Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
UlfRickardsson

Vardör går min båt slött ??

Rekommendera Poster

Nu är motorn i topptrim, den varvar 4900-5000. ska egentligen varva 5100, men båten gör endast 20 knop !! Jag har en Nimo 22 och andra jag träffat på med samma båt och motor (aq130c) gör 25-28 knop.. Kan det bero på de sista 100 varven, eller att propellern inte är perfekt ? Jag kan inte se något fel på propellern. Det går tvinga upp den i 20,4 knop med hjälp av trimplanen men sen måste det blåsa på rätt bra om det ska gå mer undan. Någon som vet ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sista varven gör inga sådana ökningar! Kanske knopmätaren visar fel?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du inte har en massa tångruskor hängande i botten så är det nog propellern som har fel stigning. Att du inte kan varva ut tyder också på detta. Själv tänker jag köpa en propulse propeller, med den kan man justera stigningeN. /Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Prova garmin 12 gps på en likadan Nimo! De andra kanske har tryckloggar som kan variera med 30% eller kanske de mäter i MPH (Miles per hour)?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan ju vara så att folk hittar på när de skriver hur fort sina båtar går men det känns rimligt att en båt som väger ca 1500 kg med en 130 hp motor och trimplan borde gå fortare än 20 knop

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade en likadan motor på en Cascade 19, vet inte vad den vägde men den gjorde inte mer än 24 Knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter som att vikten på båten och styrkan på motorn inte skulle tillåta mycket mer än 20-25 knop i vilket fall som helst.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Hans

Hej Ulf, Utan att vara expert vågar jag påstå att du har fel stigning. Tycker du att den känns trög eller att den går i uppförsbacke så är det ett tydligt tecken på det. Den skall rellativt lätt gå till rätt varv och kunna ligga där även i motvind och gropig sjö osv. Jag har en MD 40 turbodiesel på 130hk på en Flipper 850 (Väger 3ton med folk och packning). Jag får upp den i ca 19-20 knop. med DuoPropp och en A5 stigning. Den drar då runt 1,7 lit/dist. Med dessa värden kan du själv jämföra och avgöra vad du tror. Till ett 280 drev bör du kunnna hitta beg propellrar rellativt lätt. Pöva blocket.se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att tvinga upp den i 4900 varv men om jag byter propeller från 15x15 till 15x13 borde den teoretiskt varva runt 5200 varv, lite för mycket alltså, är det illa för motorn ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag har en cascade 19 me samma motor som nån annan oxå hade och den går inte mer en 20 knop den rackarn på 4900-5000 varv. men den är stark, jag kan svänga fullt rattutslag utan att den tappar mer en 100 varv. en aq130 ska varva mellan 5100-5500 har jag för mej att jag läste här på forumet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalle

Hej ! Har en Fjord 21 Weekender som har ungefär samma vikt och skrovform som din Nimo 22. Hade tidigare en AQ 145/280 i den och då gjorde den 25-26 knop på topp med 15x15 stigning. Tycker därför inte att det låter riktigt rimligt att en Nimo 22 skulle göra 25-28 knop med en äldre och svagare motor. Är du säker på att just din årsmodell av 130C har 5100 som maxvarv? Enligt Volvo Pentas originalbroschyrer så är maxvarvtalet 5100 eller 5500 beroende på årsmodell. På min båt gjorde de sista 500-600 varven ca 5 knops skillnad. // Kalle

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man bläddrar i volvo pentas bok står det att min Aq130C är maxvarvet 5100, men det står även För lätta båtar med en maxfart överstigande 30 knop kan varvtalet tillåtas gå upp till 5500r/min på den 4-cyl. motorn Vad som nu menas med det.. Jag ska testa lite med olika propellrar i sommar så får vi se

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst jonas

Hejsan, Jag har en Nimo 22 med en BMW på 120 hp och jag marchar mellan 18-20 knop och toppar ca 26 detta är uppmätt med gps så det borde stämma ganska bra. Så det låter som om din skulle gå ganska trögt. /Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst chrille

tja...ja har ett h-bygge som väger strax runt 1500 kg o med en bestyckning med en aq130 med 270 drev och det e inga problem o klippa 20 knops sträcket med 4-6 personer, med en anna propeller så klipper ja 30 stäcket lungt, men då inte med 6 pers presis... själv har ja bara en 15/15 propeller.du bör nog prova en annan propeller

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Fjord 19 HT med AQ 145A/280 drev, och ensam i båten utan alltför mycket vikt (båten motor väger runt 1500 kg) har jag under gunstiga forhållande toppat 34,3 knop.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Solö som väger 1800kg. I den sitter en AQ145 med 280 drev. Jag har en Michigan prop 15x15 och då varvar motorn nära 6000rpm med 5 pers ombord och 22 knop, motorns max vara ska vara 5100rpm. Propellertrim på Långholmen sa att jag ska byta till 15x19 för att få rätt varv på fullt ös. Ring och kolla med dem vad de tror om din båt. 08-669 01 05 (Borde inte din motor varva mer än 4500-5000 om den har för liten stigning?) Kan botten vara beväxt? Eller drevet trimmat fel? Finns väl 3 manuella lägen för 270 drevet??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...