Gå till innehåll
måndag 13 januari 2025
Malmo_Yamaha

PROTESTERA MOT HÖGA BENSINPRISER

Rekommendera Poster

Hej alla

 

Fick en brev där det står att vi ska sluta tanka bensin på shell, statoil och preem i protest mot höga priser på bensin och disel, tänker göra det som står i brevet och vidare befodrar den medelande till Er alla och hoppas at många hänger med.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var ska man tanka då?

 

Jet ägs av Statoil. OKQ8 köper sin bensin av Preem. Volvo/Tanka/Pump är samma sak som OKQ8.

 

Och hur ska bensinbolagen kunna sänka sina priser när bensinen redan är en -0-affär, resten skatt och moms?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vetefan, lite verkan borde det få... jag ska försöka ialafall, ska handla på tanka då jag har volvokort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...och Tanka är alltså OKQ8. Dvs får sin bensin från Preem. Så Preem gör ingen förlust i ditt fall.



Senast ändrad av Suckan | 28 maj 2008 | 12:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Känns meningslöst, de oändligt många spammbrev som skickas runt är mestadels slag i tomma luften. Med både lögner och sanningar, uppmanas folk till att göra både det ena och det andra som protest mot staten, bensinmackar och oljeshejkar - lägg därtill att flertalet av dessa brev motsäger varandra. Dessa brev och uppmaningar gör ungefär lika stor nytta som Viagra - 50% off eller Buy Rolex - half price!

// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det har ni säkert rätt i men fan någåt moste göras, tycker inte ni detta, vi måste börja någånstans

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet är väl inte höga bränslepriser utan att om vi inte gör något åt miljöproblemet så har vi inget vatten att åka på, nästa motor blir en elmotor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi var fransmän skulle vi ha varenda motorväg blockerad av lastbilar, tankbilarna skulle tappa ut all vin på vägen och ungdomarna skulle bränna bilar i Paris. Vet inte om det är rätt väg men myndigheterna skull i alla fall reagera. Vi svenskar är alldeles för flata, vi snackar vid fikabordet och beklagar oss. Ingen gör något. Det är synd att det har blivit en miljögrej av det, annars skulle vi få ut trädkramarn.

C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det är ju så att miljöfrågan gör det hela legitimt från alla parter - ju högre soppapris desto bättre för miljön! Kanske skulle man istället pressa på frågan om miljövänligare alternativ när det gäller både bränslet och motorer. Sedan kanske man kan se till att det blir vänligt mot både plånboken och miljön!

Jag har ärligt talat svårt att motivera varför soppan ska vara billigare, bara för att kunna bränna runt och nöjesåka med bil, båge eller båt! Sen finns det alltid folk som hamnar i kläm (långa avstånd etc) och jag har själv inget bra svar på hur det ska bli rättvist!

Segelbåt nästa kanske? =)
// Petsson

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst! Blockera Riksdagshuset med bilar och protestera mot skatten. Bojkotta Saudiarabien och protestera mot råoljepriset.

 

Men tro inte för ett ögonblick att BENSINBOLAGEN med sina usla försäljningsmarginaler ska kunna pressa ner sin lilla andel av priset. De går redan på knäna och lägger ner stationer till höger och vänster, just för att folk tankar mindre och mindre.

 

Ett nationellt priskrig är inte företagsekonomiskt möjligt för bensinbolagen heller. De priskrig som förekommer sker på lokal nivå och finansieras från moderbolagens marknadsföringsbudget för att täcka FÖRLUSTEN hos den priskrigande stationen. Om denna ogenomtänkta aktion trots allt skulle få det önskade resultatet att alla stationer deltog och pressade priset med säg 70 öre, skulle pengarna ta slut på en dag. Sen skulle de tvingas ta lika mycket betalt igen, alternativt lägga ner helt och låta någon annan få monopol på bensinmarknaden. Är det meningsfullt? 

Obestämd

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

dagens bensinpris har inget med verkligheten att göra. det är ett uppblåst pris som spekulerats fram av intressen långt större än flera regeringar tillsammans. På ett år har oljepriset dubblerats. jag tror uppgången kommer mattas av och kanske kommer priset att sjunka marginellt på sikt - för vår del först efter sommaren i alla fall. Höga priser och ännu högre miljöskatter kan vi bara vänja oss vid, jag tycker priserna ska spegla miljöpåverkan och då är det bara att hosta upp stålarna. Vi okynnestär på en ändlig resurs och det ska man betala för utan knussel tycker jag. Systemet med utsläppsrätter är en bra ide i grunden. fortfarande finns det för många utsläppsrätter så systemet har väl egentligen inte börjat fungera men det finns möjlighet även för privatpersoner att köpa utsläppsrätter.

ser fram emot när man kan börja köra sin v8 på etanol eller nåt annat kul som ger mer pulver i maskinen:-) vet inte om det är möjligt men har ju sett bilar som bygts om till att gå på sprit är det nån som vet om det är möjligt? 

det är bara vad jag tycker och inget annat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

problemet är väl inte höga bränslepriser utan att om vi inte gör något åt miljöproblemet så har vi inget vatten att åka på, nästa motor blir en elmotor

 

Visst bränslepris påverkar miljö, men då blir det så att vi fattiga får stå för miljöräddning, de rika skiter väl i bränslepriser de kommer endå att använda sina stora bilar eller stora båtar lika mycket, det är orätvist tycker jag...

Fan hoppas någån eller några vågar ge sig i strid mot staten om bränsle priser, skulle  följa han in till slutet Tyst

Ja vi svennar borde våga mer än att bara håll käften och låta staten ta oss i röven som den vill..........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nya batterityper kommer i inom en snar framtid att göra elbåtar (och bilar) betydligt attraktivare. Det finns ingen chans att staten kommer att sänka skatten på bensinen. Om eller när producenterna sänkar priset kommer staten att öka skatterna.

De höga priserna gör att el och andra alternativa driftsformer har en chans att komkurrera. De alternativa formerna är bättre för vår miljö. Därför får man som enskild konsument se förbi sig själv och tänka på allas vårt bästa. Undersökningar visar att vi män tyvärr är betydligt sämre på detta än kvinnor. Förhoppningsvis lär vi oss.

En reflektion till. De som klagar på bensinpriserna är ofta personer som inhandlat bensinslukande monster  som de gillar att framföra på högsta hastighet. Vem f_n tycker synd om er?!!

Min båt går nu 6 timmar i makliga 4 knop på en laddning. Och jag hör fåglarna. Dä ni!Flört

 

post-29234-1394235491,9293_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En reflektion till. De som klagar på bensinpriserna är ofta personer som inhandlat bensinslukande monster som de gillar att framföra på högsta hastighet. Vem f_n tycker synd om er?!!
Jag har inget bensin/bränsleslukande monster varesig på land eller på sjön och jag önskar definitivt inte att någon ska tycka synd om mig, men jag gillar ändå inte de höga bränslepriserna. De är på sikt inte bra för Sveriges totalekonomi och höga bensinpriser i Sverige påverkar inte miljön ett smack!

Därför får man som enskild konsument se förbi sig själv och tänka på allas vårt bästa.
Vi kan ju som Svenska konsumenter försöka se förbi oss själva lite då, även alla miljömuppar:
Från 1990 till 2000 ökade antalet bilar i Kina från 1,6 miljoner till 8 miljoner. 2010 väntas antalet bilar i Kina vara ca: 42 miljoner och 2020 170 miljoner fordon. Redan nu motsvarar Kinas årliga ökning av fordonsparken Sveriges totala fordonspark, ca 4,5 miljoner. Indien med sina 1,1 miljard människor kommer troligen också att fordoniseras i samma takt så småningom. Vad gör det olje- och bilindustrin om marknaden Sverige skulle upphöra?

Är det någon som på allvar tror att ett bensinpris på t.ex. 50-100-150 eller tretusen kronor per liter i Sverige kommer att påskynda, eller ens påverka en utveckling av alternativa drivmedel? Olje- och bilindustrin skulle möjligen se en liten liten störning i deras ekonomiska tillväxtkurvor om Sverige totalförbjöd all trafik och all försäljning av fordon som drivs med förbränningsmotorer, mer än så är det inte. Den som tror annat är antingen politiker eller fanatisk miljöaktivist!

Fö. Bensinpriset, som staten reglerar i Kina, ligger på runt 4 kronor litern och de styrande i Kina gör allt för att hålla nere priset av rädsla för en hög inflation. Vi med 4,5 miljoner fordon höjer priset med tanke på den globala miljön, Kina med 30-35 miljoner fordon håller tillbaka bensinpriset av hänsyn till den egna ekonomin!

Att använda lilla Sverige som världssamvete och påtryckningsnation är som att slå en piss i missisippi och sen tro att det ska bli saltvatten i floden...

De höga priserna gör att el och andra alternativa driftsformer har en chans att komkurrera.
Och när bensin och diesel är utkonkurrerade, då bibehålls naturligtvis dagens priser på dessa energikällor? Bullshit!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag håller med dig rovarn, i sveriges fall de höga bensinpriser till 99% handlar om att staten ska dra in så mycke som möjligt i pengar, vi i vårt land kan inte påverka sååååå mycket den glåbala miljöförstöring, Och JA jag är emot de höga bensin priser och NEJ jag har ingen bränsle slukare till bil eller båt, en golf 3 1,8 och en båt med en b20... Äe en vanlig metallare som snart kommer inte att ha råd med det enda nöjet som jag har i livet och det är att glida runt i min båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inget vatten att åka på? Hur menar du då? Om, säger OM, de som förfäktar växthuseffektteorin (puh, lånt ord) har rätt, så kommer det ju att bli MERA vatten att åka i? Vattennivåerna kommer ju att stiga om polarisarna på Antarktis och Grönland smälter.

 

För övrigt tycker jag att Rövarns inlägg på ett bra sätt speglar även min uppfattning i det här ämnet. Klockrent formulerat, Rövarn! Skrattande 

Vi blir som vanligt blåsta av det politiska etablissemanget!

Mvh Labbibia 



Senast ändrad av labbibia | 29 maj 2008 | 11:22

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just bytt up mig , köpte en Ryds 20 gts , var van att tanka i 10 liters dunkar , Rydsen rymmer 150 liter , känndes surt att pröjsa över 2000 kr , nu får man planera körningen bättre och inte bara glida runt i skärgården som jag helst vill , då jag fiskar en hel del (för tillfället lägger krabbtinor och havskräfttinor) så har jag med mig en till så vi delar på bensinkostnaden.

Mackan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ser man..... jag är i samma sits, vi är 2-3 som fiskar torsk och vi måste dela på bränslekostnader, har knappast råd att glida runt ensam....Cool, verkar så att båtägande snart blir endast för de rika....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nuläge:

Vi har en borglig regering som gick till val på sänkta skatter, speciellt KD profilerade sig genom att vilja sänka bränsleskatten. Efter valet gjorde alliansen precis tvärtom. De höjde skatten på såväl diesel som bensin.

Oppositionen består nu av S V MP. En socialdemokratisk partiledare som tycker det är häftigt att betala skatt och verklighetsfrånvända kommunistser och miljömuppar som vill omvända hela världens befolkning till haschrökande gröna-vågare...

Hur det skulle kunna bli någon sänkt bensinskatt i det här landet har jag väldigt svårt att förstå.

Någon fler som delar min analys?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man sänker inte skatten på bensin och diesel pga att man behver skatteintäckterna.

Om bilar och båtar gick att köra på vatten, (fniss båtar går ju på vatten) så skulle man införa annan typ av beskattning på bilar och båtar så man får in pengarna ändå.

Bilar och båtar är regeringens mjölk kossor för skatt.

Skatt som behövs till skattesänkningar åt de rika.

Givetvis får medelinkomsttagaren också skattelättnader men samtidigt nya högre skatter.

Miljöförbättringar, blaha.

Detta är så enkelt att t.o.m. en ko kan räkna ut,

MUUUU

/Roland 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas att det finns någån smart jäkel i sverige som kan få folk att ta sig i kragen och ta ner bränslepriser, hoppas någån sån är född och finns i sverigeRynkar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är bara trams att inbilla sig att sluta tanka några dagar skulle påverka drivmedelsskatten. Den kommer inte att gå ned. Redan för tre år sen tog EU i Manchester ett principbeslut att medlemsländerna inte skulle kompensera höjda oljepriser med sänkta skatter. För att bryta det avtalet krävs att samtliga 27 länder samtycker. Vi ligger för övrigt knappast högst i Europa utan snarare någonstans mitt i. Kolla vad de betalar i våra grannländer. Vad man däremot borde kräva är att  skattemiljarderna, ca 60, används till att främja trafik till lands och sjöss. Idag kanske 1/4 går till det ändamålet.

//Ilkka

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skatten på drivmedel ska inte sänkas snarare ökas kraftigt. Det skulle stabilisera olje priserna på lång sikt och påskynda marknadskrafterna för bränslesnåla bilar/båtar/etc. Sänkt skatt skulle bara öka takten på olje förbrukning och därmed olje priser.

Håller däremot med Rovarns kommentar om att det spelar liten roll vad Sverige gör. På EU nivå kanske men det största problemet är det snabbt växande ekonomierna i Asien.

Johan

PS: Är det någon som verkligen tror att sänkt bensin skatt skulle ge lägre bensin pris vid pumpen på lång sikt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rövarn: Att Kineserna använder mer och mer fossila bränslen är illa men en förväntade utveckling. För att jorden resursmässigt ska klara av även deras konsumtion bör den priviligierade, industrialiserade världen dra ned på fossila bränslen. Ett sätt att göra det är genom prisreglering.

Att bensinen kostar 4 kronor litern i Kina är fantastiskt billigt - från en svensk vy. För ett halvår sedan tjänade medelkinesen 6 ggr mindre än medelsvensson. Motsvarar med andra ord 24 kr litern i Sverige. Vi bör alltså fördubbla bensinpriset för att göra samma motstånd som kineserna mot den globala uppvärmningen.

En ska till beträffande priser. Det svenska bensinpriset är inte speciellt högt i ett EU-perspektiv. De flesta EU-länder har samma pris- och skattefilosofi som Sverige.

Till sist. Ponera att du bor i Årjäng, Rövarn. Och att du räknat ut att det skatteunderlag som Årjängs kommun bidrar till statskassan med bara är en tiotusendel av landets totala skatteunderlag. Gå sedan till Skatteverket och Regeringen och argumentera för att ni Årjängsbor inte bör betala skatt eftersom ni betalar in en sån försvinnande liten del av Sveriges totala skatt.

Så här kommer då Skatteverket att reagera Skrattande

Regeringen - som inte har så mycket att glädjas åt - kommer att se ut så här: Glad

Vi bör alltså alla solidariskt betala notan för det vi ställer till med och solidariskt minska utsläppen. Gör som kineserna, Rövarn!Cool



Senast ändrad av Brodur | 30 maj 2008 | 08:07

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu tycker jag inte att bensinpriset är så stort problem för båten, bensinkosntaden är en liten kostnad i sammanhanget. Värdeminskning, service, båtplats, delar, försäkring... Kan ju iofs bero på att min båt drar lite drygt 0,6l/distans, så kostnadens blir inte så stor trots att stugan ligger på en ö ( 1 distans ut )

Känns rätt bra att vi valde bort baylinern  vi tittade på nu.

Efterfrågan kommer att öka i världen på bensin, bara att bita ihop och välja en bil/båt som drar mindre bränsle nästa gång, så man har råd.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om många har inte förstått att höga bränslepriser räddar inte miljö utan dom styr vem eller villka får skita ner jorden... rika eller fattiga, ska man rädda miljö och jorden då ska man se till att motorfabrikanterna kommer överenns om sina motorer att de inte ska bli större än tex 2.0 liters, men bensinpris kan påverka en sak och det är att rika åker med sina stridsvagn båtar eller bilar lika mycket som nu eller förr och fattiga blir ännu mer fattiga om de vill åka sina små båtar eller bilar....

Bränslepriser är orätvist mått för miljöräddning då vi alla andas samma luft och finns på samma jord.... så NER med bränslepriser, jipiieeeeeeeeeeeeeeeCool 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är många som tjänar miljarder på klimatfrågan. Oljepriserna kan skjuta i höjden med hänvisning till klimathotet. Förutom det så har det skapats tusentals klimatjobb runt om i världen och när man söker anstånd om pengar numera, då lägger man till ett litet klimathot i ansökan. Det är synd att ett miljöhot ska utnyttjas på detta sätt när kärnfrågan är viktigt.

Skulle forskarna plötsligt komma på att klimathotet är en bluff och att det är egentligen beror på jordens naturliga kretslopp så skulle det tystas direkt. Lilla Sverige föregår alltid med gott exempel även om hela vårt land släpper ut mindre skit i luften än vilken jättestad som helst i världen. Men det är ju så det måste fungera om man ska kunna gnälla på andra länders utsläpp.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rövarn: Att Kineserna använder mer och mer fossila bränslen är illa men en förväntade utveckling. För att jorden resursmässigt ska klara av även deras konsumtion bör den priviligierade, industrialiserade världen dra ned på fossila bränslen. Ett sätt att göra det är genom prisreglering.
Då är det ju inte av hänsyn till miljön man höjer priset, då är det ju för att distrubiera samma totala bränslemängd men till andra länder! Då bör man heller inte använda miljön som argument för sina planerade chockhöjningar!

Att bensinen kostar 4 kronor litern i Kina är fantastiskt billigt - från en svensk vy. För ett halvår sedan tjänade medelkinesen 6 ggr mindre än medelsvensson. Motsvarar med andra ord 24 kr litern i Sverige. Vi bör alltså fördubbla bensinpriset för att göra samma motstånd som kineserna mot den globala uppvärmningen.
Nu var det inte själva priset på 4 kronor som var viktigt i det stycket utan att den kinesiska regimen medvetet håller ner detsamma, tvärtemot den Svenska.

En ska till beträffande priser. Det svenska bensinpriset är inte speciellt högt i ett EU-perspektiv. De flesta EU-länder har samma pris- och skattefilosofi som Sverige.
Det är inte omöjligt att en förändring kan vara på väg:
Länk, klicka här!

Till sist. Ponera att du bor i Årjäng, Rövarn. Och att du räknat ut att det skatteunderlag som Årjängs kommun bidrar till statskassan med bara är en tiotusendel av landets totala skatteunderlag. Gå sedan till Skatteverket och Regeringen och argumentera för att ni Årjängsbor inte bör betala skatt eftersom ni betalar in en sån försvinnande liten del av Sveriges totala skatt.

Så här kommer då Skatteverket att reagera Skrattande

Regeringen - som inte har så mycket att glädjas åt - kommer att se ut så här: Glad
Vad har detta trams överhuvudtaget med mig och mitt inlägg att göra?

Vi bör alltså alla solidariskt betala notan för det vi ställer till med och solidariskt minska utsläppen. Gör som kineserna, Rövarn!Cool
Som jag sade i första stycket här, då har det ju absolut inget med miljön att göra utan att omfördela förbrukningen till andra länder! Vad vinner miljön på det?



Senast ändrad av Rovarn | 31 maj 2008 | 08:00

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet är att det cirkulerar flera mail som rekommenderar bojkott av olika bensinbolag.....

Utan samordning ingen effekt.

Vi får nog ta och påverka våra politiker istället. Det är ju skatten som är den stora delen i drivmedelspriserna. Politikerna måste förstå att de skall pressa tillverkarna till snålare och miljövänligare motorer och inte fortsätta straffa befolkningen som inte har något val idag än att ha bil ( i.a.f. om man bor utanför Sthlm). Ställ tex. krav på att en 2 liters bilmotor bara får dra 0,5 liter/mil år 2012, en 1,5liters motor 0,35 liter/mil osv...... 
Samma sak med andra motorer såsom båtmotorer och gräsklippare mfl.
De skall också begränsa giftiga utsläpp på samma sätt.
Om tillverkarna inte klarar detta så blir de ej EU godkända och får ej säljas i EU.

Gör man på det viset så kommer det bli fart på dom....
De måste ju sälja sina bilar och motorer   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi i Sverige förbrukar en spottloskas storlek av världens bensinförbrukning.

Om vi grisar riktigt mycket med bensinbolagen så säljer de bensinen i något annat land.

Då blir vi riktigt miljövänliga och då räddar vi själva hela världen genom att drastiskt minska våra utsläpp. Utan bilar så kan vi inte ta oss till jobbet, så då försvinner även utsläppen från företagen. Utan jobb och pengar kan vi inte köpa något så då minskar det riktigt ordentligt.

 

Fattar ni att det behövs hållbara åtgärder om det är miljön som skall skyddas.

Bensinpriset baseras på två faktorer

1. tillgång och efterfrågan sätter grundpriset

2. skatter, de sätts beroende på hur mycket pengar staten behöver

Alltså inget med miljön, sådant är bara myt.

mvh Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...