Gå till innehåll
lördag 01 mars 2025
Nyborjare

Givaren till powertrim ??? hjälp !

Rekommendera Poster

Jag behöver justera givaren till instrumentet ( powertrimvisaren) den funkar men har kommit ur läge visar bara översta läget, när jag trimmar ner följer inte instumentet ner, detta hände när jag trimma upp motorn och den tog emot, fortsatte dock jobba och försöka så antagligen var det då som potentiometern fortsatte snurra och nu är vriden för mycket motsols?

Grejen är att jag hittar inte givaren , blir ju inte lättare av att båten ligger i vattnet :( men jag kan stå på badbryggan, har hört att den skall sitta på barbordsida och att det skall vara nån form av fjäderbelastad potentiometer, någon som kan tipsa hur jag hittar den... om sen någon till och med har eller kan ordna en bild..... står jag i skuld :)

motorn är en Yamaha F100

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Givaren sitter på bb sida på upphängningsbygel men är det en nyare så sitter den på styrröret på mitten va om den sitter på upph.bygeln s ta å mörj den med rostolja o vicka den upp o ner sitter den på styrröret så är det en plast krok som har gått av o då visar instrumentet inget kostar ca50= mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack ! den är från 99 så äldre då sitter den alltså på upphängningen , ser jag den om jag står på badbryggan, gå den att komma åt så ? hur ser den ut ? när jag tänker potentiometer tänker jag på en rund knopp eller nåt liknande som går att snurra men har hört att det skall vara nån form av fjäder, antar att den har 2 sladdar som går in ? när jag vickar den upp o ner då ändrar den alltså spännigen till instrumentet ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipset , den satt mitt på styrröret och mycket riktigt hade plastkroken gått av, men det innebar att instrumentet visade max upptilt.

Var beställer man smidigast en ny ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har råkat ut för samma sak på min motor, Yamaha F115.
Ligger en ny plastring hemma och väntar på montering ikväll.
Är ganska vanlig att den går åt skogen men en ny kosta bara 48 kr som tur va (beställde en extra då den ser lite klen ut så jag räknar med att få byta fler gånger i framtiden).

/Bo

Senast ändrad av bossee | 28 maj 2008 | 13:37

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Där ser man , fattar inte hur den kan gå av , den utsätts ju inte för belastning , viktigast är ju att den inte glider, att skruven är ordentligt spänd , men den har ju iofs en knopp som skall in i hållet på axeln, så glida runt lär den väl inte göra. Var köpte du ? kan man beställa på nätet, vem säljer reservdelar till Yamaha ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag köpte plastbygeln hos Marinshopen (se säljer även på postorder).
Fördelen med att köpa där är att de har nästan allt på lager så man behöver ej vänta (fick mitt redan dagen efter jag beställde).
Sen när man monterat den nya plastbyggeln får man förstås juster (vrida) den lite. Enklast är att sätta på tändningen så man ser trimmätaren i instrumentet på instrumentbrädan. Sen hoppar man bak till motorn och vrider plastbygeln lite så ser man hur trimmätaren påverkas. Man skall ha motorn intrimmad mot akterspegeln max och då skall bara 1 stapel i Yamaha instrumentet vara tänd (1 stapel är lägsta värde), Man får justera några gånger innan man hamnar helt rätt. Sen när det är korrekt skall alltså 1 stapel vara tänd i helt intrimat läge och sen när man trimmar ut skall stapel 2 tändas nästan direkt och allteftersom man trimmar ut stapel 3 osv. Ganska enkelt.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har inget sånt instrument utan en visare, hur som helst så har jag beställt en ny på Yamaha center, den kommer jag att ha i reserv för jag tycker dom är klena , plasten är liksom hård och spröd, så jag såga av skruvhålet på den som gick sönder och skruva fast den ordentlig med 2 st metallslangklämmor på respektive sida om tappen ! sitter som gjuten :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...