Gå till innehåll
söndag 06 oktober 2024
mava

Propellerbyte?

Rekommendera Poster

Blev nåt konstigt visst!?

Har en Mercruiser 5,7 250 hkr med Bravo 1 drev på en Sea Ray 230.

Proppen är 14,5 x 17 och passar förmodligen inte helt perfekt. Bra ax men varvar lätt 5000 varv och gör dåca 25 knop. Någon som begriper vilken propp som borde sitta där?

Mava

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den motorn skall nog varva 4400-4800 som mest. Alltså behöver du en propp med större stigning. Den du har är 17 tum, om jag förstår rätt. Så prova en med 19 tum. Varje storlek skall typiskt innebära 400 varv mindre. Så då borde du ju hamna rätt. Om du köper en propp från en 'riktig' proppaffär brukar man få byta om den inte passar.

Sedan har vi frågan om stål eller aluminium. Stål är styvare, flexar mindre och har därför bättre verkningsgrad. Nackdelarna är att den kan bli för tungdriven och att om man går på grund är det risk att hårdheten i proppen fortplantar stöten upp i drevet som då även det går sönder. Aluminium är mjukare och tappar därför lättare greppet om vattnet. Speciellt vid gaspådrag, tvära svängar och när man trimmar upp drevet maximalt.

Men i praktiken kan det vara så att en väl trimmad aluminiumpropp är tillräckligt bra. Åtminstone enligt min ringa erfarenhet. Skillnaden i pris är påtaglig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok, det tackar jag för. Visste inte att varvskillnaden per tum var så stor. Sitter en rostfri på idag, får se vad som går att få tag på till rimlig peng.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...