Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Dykarn

Tändinställning Merc 7.4 Thunderbolt V

Rekommendera Poster

Hallå

Har sökt efter rätt gradantal för tändinst (tomgång) till min 7.4 med Thunderbolt V system utan att bli säker på rätt gradantal.

I specifikationerna i servicemanualen står det 8 grader gemensamt för alla MCM bigblock motorer, men på plastlocket till förgasaren står det 10 grader med speciell instruktion, dvs man skall koppla en kabel från tändmodulen (lila/vit) till jord innan man börjar proceduren.

Vilket gradantal är det som gäller ??

Motorn är från '95.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Du måste jorda ner den lila/vita-kabeln, annars kommer tändenheten att reglera tändningen hela tiden och det blir svårt att få en vettig avläsning med stroboskoplampan (tändningen hoppar fram och tillbaka). Genom att jorda ner kabeln (du märker normalt att tomgången sjunker något) så kopplas regleringen av förtändningen bort (jämför med att ta loss vaccumslangen till gamla tiders fördelare).

Jag har sett både 8 och 10 grader kring vår motor (5,7 l Mercruiser med Thunderbolt IV) och ställde den på 10 grader. Gör gärna ett par extra märken på remskivan för 20 respektive 30 grader och kolla även tändningen vid 3000 rpm efter att du har kopplat ur jordningen av den lila/vita kabeln. Då har tändenheten ställt upp förställningen till max (sker vid 2500 rpm) och tändningen får då absolut inte vara mer förtänd än 33 grader för att undvika knackning, vilket snabbt kan bränna hål i en kolv. Jag har 30 graders förtändning vid 3000 rpm.

Glöm inte att koppla bort jordningen innan du avslutar.

Lycka till!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jepp, har koll på att man måste jorda sladden först, problemet var att jag blev osäker på gradantalet då Mercr skrivit olika på olika ställen.

Men läste igen idag på förgasarlocket, och det står 10 grader (men speciell procedur för inst. krävs, dvs jordningen) och 8 grader för motorer med slutet kylsystem.

I servicemanualerna står dock inget om någon skillnad mellan öppen kylning/sluten kylning, lite märkligt.

Skall kolla tändningen 1 gång till med 3000 rpm som du tipsar om (och jordkabeln bortkopplad), så får vi se hur det ser ut då, tack för svaret Glad

Min motor har ju förresten knacksensor med (thunderbolt V), vet dock ej ännu hur detta fungerar men antar att den känner av och korrigerar tändningen vid ev knackning ?



Senast ändrad av Dykarn | 28 maj 2008 | 19:37



Senast ändrad av Dykarn | 28 maj 2008 | 19:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knacksensorn är en mikrofon som lyssnar på blocket och ska upptäcka knackningar och i så fall ställa ner tändningen. Enligt servicemanualen så går den att testa genom att knacka på den med en skruvmejsel eller liknande. I och med att motorn måste knacka för att sensorn ska upptäcka det, så inbillar jag mig att det ändå är bäst att inte ställa på tändningen för hårt. Jag vet inte varför det är skillnad mellan sötvattens/sjövattenkylda motorer, men en teori är att sötvattenskylda motorer går varmare och därmed inte tål samma förtändning p g a risk för överhettning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...