Styrman 1 Postad 27 Maj , 2008 Jag funderar lite på varför denna enorma båtutbud finns idag, är det pga byte till större båt eller pga inköp av billiga båtar från utlandet, verkar vara svårt att bli av med en viss typ av båtar ? För ca 25 år sedan var en Coronet 24 från slutet av 60- talet eftertraktad. Har ni några funderingar på vart det bär vägen när det gäller fritidsbåtar idag, nytt som gammalt. När det gäller tillgång till båtplatser så har det minskat de senaste åren pga att fler köper båtar. Mvh Styrman Senast ändrad av Styrman | 27 maj 2008 | 21:49 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Postad 27 Maj , 2008 Många kommer väl på bättre ideer och vill byta upp sig, jag brukar ta en titt dagligen på blocket men inga Badankor till salu verkar vara som dessa ägare är nöjda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 27 Maj , 2008 Håller med,de gamla båtarnas tid verkar vara förbi. Även jag kikar in på blocket, vilken mängd av båtar ! Tidigare så vet jag att en hel del försvann utomlands när det gäller svenska kvalitetsbåtar, men hur är det idag ? Mängden verkar bara bli större när det gäller utbud, där ingår även dessa svenska klassiker. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
strole 0 Postad 27 Maj , 2008 Många som direktimporterar båtar från USA nu när dollarn är svag. Siljan är då full med Sea ray v8or mm mm. På saxviken glassar de och låssas vara miljonärer =) i sina vräkiga båtar. Jag är nöjd med min 70 talare jag. Det får duga Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 27 Maj , 2008 Tja, beror säkert på lite av varje.... För 25 år sedan var en Coronet 24 eftertraktad säger du. Visst, men för 25 år sedan var även en Volvo 240 eller en Ford Granada eftertraktad. Själv tycker jag att gamla båtar fortfarande betingar relativt höga priser. Styrpulpetbåtar, ht-båtar, midcabinbåtar i 5-6 metersklassen som är 20 år gamla kostar fortfarande cirka 50% av vad motsvarande ny båt kostar. Det måste väl betraktas som en väldigt långsam värdeminskning? Jag tror att större båtar kan få det riktigt kämpigt i framtiden om beninspriset fortsätter att klättra uppåt i den här takten. Prisbilden på större båtar påverkas säkert också av den billiga USA-importen. Speciellt nu med den låga dollarkursen. Sedan tror jag att utudet är extra stort nu. Många som tänkt sig att sälja båten till våren, med tanke på att få ut extra vid rätt årstid osv, börjar väl nu bli smått desperata om båten ännu inte är såld... Själv har jag också bara en krackelerad 70-talare, men jag tror många har högre krav än så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Styrman 1 Postad 27 Maj , 2008 Visst är det delvis som du säger, jag menar givetvis inte bara prisbilden utan lite funderingar på utbud. Min Coronet som vi köpte på åttiotalet håller ungefär samma pris idag som när vi köpte denna. Men frågan kvarstår är det lika lätt att sälja en äldre båt idag. Nostalgi i all ära men många med mig funderar nog på en nyare båt, personligen har jag alltid varit för det gamla, men på senare tid vinklat mot det nyare. Kanske har jag har fel i mina funderingar, men vart pekar tendensen ? Mvh Styrman Senast ändrad av Styrman | 28 maj 2008 | 00:17 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Brodur 0 Postad 28 Maj , 2008 Ja, jag kommer då aldrig att sälja min ABAL!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 28 Maj , 2008 Jag tycker att vi alltid förvånats över begagnade båtars höga priser, men det har fortsatt ändå. Om jag jämför min Coronet 32 med nya eller nyare båtar så klarar hon fortfarande konkurensen galant. Nu med två fabriksnya dieslar så betingar hon fortafarande ett pris som ligger på ca hälften eller en tredjedel av nyare båtar av samma storlek. Jag tror att drivmedelspriserna gör att båtpriserna stannar upp och kanske går ned något, men framför allt tror jag att motoralternativen kommer spela större roll för båtens värde på beg marknaden. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
badcam70 0 Postad 28 Maj , 2008 Finns som sagt ingen anledning att köpa en krakelerad 70talare när du kan få hem en 80-90tals Usa båt på 25-28fot med midicabin och alla tänkbara bekvämligheter för samma eller lägre pris. Tar man med bensinpriset i diskussionen så visst är det surt att den blivit så förbannat dyr men samtidigt så har man en mellanskillnad upp till vad liknande nya båtar kostar i inköp så har man en 500-600` tkr att åka upp i soppa för. Personligen hade jag helst velat haft en större segelbåt typ cruiser modell men det är utanför mina ekonomiska ramar,men tror stenhårt på att segelbåtar är framtiden. mvh Mats Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 28 Maj , 2008 När det gäller lite större båtar likt din så håller jag med dig till 100%. Själv har jag bara en ht-båt på dryga fem meter med utombordare. Den går som fisken i vattnet, men det här är ändå en båttyp som aldrig har slagit i USA vad jag vet. I överhuvudtaget är det ont om amerikanska båtar med utombordsmotorer. Då jag vill kunna ta upp och sjösätta båten med vanlig personbil är det viktigt att det inte väger för mycket. Men som sagt - skulle jag vara på jakt efter exempelvis en 27 fotare med inombordsmotor skulle jag helt klart föredra exempelvis en Sea Ray från 1997, jämfört med en nordisk kvalitetsbåt från 1977 för samma pengar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Teddeh 0 Postad 28 Maj , 2008 Man kan t o m hitta billigare än så. Jag tog hem min nya i våras. En Sea Ray 250 Amberjack 2006, gångtid 56 timmar, total kostnad 320 000 kr! Då har jag räknat in ALLT, tills dess att jag hade båten ståendes på min vinteruppställningsplats i Göteborg. Vad får man för de pengarna här hemma? Senast ändrad av Teddeh | 28 maj 2008 | 18:51 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 28 Maj , 2008 Det låter som en kanonaffär! Båten ser jättefin ut och är ju i princip helt ny med bara 56 timmar på mätaren! Måste ju säga att jag har svårt att förstå dem som betalar lika mycket för 20-30 år gamla svenska kvalitetsbåtar i samma storlek... Tycker även att en snabb titt på blocket bekräftar bilden. Påfallande många väl begagnade 25-30 fotare av nordiskt fabrikat har fått sänkta utgångspriser på blocket... Men som sagt. Det är fortfarande väldigt ont om mindre amerikanska båtar, speciellt sådana med utombordare. Där är prisbilden fortfarande rätt hög, även på 1970-talsmög likt min egen båt. Det är i alla fall min bild. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sparre 5 Postad 29 Maj , 2008 Vad säger ni andra? Verkar ju vara guldläge för import numera! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Matilda519 2 Postad 29 Maj , 2008 Jag tror att mycket har att göra med att vi idag har en situation som inte funnits tidigare, eftersom plastbåten slog igenom på 70-talet har det aldrig funnits plastbåtar 25-30 år gamla. Samtidigt vräker tyska, polska, jugoslaviska och franska mfl. varv ut nya båtar (både motor-och segelbåtar) till konkurrenskrafitga priser och dessutom är som någa nämnt rekordbillig. Vem vill ge lika mycket för en 20-25år gammal båt om det fins att köpa en 3-10år för samma peng? Visst, det finns många fina klassiker, men skaran som uppskattar dessa blir mindre och mindre. Idag finns drygt 2800 segelbåtar till salu på Blocket.se och en herrans massa motor-dito!? Alllt eftersom soppan blir dyrare och när bättre hälften inte tycker det är roligt att vara ute i regn och blåst längre för tredje sommaren i rad, blir det nog en naturlig väg för många att byta till ex. husbil/vagn eller sommarstuga. Lasse Åberg´ s SOS en Segelsällskapsresa har många klockrena liknelser. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser