Patric_E 0 Postad 28 Maj , 2008 Någon som vet hur man kollar om tändningen står rätt på en -79 Yamaha 55, justerar den eller hur många grader den ska stå på????? Min motor har gnista på båda cylindrarna och startar efter flera försök, då jag ska starta den så hör man hur den ibland hugger emot, som om den tänder för tidigt. Om jag lyfter på ena (minns inte om det var den övre eller undre cyl) tändhatten så den är typ 5mm från stiftet så startar den och går bra, sätter jag tillbaka den så går den dåligt och stannar oftast även om jag gasar. Så jag vet vilken cyl som strular och har pröva byta plats på tändspolarna men felet är kvar på samma cylinder. Någon som vet vilken av tändgivarna (som sitter under svänghjulet) som hör till vilken cylinder eller om typ cdi´ n tar skada av att man tar bort en kabel från någon av dom för att se vilken cyl som slutar gnista, då kan man ju kolla så vilken som går till vilken cyl? HJÄLP Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
elanen 0 Postad 29 Maj , 2008 Ta ett kompprov först innan du tänker på annat. Nån tändning behöver du inte röra. Du har väl CDI-tändning. Alltså brytarlöst tändsystem på din motor. En äldre motor kan ha många skavanker. Och då måste man ta en sak i sänder. Kompprov först. Får inte skilja mer än 15 PSI mellan cylindrarna. Är det så är motorn ganska slut. Kolla om nåt av stiften ser annorlunda ut gentemot det andra. Får du svag eller kraftig gnista. Kan vara att CDI-boxen är kaputt. Finns en uppsjö av problem att söka först innan man fixar med nåt annat. Kan vara skit i förgasaren också. Testa kompet först. Misstänker att din motor har gjort många varv på sjön. Gurra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 1 Juni , 2008 Tack för svaret, ska göra komprov, men tycker det är konstigt om det skulle vara tex förgasarna, varför går den då bra när jag lättar lite på tändhatten. Det är brytarlöst på min motor, så cdi´ n kan orsaka detta fenomen? Gnistan ser lika stark ut på båda cylindrarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 9 Juni , 2008 Har gjort komprov, 9 bar på båda.....lite synd, håller på att ge upp om att hitta felet, utan att börja byta saker på måfå..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utombordarn 0 Postad 9 Juni , 2008 Cdi:n eller sensorn innanför svänghjulet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mnpn 0 Postad 10 Juni , 2008 hej, Har du kollat tändstiften, jag hade precis samma problem på en gräsklippare nyss. Jag hade gett upp och skulle skrota den när jag av en slump gjorde ett startryck när jag gick förbi...startade direkt. då upptäckte jag att tändhatten var av dragen dvs ca 2 cm från tändstiftet??? Satte tillbaka den , startade inte.... den gick kanon när tändhatten var en cm ifrån med ljusbåge emellan så fort man förde tändhatten närmare gick den skrot. jag bytte tändstift och sedan gick den som en klocka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 10 Juni , 2008 Vet du om man kan mäta upp sensorn innanför svänghjulet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 10 Juni , 2008 Hmmmmmm....måste kolla igen har för mig att jag bytt tändstift eller i allafall bytt plats på dom och men felet flyttade sig inte med tändstiftet, men blir osäker, ska kolla Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 18 Juli , 2008 Har bytt tändstift men det hjälpte inte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 19 Juli , 2008 pulser coil 2st 78ohm -8 vit/röd-svart. vit/svart-svart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 21 Juli , 2008 Har mätt, det var 80 och 82 på den andra. Vet du om man kan mäta upp tändspolarna. Går bara en svart till spolen och så tändkabeln, vad jag kan se.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 21 Juli , 2008 ja ändspolarna går att ohm mäta primär sidan 0.25ohm sekundär sidan 2,500ohm - 500,fast ska man görat rätt så ska man provköra de i en spciell tspole provare så den blir belastad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 24 Juli , 2008 2600 genom tändkabel på båda. 1,0 och 0,8 ohm på den andra kabel , vet du om det finns något gränsvärde på primärsidan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 25 Juli , 2008 Den Hitachi-CDI som sitter på denna motor lider tyvärr ett konstruktionsfel. Jag har skrivit om detta i annan tråd. Ett enkelt sätt att testa CDI:n är att skifta triggspolarna vid ingången till CDI:n och samtidigt skifta även utgångarna till tändspolarna. CDI:n har två kanaler och på detta sätt skiftar man den kanal övre resp. undre cyl använder sig av. Om felet byter cyl så sitter problemet i CDI:n. Jag gissar i sf. att en av de tyristorer som släpper fram strömmen till tändspolen spontantänder. Det exakta förloppet kan vara svårt att förklara, men en tyristor är känslig för spänningderivatan dV/dt och tåligheten i detta avseende kan tänkas att ha försämrats på den tyistor som inte funkar som den skall. Laddningspänningen till urladdningskondensatorerna begränsas av krets med en tredje tyristor. Till 200 V vill jag minnas. Jag tror därför inte att en frisk CDI är särskilt känslig för om tändspolen kopplas bort eller det gnistgap du skapar för att få motorn att gå, men att köra så kontinuerligt är kanske inte att rekommendera. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 25 Juli , 2008 Vet du vilka kabelfärger det är man ska skifta på för att kolla om cdi fungerar? Eller är det bara att föja kablarna från triggerspolarna, tändspolarna har ju bara en kabel så det borde man ju klara av, är det lika med triggerspolarna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 25 Juli , 2008 1ans cyl grå , 2ans orange från cd-box Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
wanmar 2 Postad 25 Juli , 2008 pulser spolar vit/svart-vit/röd Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 26 Juli , 2008 Tack för hjälpen, felet flyttade sig till den andra cylindern, nu behöver jag inte bogsera båten till upptagsplatsen och ta upp båten, köra den till verkstad och pröjsa dom en slant för att kolla. Men jag måste dock fixa ny cdi, har du några tips på var man får tag i en, såg en som köpte från tyskland, verkar som det billigaste alternativet. Har du andra erfarenheter av Yamaha, det är så att backen och neutral fungerar men driven går inte i, kan ibland hoppa i om jag varvar. Den kan även hoppa i när det växelreglage man ser under motorkåpan står i neutral, utan att att regalget rörts sig.....??????? Om jag stänger av motor och lägger i driven så känner man att det nästan kuggar ihop i lådan, oftast så hugger den i och jag kan dra runt motor via propellern, men inte varje gång. Kanske något stag som är krokigt eller så, så den inte riktigt får i växeln, några tips?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 27 Juli , 2008 Låter ju precis som jag skulle beskriva min motor, den spontantänder. Har grävt upp den halva på cdi som felar, ser du tyristor/erna på denna bild?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 27 Juli , 2008 De två gröna komponenterna med metalltunga på baksidan (mitten vänsterkanten) KAN vara tyristorer, men det finns fler komponenter som använder den sortens kapsel. Enda säkra sättet att veta är att antingen studera hur hela CDIn är kopplad för att avgöra om det är troligt att det är tyristorer, eller att ta beteckningen som står på och försöka få fram data på vad det är för komponent. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 28 Juli , 2008 Ok, får försöka hitta någon betäckning, vet du hur och om man kan mäta upp dom? Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 28 Juli , 2008 Tyristorer är nog en av de komponenter som är enklast att testa genom att koppla in ett oscilloskop för att se hur den jobbar när CDIn används. Alternativet är väl att leta upp en lämplig ersättningskomponent och byta på vinst och förlust. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 28 Juli , 2008 Är laddningsregulator och tyristor samma sak? Dom stora gula är det spolar, fick tips om att spolarna är vanliga felkällor, lätt för överslag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 29 Juli , 2008 Har du någon aning om hur jag kan gå till väga för att hitta lämplig ersättningskomponent? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Juli , 2008 Välkommen i CDI-arkeologiklubben.Tyristorerna sitter i mitten till vänster. Plastkapsel med kylfläns i metall med hål i. Kapseln heter TO-220. Jag vill minnas att de jag köpte på Elfa passade rätt av. Det gula som syns i bild är urladdningskondensatorerna som lagrar den energi som skapar gnistan. Några spolar behövs inte och finns inte heller. En tyristor är ingen spänningsregulator utan en elektrisk switch som tänds/sluts med en puls på Gaten (sv styret) och slocknar (bryts) då strömmen mellan anod och katod sjunkit under en viss gräns. Jag kan inte garantera att det är fel på just någon av tyristorerna, men det ligger närmast till hands och kan vara värt att prova. Surfa in på www.elfa.se. Tyristorn 72-019-40 alt. 72-007-69 passar rätt nog av. Egalt vilken, men den förstnämnda tål lite högre spänning. Om du vill bli något säkrare på att kopplingen är rätt så kan du göra följande koll. De gula kondensatorerna och tyristorerna hör ihop parvis. Den ena anslutningen på resp. kondensatorn är direkt kopplad till motsvarade tyristors anod. Jämför med kopplingschemat för tyristorn som du finner på Elfa. A= anode C= cathode, G= gate, (så svenska anod, katod och styre). Informationen lämnas efter bästa förmåga, men jag kan inte avsvara för om något blir fel. Jag vill varna för att labba med CDI:n då motorn är igång eller under startförsök. Detta kan vara direkt livsfarligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 29 Juli , 2008 Måste pröva byta den, få se vad som händer, problemet är att jag bor i Umeå och närmaste Elfa finns i Stockholm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 29 Juli , 2008 Vet du om det går att köpa den tyristor jag behöver online någonstans? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Juli , 2008 Jag skulle byta båda. Elfas fraktkostnad inklusive PF blir en hundring ungefär. Senast ändrad av guestsson | 29 juli 2008 | 22:56 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Patric_E 0 Postad 29 Juli , 2008 Som priatperson kan man väl inte handla online hos Elfa eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 29 Juli , 2008 Bor i Sth så jag har aldrig provat, men varför skulle detta inte gå? Ring och kolla om du är osäker. Obs att deras priser är exkl. moms. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser