Gå till innehåll
söndag 29 december 2024
sm7stu

Batterifrånskiljare

Rekommendera Poster

Hej! Fick byta generator i båten ,eller marinan här gjorde det , den gamla som satt i hade en skiljediod , 2st B 1B- en D och W den nya generatorn har du ingen skiljediod bara en B och B- och D och W  så då la dom på Båda kablarna som förut satt på varsin B på en B nu vilken gör nu att man inte har separata bateribankar längre . Det ska vi fixa säger dom med en Batterifrånskiljare med 4 lägen 1 och 2 och 1-2 och 0.Men inte fan skiljer det bateribankerna åt ström på alla lägen utom 0 an har du brytaren på 1 så har du ström över allt även start , byter du till 2 så är det det samma och aven läge 1-2 lika dant, 0 då är allt brytet ,detta måste väl vara fel !?? ska det ej vara kopplat som denna bild som jag bifogar

// Johan



Senast ändrad av sm7stu | 27 maj 2008 | 20:42

post-21370-1394235490,1201_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Visst ska det vara kopplat som bilden visar, men det betyder ju också att du har ström i alla lägen utom 0.

Det som skiljer är var i från strömmen kommer (batteri 1 eller batteri 2 eller båda).

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tack nu hajar jag läget , då är det bara att ta reda på om läge 1 är start batteri och läge 2 exv är förbrukare , så kan man vid hamn då vrida över till förbrukarbatterierna och vid körning ladda båda på 1-2  eller bara 1 eller 2 ... Lite anorlunda en origenal el schematSkrattandeEl och jag , Aj aj Foten

// Johan



Senast ändrad av sm7stu | 27 maj 2008 | 21:48

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Innan start sätt den på 1 & 2 så startar den garanterat oavsett laddtillständ på 1 & 2 och laddar sen båda paralellt, det batteri som vill ha ström tar den ström det behöver/kan, det andra likaså.

Sen kan man ju ifrågasätta nyinstallation av en 1-2-1 & 2 brytare överhuvudtaget, finns ju betydligy smartare saker idag...Förvånad 



Senast ändrad av Gunnar_ | 27 maj 2008 | 21:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Startar motorn oavsett laddningstillstånd på 1&2? Hur startar den om båda är urladdade?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Han menar nog om det ena batteriet skulle vara fräschare än det andra, så startar den ändå.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för de bra svaren , nu har jag kläm på detta . Båt el och bil el ,huga Foten

Problem nu löst , tack för hjälpen!

MvH Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båda batterierna helt tomma så startar det inte förstås.

Men även ett dåligt batteri hjälper lite vid starten. Så det är en bra ide att ställa in 1 2 när man startar för att få tag på all kapacitet man har. Och så glömmer man inte att få båda laddade när motorn går.

Ett skiljerelä är ju en elegantare lösning och mer immun mot glömska.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, det var precis vad jag avsåg att förmedla Cool

Med fel typ av sådan switch kan man få problem.

Vrider man på en sån som jag har i gamla snipan (se bild) under gång utan att först slå av tändningen = generatorn slutar ladda så riskerar man att blåsa generatorn/regulatorn när den inte ser någon last/batteri/spänning att mäta.

post-22127-1394235491,4512_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är vi ju och nosar på den i mitt tycke allra trevligaste lösningen; att bara ha en batteribank (jfr 1 2). Om man bara ser till att koppla förbrukarna över ett underspänningsskydd så kan man vara glömsk också. Inget batteri mår bra av att laddas ur helt, och om underspänningsskyddet bryter när det ska så har man mycket kraft kvar att starta med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Monterade underspänningsskydd i vinter och det har visat sig fungera utmärkt! Inget att glömma vrida på eller dyligt plus att man inte laddar ur batteriena helt om man glömmer någonförbrukare. Jag beställde mitt från USA och betalade ca 50% av vad det kostade i Sverige. MVH /Grovah

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...