Gå till innehåll
fredag 08 november 2024
BoCoronet

Felvisning Plotter

Rekommendera Poster

Felvisning plotter

2008-05-27 22:29

Har införskaffat en ny plotter. Valde en Raymarine då jag läst mycket gott om den i diverse båttidningar. Den använder sig av Navionics kort , samma som tex Geonav och Furunoplottrar.

Den är mycket riktigt väldigt användarvänlig och tydlig i bild mm.
Men den har ett stort fel. Den visar ca 50 m fel i min hemmahamn som är Karlslund ut mot Dalarö(Sthlm). Har varit i kontakt med ett flertal tekniker på Navship(agent för Raymarine) som alla hävdar att kortet är felscannat just i min hemma hamn. Denna felscanning kan också finnas på fler ställen förstås.
Dock hade jag väl aldrig märkt det om jag legat 50m fel på en stor fjärd.
Jag tycker det är lite småskumt att ett så pass stort fel inte tidigare uppmärksammats av andra båtägare på Karlslund(ca1300 båtar) och anmälts till Navship.
Min fråga är egentligen om ni har egna erfarenheter av så pass stora fel på så kända platser?

Navship menar att 50 m fel är acceptabelt på en plats som inte är farled.Jag tycker själv att det låter rätt konstigt.Det finns ju nu delar av sjökortet som uttalat är otillräckligt i detalj.
Kortet över Karlslund är ett specialkort och har både gästplatser och bensinmack.
Är det fler som ligger på Karlslund och har liknande felvisning??

Hälsningar Bosse E

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även sjöfartsverkets kort visar fel i Karlslund. Felet uppstod när man vände bryggorna i hamnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att bryggor ligger fel kan jag köpa eftersom de är flyttbara. Jag pratar landreferenser. Även Raymarines egen personal som varit ute i min båt och mätt instämmer i att felet är ett faktum. /BoFörvånad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man betänker att det är scannat från ett sjökort i skala 1:50 000 så är 50 meter ett fel på 1 mm. Ett sjökort är ett generalisering av verkligheten och kan inte var 100 % exakt. Kolla själv nästa gång du kör förbi en bränning. Det kanske bara är 1 metersutbredning men på sjökortet tar det upp några hundra kvadratmeter. Skulle det sedan ligga två bränningar bredvis varandra måste man dra isär dessa för att sjökortet ska bli läsligt och då stämmer inte läget exakt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Din plotter tycker jag nog fungerar som förväntat.

GPS-systemet i sig är mer eller mindre exakt. Dvs sätter du båten på en grynna ena veckan. Dras loss och brakar på samma grynna igen veckan efter så kommer GPS'en att visa samma position. På någon-några meter när. Stenbumlingarna ligger där de ligger och GPS-signalen är exakt.

Men kombinationen kartunderlag plus GPS är en helt annan sak. Sveriges kustlinje är lång, fortfarande är huvuddelen uppmätt med utrustning som syns på bild i den här artikeln av Lars Granath:  länk. Dvs upp till hundra år innan GPS var uppfunnet.

Citat: I de allra flesta fall som berör oss fritidsseglare är det handlodningar från 1800-talet som givit basdata. Så dina toppmoderna elektroniska sjökort är i princip producerade för mer än 100 år sedan. Tror någon att man då hade möjligheten att fastställa positionen på ett grund med några meters noggrannhet? Eller att man prickade in en tremeterskurva just där djupet blev tre meter?

Men om man köper olika sjökort då? Spelar ingen roll; alla korttillverkare köper exakt samma kartunderlag från sjöfartsverket som har monopol på sjömätningar i Sverige. Utom Hydrographica som har dispens för sina egna special-sjökort och har mätt allting själva med GPS, roddbåt och mätpinne.

Jag har satt distansringen i mitt plotterprogram på 0,5 nm, dvs drygt 900 meter. Om jag enbart går på GPS och inga andra referenser så ska alla otrevligheter hållas väl utanför ringen.

En tänkvärd länk till: länk1

Apropå GPS precision: Jag åkte Dragets kanal två gånger en vecka förra sommaren. Ena gången gick GPS-spåret mitt i kanalen, två dagar senare körde jag genom berget 30 m öster om vattnet. Enligt GPS-spåret. 1.gif



Senast ändrad av Anders_St | 28 maj 2008 | 17:14

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Jag är helt med på noterna. Att det förekommer fel i våra papperskort är ju inte alls konstigt med tanke på hur underlaget tagits fram. GPS-positionen är säkerligen också allt som oftast ganska exakt.

Att det blir fel mellan papperskort och elektroniska kort är säkert beroende av  den mänskliga faktorn. Det intressanta är väl egentligen huruvida inrapporteade fel verkligen åtgärdas och scannas in rätt vid nästa upplaga av kortet i fråga.Att det förekommer fel som inrapporteras och ej åtgärdas mellan nya versioner av korten är ju inte bra.

Sedan borde det väl vara så att papperskortet är en självklarhet att navigera efter i okända vatten(nu menar jag okända för respektive båtförare). Men jag tror att det idag blir allt vanligare att många förlitar sig blint på plottrar. Jag tycker också att marknadsföringen av dessa stundom ger sken av att vara mer exakta en vad de i verkligheten är.

Var faktiskt ute på en tur idag och mätte upp några positioner med min plotter och jämförde med mitt papperskort. Tre prickar och ett par fasta landpunkter. De låg då förstås utanför Karlslunds område. Det glädjande var att prickarna låg väldigt rätt på några meter när( dessa kan ju dessutom av helt naturliga orsaker röra sig många meter i sidled beroende på vind,djup mm).De fasta landpunkterna låg också väldigt bra. (menar toleranser på ngt tiotal meter efter min mätförmåga med passare och 1: 25000 kort.)

Detta är ju glädjande och bevisar egentligen ingenting annat än att det förhoppningsvis stämmer bra rätt så ofta mellan papperskort och elektroniska kort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Bosse!

Vi ligger i samma marina och har två plottrar av märket Raymarine och bryggorna är inte helt korekt utlagda på kortet men om du noterar kordinaterna och söker på Google earth så kan du se om det stämmer. Se till att slå av alla extra satelitsystem som du kan använda eftersom det kan störa din gps. Om d vill kan vi ses i marinan någon dag så får vi se skillnaden.

Hör av dg om du vill kolla!

 

Hälsningar Peter S

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Bra ide. Jag hör av mig så får vi se om vi kan sammanstråla, skulle vara intressant./Bo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har oxo navionics kort till min Raymarine e 120 Visar fel på en massa ställen tex som min hemmahamn ca 50 meter, Raymarin var och kollade på utrustningen o sa att allt är OK man måste räkna med viss missvisning, Jag har tidigare haft Simrad som inte hade den missvisningen som Raymarin tycker är OK. Var ute o körde i går kväll dåligt väder och en navigator som man inte kan lita på. INGET ROLIGT

 

MITT RÅD TILL ALLA KÖP INTE RAYMARINE

 

MVH

Robert Rymo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt min erfarenhet har bluechart bäst kvalite på de elektroniska sjökorten.  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Raymarine 525s och kör med ekolod/gps hela tiden och det visar sig att det grund och dylikt inträffar klockrent samtidigt , har ej märkt någon som helst felvisning överhuvudtaget . Är supernöjd med gps:en och känner mej väldigt säker med den . Som tidigare skribent skriver så verkar bluechart vara mycket bra .

Mackan  Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

50 m - med andra ord inom systemets, GPS och existerande sjökort, felmarginal.

Det kan du inte klaga på. Lägg en skiva över plottern och titta ut på verkligheten i stället.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart man kan klaga när man inte är nöjd, Som jag skrev så har andra navigatorer inte samma fel, Klart man skall titta på verkligheten o inte förlita sig på tekniken, Som sagt det finns bättre prylar än Raymarine,

 

MVH

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Felet är säkert det att Svedala ligger fel i Världskartan !

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 Hej Bosse ! Raymarine har inget att göra i SWE då de inte kan sin sak utanför UK och USA.

Det som du nämner gäller även Bovallstrand på västkusten där går man påfelsida om varenda prick. Hade en A65 den har inte ens skärm offset/båt offset totalt oduglig i farter över 10 knop. Ändå marknadsförs denna som motorbåtsvalet nr:1. Bytte till Garmin 4008 me dBluechart G2 Vision och en heltny värld öppnades inom plotternavigering. Bravo Garmin !

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CapatinH!

Jag har bluechart i en Garmin 292:a och har varit uppe på land och körtGlad.

På tillbakavägen har jag för mig att jag åkte i sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Peaky!

Självklart finns det fel i bluechart. Men enligt mina erfarenheter har bluechart minst fel. De digitala korten kan aldrig bli bättre är de analoga. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...