Gå till innehåll
fredag 14 februari 2025
Henrik-ka

Fundering om ankarlina

Rekommendera Poster

Jag tittade på att köpa ny ankarlina. Blev litte fundersam över det. Står ju btottgräns på dom.

Exempel: har en båt som väger 2ton då räker det med ankarlina för 2.3 ton. men om det börjar och blåsa 3-4 m/s på båten då väger ju inte båten 2 ton längre. Hur mycket väger den då. Ska man gå upp till 2.8 ton eller ska man vara säker ta en på 3 ton.

En litten fundering jag har. Någon som kan räkna utt vad båten väger med antal m/s.

Trevlig sommar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väger båten 2ton vid stiltje så väger den det även när det blåser kuling.

Köp en lina som är lätt att hålla i, dvs lagom tjock. Då är det mycket lättare att dra upp ankaret om det är lite trökt.

Den grovleken som blir då håller för de påsfrestningar du kan utsätta linan för.

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Med ditt resonemang så är ett segel i ingen vind lika lätt att skota hem som ett i full storm.

Båten fångar ju vind ju.

Men i övrigt så var det bra sagt, köp en lina som är lagom tjock att hålla i. Det är ju ingen större prisskillnad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, det är inte samma sak. Både båten och segel väger faktist lika mycket oavsett vind...

Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Belastningen på ankarlinan går inte att beräkna genom att bara ta hänsyn till vikt och m/s. Man måste ta hänsyn till hur stort vindfång båten utgör. Tror inte att din båt under ens de mest extrema förhållanden skulle utsätta linan för 2 tons belastning. Som Daniel påpekar: Du skall väl inte hänga båten i linan? Nä, gör som några föreslår, köp en lina som ligger bra i handen.

Hälsar   //Ilkka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det var inte det jag skrev.... olika tungt att skota hem i olika vindhastigheter.

Men nu kommer vi ifrån ämnet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad har du för ankare (typ och vikt) ?

Vad tror du sker först, att linan brister eller att ankaret släpper ?

Kommer du verkligen att ligga kvar när det brallar på rejält och linans brottgräns testas på allvar ?

För en 3,2 tons segelbåt har i utsatt läge och hård vind (17 m/s) uppmätts dragkrafter i ankarlinan på upp till 1350 N.

Som kraftjämförelse kan nämnas att man själv kortvarigt kan dra med ca 500 N, newton, och kraften 10 N motsvarar ungefär tyngden av 1 kg, kilogram.

http://www.sxk.se/tekniska/btf/ankring/ankpr1.htm

Slutsats: även en tunn billig 8mm Biltema-lina (brottgräns 1020 kp) räcker till med marginal typ 10 gånger (vid jämn belastning, ska det ryckas-och-slitas behöver du kanske ett snäpp lite grövre lina). Tungan

Senast ändrad av Gunnar_ | 28 maj 2008 | 20:10

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Njae... det är lite mer komplext. Ty kraften på en båt ökar med kvadraten på vindhastigheten = det blir mycket mer krafter över ca 20 m/s. Så din fråga är nog mer att ställa sig För vilken vindhastighet skall linan hålla? Det finns statiska krafter och dynamiska. De statiska beror enbart på ytan som vinden blåser på, inte båtens vikt. En 2 tons båt har nog en liten yta? ( men jag skulle inte lita på en 8mm BILTEMA lina i 17 m/s ) Sedan finns det en påverkan av ström fast det har vi knappt i Sverige.... man kan nog säga att för vissa båtar är en 5 knops ström som att ankra i 12 m/s. Sedan dynamiska krafter? Där inverkar självklart vikten, eller snarare momentet då båten sliter i linan. Hur beräknas detta då? Svårt säger alla böcker innan de kommer med en tumregel att det är minst samma kraft som statisk last. Jaha? Då vill du veta vilken lina du ska ha? Och storlek på ankare? Tre typfall säger jag: - mer eller mindre vindstilla, då räcker ett snöre till en sten.... - upp till ca 10-12 m/s för de flesta båtar är kraften under 2 ton ( jag VET att det är fel sort men det är enklare med kg... ) så då är det bra med lite smäcker lina för den töjer sig och tar upp dynamiska krafter bra... - från 15 m/S ökar krafterna snabbt och är du i en orkan så sticker knapar och beslag också, det kan du läsa i CE märkningen på de flesta nya båtar och om du räknar om i belastning.... det gjorde jag. Över 30 m/s så var det tveksamt om beslag höll längre! Så förtöj INTE för storm utan ta linor för upp till styv kuling så håller nog de vanligaste dimensionerna? Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast det är ju som Gunnar_ skrev.

Vad släpper först? om man belastar ett ankare med 20kN lossar det från botten. Vid såna förhållanden är ju fullständigt onödigt att ha lina för 40kN.

Kör på en sån lina som är lätt att ha och göra med, får plats i båten och känns skön att hala in. Sen om den klarar 40kN så får väll den göra det...

/D

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...