag den som jag bedömde hade minst energiförbrukning givet att man kan djupkyla blocket under motorgång och sen underhållskyla m.h.a vattenkylning på utsidan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Något kompressordrivet. Det ger garanterat bästa kylan och är det en modern kompressor drar inte mycket ström.

Senast ändrad av Matilda519 | 29 maj 2008 | 22:09

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja!

Jag köpte en Waeco CF18 till min lilla rj85:a förra året. Funkar kanonbra, kyler bra, håller kylan bra, väsnas inte speciellt mkt och drar faktiskt rätt lite (gick runt på en 22w solpanel och ca 120ah bbank i 2 veckor förra året). Enda nackdelen är väl priset, den kostade väl runt 4700 har jag för mig samt att den bara är 18 liter (det gör den ju dock rätt lättplacerad i en liten båt). Jag är iallafall så nöjd med den att den fick följa med till nya stora båten där det faktiskt finns plats för större.

/Erik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en 26 liters Isotherm box. Den fungera verkligen bra, räcker att ha termostaten på knappt hälften för bra kyla. Har lyckats frysa 1.5l pet flaskor när termostaten stått för högt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man bara ute ett par dagar i sträck behöver man väl ingen kylbox! Ta med mjölk i fryst tillstånd, en fryst kyckling och fryst karre eller annat att lägga på grillen så håller sig maten kall ett par dagar. Smör - inte margarin som smälter vid lägre temperatur.

Har klarat mig i många år på detta sätt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kylbox gör under för komforten ombord - kall yoghurt till frukost och fräscha entrecôter på grillen till middag är inte dumt. Jag slaffsade själv runt med fryst mjölk och kylklampar förut, det var inte roligt. Nu har jag en Isotherm 32 liters som funkar ypperligt. Rekommenderas! Tror Bryggan rear ut dem för 3995;-

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller nog på Ciarud ändå.  Själv har jag en 120 liters box från Waeco som är rejält strömsnål.  Dessutom har jag en väldigt stor batteribank, men ändå.  Jag snålar med strömmen och ställer in 4 stycken 1 1/2 liters läskflaskor med vatten som legat i frysboxen hemma.  Då kan jag stänga av boxen och den håller kylan säkert 4 dygn i riktig sommarvärme.  Ser man bara till att all mat är rejält kyld (behöver inte vara fryst) så håller det sig med dessa petflaskor i en vanlig kylväska/box utan ström.  Men inga frysta småflaskor, för de tinar upp för fort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det jag vill ha min kylbox till är basförrådet av smör till mackan, ketchup till korven och ett par kalla öl som jag inte vill släpa på varje gång jag ska ut på sjön. Det ska vara enkelt att bara sticka ut en kväll eller så utan att behöva packa så förbenat med prylar. Då är jag helt slut innan jag ens hunnit ut.

Så jag köper en Isotherm, men har inte bestämt mig än för 26 eller 32 liter.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rekommenderar ISOTERM. har själv en 32 liters. Bra effekt, drar relativt lite ström.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

om man bara ska ha sin box lite då och då och för några dagar, är det frågan om man ska lägga pengarna på en dyr märkes-box kanske funkar det lika bra med en no-name från stormarknaden och som sagt även om man kör med el-box är det bra att ha kylt/fryst varorna ordentligt.

Senast ändrad av Marrexxx | 25 juni 2008 | 20:11

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Matrix

När du funderar på storleken (märket har en mindre betydelse, om man bortser från att Isotherm är generellt billigare) så betänk att du i ditt hem har ett kylskåp som man oftast beräknar till ungefär fyra personers användning. 85 liter var tidigare standard, numera är nog 120 liter mer vanligt. Dividera 120 liter på fyra så har du ett behov på ungefär 30 liter per person. Denna volym är tillräcklig för att klara sig under ca 4-5 dagar utan att fylla på.

Givetvis så har man inte med sig allt som ryms i hemmakylskåpet, men i min båt där jag är ute mest ensam så har jag en box från Waeco på 35 liters volym. I lastbilen har jag ett skåp med ca, 20 liters volym, men det är på gränsen för att få plats med det viktigaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi använder en weaco CD-22 och den funkar bra. Det är dock inget kompressordrivet aggregat men vi är ute max 2-3 dagar i sträck. Vi kör motorn lite dåoch då för att hålla liv i batterierna.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...