Tropic_7800 0 Postad 28 Maj , 2008 Hej! Läste i en tidning om minusen från generatorn går genom motorn så förlorade man en massa Ah så jag drog en extre minus kaben under motorn. Å fick betydligt bättre laddning innan laddade generatorn max 10ah nu ladar den 35ah enligt min battman. Men det gör det bara en stund sen visar den inget. Även om battmanen visar att det är ca 30amp kvar att ladda i batterierna. Blir inte klok på detta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2008 Troligen en massa oxid mellan generatorn och blocket. Oxid isolerar mycket bra och det är inte var dag man skrapar oxid på kontaktytorna. Ett bra tips att mäta mellan generatorgodset och batteribankens minus och se vad man förlorat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 28 Maj , 2008 Nej någon oxid har jag inte hade nere generatorn å putsade allt å la vaselin på alla kontakter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Code24 0 Postad 28 Maj , 2008 Hej vet inte riktigt hur en batman fungerar, men hur gamla är batterierna? Dom kanske inte tar mer laddning...... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 28 Maj , 2008 Har du inte förväxlat lägena på Batmannen. Du har Ah och A samt U. Ah är den laddningsmängd batteriet har laddats ur. För att ersätta 30 Ah som saknas in batterierna får man ladda 30A i en timme t.ex. A är den momentana strömmen som för tillfället laddas i eller med minus före laddas ur. Det verkar onaturligt att motorblocket inte leder ström så stor area som det har. Måste vara i en förbindning. Lätt att mäta med voltmeter men kabeln ska ändå dras nästan lika lång så det är mer teoretiskt intressant att veta orsaken till spänningsförlusten. Om det nu inte var mätfel på Batman. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
orven 0 Postad 28 Maj , 2008 Skaffa ett vridspoleinstrument för dom ljuger aldrig och påverkas inte av en massa annat. Det här med att motorblocket inte leder är ren noja för det är en helsikes aria på en motor och då strömen kilar på utsidan så påvisar även detta att det inte föreligger något spänning, eller strömfall över en motor. A och O är att man har rent vid anslutningarna. Extra kabel och skrifter därom, står nog någon för som har aktier i en kabelfabrik. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 28 Maj , 2008 Är det en VDO Battman http://gbg.seasea.se/ImagePop.aspx?FileName=5024.jpg ? Ladda fullt och nollställ (resetta) sedan battman:en. Det är fullt möjligt att den tappat bort sig. När den visar inget ( i Ah-läge antar jag) vilken spänning i läge V och Ampere i läge A visar den då ? Senast ändrad av Gunnar_ | 28 maj 2008 | 20:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 29 Maj , 2008 Batterierna är helt nya för i år är det är 2st Tudor 115ah marin till förbrukning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 29 Maj , 2008 Japp det är en sådan battman jag har. Å har jag den i detläget som visar hur mycket det dar å laddar om det gör det så visar den ca 40 med en gång å sen sjunker den ner å visar noll efter kanske ca 10min. Tänkte först att det var så att det var full laddat då men tänder jag alla lampor startar gångvärmaren så visar det bara en jävla massa minus på battmanen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 29 Maj , 2008 Det kan vara värt att testa vad batteribanken klarar av genom att ladda fullt. Du kan med en batteriladdare smyga i lite ström under lång tid så Batman till slut ger 0,0Ah. Sen förbrukar du ström under ett par dygn - t.ex kylen som troligen har spänningsvakt och stoppar när spännngen blir för låg. Ha kylen öppen så drar den mera. Ha koll på områdena Ah är inte laddströmmen utan A (Ampere) och Ah laddningsmängd med minustecken före hur mycket som har dragits ur batteriet (Amperetimmar). Med batterier på 200 Ah borde det alltså gå att få ur 200 men jag lyckas sällan med detta teoretiska värde utan det blir mer tre fjärdedelar c:a. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 29 Maj , 2008 Jag ställer frågan igen: När den visar inget ( i Ah-läge antar jag) ?? Vilken spänning i läge V och Ampere i läge A visar den då ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 30 Maj , 2008 Ah är väll hur mycket jag har tagit ur batterierna och A är hur mycket jag tar ur eller laddar nu. Å då visade Ah 30 och A först 38a sen sjunker den till 0. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Maj , 2008 30 Ah urladdat innebär att den ska ladda några timmar. Först drar batterierna (normalt) 5-20 A per batteri som sen sjunker gradvis men det tar alltså flera timmar för att det ska gå ned till 0 A. Något verkar fel. Ser ut som ett avbrott, ung som ett överströmsskydd som löst ut. Finns det nån automatsäkring i laddkretsen? Eller är det en spökande kontaktpunkt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 30 Maj , 2008 ..och vad visar voltläget när A visar ~30, och vad visar den när strömmen A sjunker till noll ? Du ska nog inte lita altför mycket på vad Battman:en säger innan du nollställt den vid full-laddade batterier, det är en simpel ampere-timme-räknare, ingen avancerad dator som min monitor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 30 Maj , 2008 Jag har inte hittat nån nollställning på vår Battman. Den blir nollställd när den tror att batterierna är fulladdade och för att vara säker på att de är fulladdade får man nöta på ett tag till så man säkert vet att de inte kan ta emot mer. Den fortsätter då att stanna kvar på 0,0Ah hur länge man än försöker ladda in. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 31 Maj , 2008 Manualen till en VDO/MasterVolt Battman II säger: Clearing of the amperehour counting.Step forward with the pushbutton till Clr is shown in the display. Release the button. Hold the button down for about 3 seconds. Clr will shift to Cld. The counter is now set to zero. Release the button, the display will show Ah (shortly) and then 00,0. Clr = clear, Cld = cleared. Zeroing of the amperehour counter should be made after the batteries have been charged with a separate battery charger or after a long running time with engine and its generator.http://193.173.58.152/download.php?id=3920 En Battman saknar all form av intelligens, det enda den kan är att mäta volt, ampere och amperetimmar. Det är för mig helt obegripligt att den fortfarande säljs, priset är dessutom ohemult högt, På Hjertmans är den till-och-med 100 kronor dyrare än en riktig intelligent Batt-meter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 31 Maj , 2008 När du påpekar det så finns det faktiskt det CLR-läget som jag aldrig använt. Det kan vara när man byter till nya batterier och vet att de är fulla. Att man laddat fullt och Batman står på annat än noll inträffar nog sällan. Åt andra hållet är det snarare då att man för säkerhets skull får fortsätta att ladda när den kommit till noll. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tropic_7800 0 Postad 9 Juni , 2008 Vet inte vad felt var men det är fixat nu. Tog loss generatorn å gjorde rent å sprutade på sonax och nu funkar det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser